Beantwoord

Box14: 100Mbps vs 1Gbps i.c.m switches

  • 4 March 2024
  • 2 reacties
  • 46 keer bekeken

Ik ben vandaag overgestapt van Ziggo naar KPN 4Gbps glasvezel. Ik heb mijn eigen thuisnetwerk met een kabel van de meterkast naar de bovenste verdieping, en een kabel van de meterkast naar de woonkamer. Met de Ziggo doosje heb ik een 1G verbinding over alle kabels.

 

Als ik Switch #1 bij de 10G poort of de 2.5G poort aansluit, krijg ik een 100Mbps aansluiting. Als ik hetzelfde switch bij de 1G poort aansluit, dan krijg ik wel een 1Gbps aansluiting.

Als ik Switch #2 bij elke poort aansluit, krijg ik alleen een 100Mbps aansluiting.

 

Dus mijn vraag: Gezien dat alles met Ziggo wel op 1Gbps werkte, ga ik vanuit dat mijn kabels in orde zijn. Ik neem aan dat er een conflict tussen switch #2 (een goedkope TP-Link Gigabit switch) en de box14 is. Zijn er andere switches aan te raden dat goed samenwerken met de KPN Box14?

icon

Beste antwoord door wjb 4 March 2024, 12:38

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7

Dus mijn vraag: Gezien dat alles met Ziggo wel op 1Gbps werkte, ga ik vanuit dat mijn kabels in orde zijn.

Dat is daarmee echt niet gezegd, het kan best zijn dat de weerstand van die netwerkkabel te hoog is voor een 1Gbps verbinding. De routers van Sagemcom staan er om bekend vrij kritisch te zijn t.a.v. het signaal op de netwerkkabels.

Om de poort van de V14 uit te sluiten zou je eens een korte netwerkkabel kunnen gebruiken om daar dezelfde TP-Link Gigabit switch even mee aan te sluiten. Ja, dan moet je die even naar beneden slepen maar daarmee kunnen we wel zaken gaan uitsluiten.

 

Om de poort van de V14 uit te sluiten zou je eens een korte netwerkkabel kunnen gebruiken en daar dezelfde TP-Link Gigabit switch even op aan te sluiten. Ja, dan moet je die even naar beneden slepen maar daarmee kunnen we wel zaken gaan uitsluiten.

 

Ja dat is een goed idee, djw. Gelukkig is de TP-Link switch een klein ding, en beneden, dus niet te veel ongemak :) Zal het vanavond proberen

Reageer