Vraag

Asus RT-AC68U (in AP) achter Experiabox, bekabeld / wifi langzaam

  • 21 March 2022
  • 5 reacties
  • 307 keer bekeken

Afgelopen vrijdag heeft een monteur hier KPN (1gbit/s) aangelegd. De wifi bij de modem (Experiabox V12) en bekabeld heeft een internetsnelheid van 400-600 Mbit down/up. De modem staat in de meterkast.

 

De wifi reikt echter niet veel verder dan het begin van de woonkamer. In de rest van het huis neemt de wifi snel af. Dit was bij Ziggo ook het geval waardoor ik op de eerste verdieping een Asus RT-AC68U had staan in Mesh verbinding met een andere Asus RT-AC68U. De modem stond hierbij in bridgemode. De snelheden achter de router lagen toen rond de 300 Mbit/s (bij een abonnement van 300 Mbit/s).

 

Omdat de Experiabox niet in bridge kan heb ik beide Asus routers bekabeld in AP gezet op hetzelfde netwerk om de wifi uit te breiden. Het probleem is nu dat alles na de Asus router (wifi en bekabeld) een erg lage snelheid heeft, 20 tot maximaal 100 Mbit/s.

 

De Asus routers zijn al meerdere malen gereset, opnieuw ingesteld voorzien van de laatste firmware, maar het probleem blijft aanwezig. Het probleem doet zich ook voor wanneer de router niet als AP is ingesteld en een eigen netwerk aanmaakt. De routers zijn aangesloten van lan naar wan, lan naar lan maakt geen verschil.

 

Ik ben bekend met het document met de uitleg van een router i.p.v. de modem. Dit is voor mij echter te technisch. Het gaat mij puur om het uitbreiden van de wifi dekking met goede snelheid waarbij door het hele huis hetzelfde netwerk gebruikt kan worden. 

 

De klantenservice kan/wil me hier niet bij helpen aangezien de routers niet van KPN zijn. Weet iemand wellicht waar het verkeerd gaat?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Bvdb1, welkom! Jammer om te lezen dat dit gebeurt! Dit valt inderdaad buiten de ondersteuning van ons, de klantenservice. Maar wellicht is er binnen de community iemand die je er verder mee kan helpen. Ik vind ook weinig andere relevante topics erover. Ben je zelf misschien op een andere manier al wijzer geworden?

Reputatie 7

Kan jij hier eens een screenshot posten van de Network Map op jouw V12.

Voorbeeld:

 

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb bijna dezelfde hardware setup. Ik heb een experia 10a en daar wifi uitgezet. Daarachter (geen bridge mode) een Asus rt-ac68u mesh netwerk bestaande uit 3 ac68u routers met een eigen wifi netwerk. In principe gaat dat prima, wat wel af en toe een probleem is, is de ene mesh router die niet bekabeld is, die wil nog wel eens haperen. binnenkort ook daar dus een kabel in.

Bedankt voor de reacties. Ik heb het ondertussen semi werkend.

 

Huidige stand:

- De routers zijn meerdere keren opnieuw ingesteld.

- De wifi van de modem is uitgeschakeld.

- Achter de modem hangen de twee Asus routers (bedraad) in AP.

- Het 2.4Ghz netwerk is niet in gebruik vanwege lage snelheden, het 5 Ghz netwerk geeft onderstaande snelheden.​​​​​​​

- Bedraad is de snelheid tevens verbeterd.

 

Network Map met in de LAN poorten 2x de Asus router en 1x een HIFI versterker (Powernode). De vierde poort is voor ITV (kastje staat uit).Network Map met in de LAN poorten 2x de Asus router en 1x een HIFI versterker (Powernode). De vierde poort is voor ITV (kastje staat uit)

 

Speedtest bedraad

 

Draadloze speedtest op 5 Ghz geeft 400-450 down en 250 up direct naast de router.

Hallo @Bvdb1 de bekabelde speedtest is veel te laag.

Als je een Windows-pc hebt downloadt dan van de Microsoft-Store de speedtest van Ookla, die is het meest betrouwbaar en doe de test dan zonder dan er andere software op de pc draait bekabeld rechtstreeks op het modem met alle overige (draadloze) apparatuur uit.

Dan moet je tussen de 900-940 up/down kunnen halen.

Blijf je daaronder zitten zou je de glaskast eens minimaal 2 minuten van de stroom kunnen halen en daarna de KPN-router een fabrieks-reset kunnen geven en dan opnieuw meten.

Blijf je dan nog onder genoemde streefwaarden is KPN aan zet.

Succes.