Beantwoord

Cat6 kabel werkt niet meer

  • 13 January 2022
  • 11 reacties
  • 282 keer bekeken

Een goedemorgen,

 

Ik heb nu een jaar of langer al een cat6 kabel liggen, heeft altijd gewerkt en echt heel fijn, alleen sinds kort heb ik glas vezel en werkt die kabel niet meer, en kan geen manier vinden hem wel aan de praat te krijgen. Wat ik erg zonde vind want die krengen zijn nog duur ook.

Gister een nieuwe modem gehad, dacht eerst dat het daar aan lag maar niet dus.

icon

Beste antwoord door Buulgrayn 13 January 2022, 09:16

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7

Van waar naar waar loopt die kabel?

Hoe lang is hij?

Welke Experia Box heb je?

Wat is er op de kabel aangesloten?

Als je tijdelijk even een andere kabel gebruikt, werkt het dan wel?

de kabel loopt vanuit de meterkast waar mijn experia box staat
de kabel zelf is best lang want pc staat aan de andere kant van t huis, dus 20 meter
heb gister opnieuw de experia box 10 gekregen
de kabel is aan gesloten aan mijn pc
heb wel een andere kabel maar die is een stuk korter, dus heb ik om internet te gebruiken mijn pc moeten verplaatsen

Wanneer ik de cat6 kabel in de experia box stop dan laat die geen lampjes zien, maar bij andere kabels wel.

Heb die cat6 kabel echt elke dag gebruikt tot aan de dag dat ik glasvezel kreeg

Reputatie 7

Heb die cat6 kabel echt elke dag gebruikt tot aan de dag dat ik glasvezel kreeg

En toch kan het niet met glasvezel te maken hebben.

Heb je toevallig nog een switch in huis?

Zo ja, zet deze eens in de meterkast tussen de V10 en die kabel.

Branden de ledjes op zowel de V10 als de switch dan wel?

Heb die cat6 kabel echt elke dag gebruikt tot aan de dag dat ik glasvezel kreeg

En toch kan het niet met glasvezel te maken hebben.

Heb je toevallig nog een switch in huis?

Zo ja, zet deze eens in de meterkast tussen de V10 en die kabel.

Branden de ledjes op zowel de V10 als de switch dan wel?

oke dan, toch heel apart dat ik hem niet kan gebruiken sinds ik glasvezel heb , ik heb nog geen switch die moet morgen binnen komen

Reputatie 7
Badge +24

Gewoon even een nieuw stekkertje eraan zetten. Dan is het probleem waarschijnlijk opgelost. 

Reputatie 7

Gewoon even een nieuw stekkertje eraan zetten. Dan is het probleem waarschijnlijk opgelost. 

Nee, dat denk ik niet. Helaas zien we maar al te vaak dat de weerstand van (langere) netwerkkabels te hoog is voor de Experia/KPN Box en ik heb het vermoeden dat dit hier ook de spelbreker is. Vooral de V12 is hier erg gevoelig voor maar ook andere apparatuur kan hier last van hebben. 

Reputatie 7
Badge +24

Gewoon even een nieuw stekkertje eraan zetten. Dan is het probleem waarschijnlijk opgelost. 

Nee, dat denk ik niet. Helaas zien we maar al te vaak dat de weerstand van (langere) netwerkkabels te hoog is voor de Experia/KPN Box en ik heb het vermoeden dat dit hier ook de spelbreker is. Vooral de V12 is hier erg gevoelig voor maar ook andere apparatuur kan hier llast van hebben. 

Maar deze kabel heeft altijd gewerkt. Dus waarom zou de weerstand nu plots een probleem zijn?

Reputatie 7
Badge +20

oke dan, toch heel apart dat ik hem niet kan gebruiken sinds ik glasvezel heb , ik heb nog geen switch die moet morgen binnen komen

Hoe gaat het als je die switch aangesloten hebt @Buulgrayn?

oke dan, toch heel apart dat ik hem niet kan gebruiken sinds ik glasvezel heb , ik heb nog geen switch die moet morgen binnen komen

Hoe gaat het als je die switch aangesloten hebt @Buulgrayn?

werkt nogsteeds niet, heb nu meerdere normale en cat 6 kabels van vrienden geprobeerd, en de cat6 is elke keer de enige die niet werkt

Reputatie 7
Badge +20

Hmm, dus met een cat5 of een cat5e kabel gaat het wel helemaal prima en met al die cat6 kabels gaat het mis? Of begrijp ik hem verkeerd en gaat het met de cat6 kabels van je vrienden wél goed en alleen met die van jouzelf niet?

 

Glasvezel en een CAT6 kabel kunnen vrij weinig met elkaar te maken hebben.

 

Zowel je glasvezel aansluiting als je VDSL/ADSL aansluiting komen binnen op een modem met router functionaliteit. Hierin kun je UTP kabels prikken (CAT5E, CAT6, CAT6A, CAT7, enz.)

Het kan niet zo zijn dat door de aanleg van glasvezel jouw UTP kabel niet meer werkt, onmogelijk. Heeft de monteur wellicht de kabel beschadigd? dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.

 

Stel dat je twee computers hebt met allebei een netwerk aansluiting kun je kijken of je link krijgt met de “kapotte” CAT6 kabel. Indien dat werkt dan ligt het niet aan de kabel. Mocht je een netwerk tester hebben dan is dit natuurlijk het meest optimaal.