Beantwoord

Box 12 icm Unifi Switch-lite en AP

  • 21 August 2022
  • 14 reacties
  • 746 keer bekeken

Dit weekend ben ik aangesloten op glasvezel internet & TV van KPN (ik kom van Ziggo). Ik heb nu heel veel problemen met mijn Unifi setup (Switch & Access Points die disconnected raken en weer proberen te adopten).

Setup:

  • KPN Box 12
  • Switch: USW-Lite-16-PoE
  • Access points: UAP-AC-LR (2x), enĀ UAP-AC-Lite (1x)

Ik heb vermoeden dat het in de DNS/DHCP instellingen van Unifi icm Box 12 ligt (bij Ziggo had ik dit opgelost, maar nu loop ik weer vast). Heeft iemand ervaring met vergelijkbare setup en advies over instellingen?

DNS instellingen Box 12 (Dyn DNS staat uit):

Unifi Netwerk:

Ā 

icon

Beste antwoord door GeSp 22 August 2022, 16:24

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Hallo @HeyJulesĀ de oorzaak is hoogstwaarschijnlijk dat KPN met een andere IP-range werkt dan Ziggo en dat jouw eigen apparatuur nog de IP-waarden van Ziggo in het geheugen heeft staan. Als je dat oplost d.m.v. een reset of aanpassing, moet alles weer kunnen werken.

Succes.

Ā 

Dank je voor je snelle rectie JanD. Ik neem aan een reset van de Unifi apparatuur (voldoet een restart)?

Dank je voor je snelle reactie JanD. Ik neem aan een reset van de Unifi apparatuur (voldoet een restart)?

Hallo @HeyJulesĀ je zou een herstart kunnen doen, helpt dat niet, dan wordt het een reset.

Succes.

Ā 

@JanDĀ een reset van alle Unifi apparatuur heeft niets uitgehaald.Ā Unifi setup heeft nog steeds regelmatige ā€˜disconnectā€™ & ā€˜adoption failedā€™

Ā 

HalloĀ @HeyJulesĀ ik hebĀ  van jouw apparatuur verder geen kennis in huis. Als je inlogt in de betreffende apparatuur zie je dan nog de oude Ziggo-waarden staan of wĆØl de nieuwe KPN-waarden?

Vaak helpt het ook alle apparatuur in de juiste volgordeĀ uit te schakelen, te beginnen bij de laatste in de reeks en als laatste het modem.

Na een paar minuten begin je met eerst de modem/router van KPN aan te zetten en als deze volledig op stoom is het volgende apparaat enz. enz.

Succes.

Ā 

Ā 

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @HeyJulesĀ 

Ā 

Zet IGMP snooping eens aan.

Zijn die TV ontvangers ook via de UniFi switch aangesloten?

HalloĀ @HeyJulesĀ 

Ā 

Zet IGMP snooping eens aan.

Zijn die TV ontvangers ook via de UniFi switch aangesloten?

Ik heb IGMP snooping aangezet. Het is nu al een tijdje stabiel. Fingers crossed.

Ja, de 2 TV ontvangers zijn op de UniFi Switch aangesloten. Dus er gaan Ć©Ć©n kabel vanuit de modem naar de UniFi Switch en vanuit daar naar alle wired apparaten in huis (zoals de 2 TV ontvangers) en de 3 Access Points.

Reputatie 7
Badge +18

Fijn dat het nu stabiel is.

IGMP snooping is absoluut nodig als de TV ontvangers via de switch zijn aangesloten, anders gaat het fout zoals je gemerkt hebt.

Helaas kwam ik vanavond toch weer disconnects tegen van de Unifi Switch:
Ā 

Ā 

Reputatie 7
Badge +18

Merk je dan ook iets aan de netwerk verbindingen die via de switch lopen als hij disconnect?

De AP's blijven nu wel online?

Staat de laatste firmware versie 6.2.14 voor die switch erop?

Reputatie 7
Badge +18

En 2 uur geleden is een nieuwe RC (Release Candidate) firmware voor die switch uitgekomen: https://community.ui.com/releases/UniFi-Switch-6-3-11/6f1ae59f-dafe-4651-a2e9-4524f3990376

Ā 

Met o.a. deze bugfix die wel lijkt op jouw probleem:

[USW-PoE] Fix repeatedly disconnect from Network by high CPU usage of threads.

Ā 

Je kan hem alleen handmatig installeren (tenzij je op het RC channel geabonneerd bent), als je automatisch updaten heb aanstaan dan zou ik dat uitzetten want anders zet hij de oude versie automatisch weer terug.
Ā 

Merk je dan ook iets aan de netwerk verbindingen die via de switch lopen als hij disconnect?

De AP's blijven nu wel online?

Staat de laatste firmware versie 6.2.14 voor die switch erop?

Het disconnect/connecten van deĀ AP's en switch loopt async (soms alleen de switch, soms alleen AP, soms samen - zie screenshot)

Momenteel draai ik firmware:Ā 6.0.21.13673 op de AP's enĀ 6.2.14.13855 op de switch.

En 2 uur geleden is een nieuwe RC (Release Candidate) firmware voor die switch uitgekomen: https://community.ui.com/releases/UniFi-Switch-6-3-11/6f1ae59f-dafe-4651-a2e9-4524f3990376

Ā 

Met o.a. deze bugfix die wel lijkt op jouw probleem:

[USW-PoE] Fix repeatedly disconnect from Network by high CPU usage of threads.

Ā 

Je kan hem alleen handmatig installeren (tenzij je op het RC channel geabonneerd bent), als je automatisch updaten heb aanstaan dan zou ik dat uitzetten want anders zet hij de oude versie automatisch weer terug.
Ā 

Wat moet ik me voorstellen bij de ā€œhigh CPU usage of threadsā€. Kan dit anders zijn met mijn KPN Box 12 modem dan ik had bij Ziggo? Verder is er namelijk niets veranderd aan de setup.

Reputatie 7
Badge +18

Vrij vertaalt: Hoog CPU gebruik van de interne (virtuele) cores.

Alle CPU cores zijn dan blijkbaar druk bezig en dan krijg je disconnects.

Rond die tijd dat je disconnects ziet, wordt er dan veel data verwerkt, via de TV ontvanger gekeken o.i.d.?

Ā 

Zie je alleen maar een melding in de log of valt de verbinding van apparaten via de AP's en/of switch dan ook weg?

Is die adoption failed error nu ook nog aanwezig?