Beantwoord

Apparaten op Extra Wifi netwerk benaderen vanaf reguliere WiFi netwerk

  • 14 January 2024
  • 3 reacties
  • 84 keer bekeken

Voor een aantal IoT-apparaten wil ik graag een 2.4 GHz netwerk opzetten, daarvoor heb ik de Extra Wifi instelling gevonden op de Experiabox v10a. Het netwerk aanzetten gaat goed en apparaten kunnen er ook op, maar het lukt mij niet om vanaf het extra netwerk apparaten te benaderen op het andere wifi of bedraad netwerk.

Is dit een oplosbaar probleem?

icon

Beste antwoord door Thomas van KPN 15 January 2024, 16:05

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @PaulCl, welkom op ons forum! Met een “Extra wifi’ netwerk zou dit gewoon moeten werken, je hebt niet toevallig een Gastwifi ingesteld?
We hebben hier ook een paar handige topics over:

 

Inderdaad gaat het om Extra Wifi, niet om gastenwifi. Ik heb gastenwifi wel ingeschakeld maar dat is een ander SSID.

 

Ik heb net nogmaals gecontroleerd maar werkt echt niet. Ter verduidelijking:

  • Op Experiabox is alleen 2.4 GHz Extra Wifi aangezet, inclusief SSID broadcasting. 5 GHz staat uit, net als “WiFi Steering” (die heb ik ook een keer aangezet maar dat hielp niets)
  • IoT-apparaat (Shelly PlugS) is verbonden met Extra Wifi, middels static IP (ik heb een IP opgegeven buiten de DHCP range: 192.168.2.230, met verder network mask 255.255.255.0, gateway 192.168.2.254 en DNS leeggelaten).
  • Als ik met telefoon of laptop op hoofd-wifi zit, kan ik niet bij de webinterface van IoT-apparaat (192.168.2.230) komen. Telefoon/laptop hebben geen bijzondere ip-instellingen. Ook via bedraad netwerk kom ik er niet op.
  • Als ik met telefoon of laptop op extra-wifi zit, kan ik wel op de webinterface komen (werkt perfect).
  • Vanaf laptop/telefoon op extra-wifi kan ik echter niet meer op hoofdnetwerk. Ook modem (192.168.2.254) kan ik niet bereiken.

 

Verdere instellingen van de Experiabox die misschien relevant zijn:

  • Subnet 255.255.255.0
  • DHCP server aan
  • Start IP: 1, End IP: 200
  • ISP DNS aan
  • Hoofdwifi wireless mode g/n (2.4 GHz) en a/n/ac (5 GHz)
  • Channel Auto All voor beiden
  • Bandwidth 20/40 (2.4 GHz) en 20/40/80 (5 GHz)
  • IGPM Snooping aan
  • WPS uit
  • Wifi Radio aan

Verder weinig bijzonderheden die ik kan bedenken.

Reputatie 7
Badge +20

Sorry voor mijn late reactie @PaulCl, vanuit KPN heb ik hier niet echt een verklaring of oplossing voor. Heb je inmiddels nog iets kunnen vinden? Je zou de boel kunnen resetten en alles nieuw installeren maar ik kan me voorstellen dat daar aardig wat werk in kan gaan zitten.

Reageer