Beantwoord

Combinatie KPN Box 12 met TP-Link EAP 245

  • 5 January 2024
  • 3 reacties
  • 68 keer bekeken

Hallo,

Over een paar dagen ga ik over van Ziggo naar KPN glasvezel. De hardware hiervoor is al geïnstalleerd, maar nog niet geactiveerd/geen stroom. In mijn huidige opzet zit achter het Ziggo modem (Giga) direct een AP van TP-Link, de EAP 245, en daarna een switch voor verdere verbindingen. Mijn AP verzorgt de wifi die uitgeschakeld is op het Ziggo modem. Ik heb voor zowel 2,4 als 5 GHz aparte netwerknamen met aparte wachtwoorden. De IP-adressen worden door het Ziggo modem gegeven, deze staat dus, denk ik, niet in bridgestand. Ik ben tot deze opzet gekomen omdat het een langdurig probleem met mijn muziek-stream-programma, Roon, wist op te lossen. 
Maar wat gaat er gebeuren als ik het Ziggo modem ga vervangen door Box 12 van KPN? Hopelijk kan ik dezelfde opzet krijgen zoals die nu is. Krijg ik problemen met netwerknamen en wachtwoorden? Waar moeten die aangepast worden? KPN zelf heeft daar een item over:

Wil je voorkomen dat je na installatie de netwerknaam en wachtwoord ook op alle andere apparaten (zoals bv. smartphones) moet aanpassen (en wil je de oude WiFi netwerknaam en het wachtwoord behouden)?

Maak een foto van de sticker (SSID en WPA) achter op het oude modem. Voer deze gegevens in op https://www.kpn.com/algemeen/wachtwoord-vergeten.htm KPN slaat deze gegevens op en voert het door op het nieuwe modem als je deze aansluit. De WiFi netwerknaam en het WiFi wachtwoord hoef je niet te veranderen op je apparaten.

Slaat dit op mijn situatie? Het lijkt me haast van niet want niet het modem maar mijn AP verzorgt de wifi en dus ook de netwerknamen en wachtwoorden.

Ik heb een oplossing bedacht maar ben niet goed genoeg op de hoogte of dit gaat werken en hoor graag jullie mening:
Ik start het KPN modem direct verbonden met alleen mijn PC. Daar kan ik in het instelscherm van het KPN modem komen en daar kan ik de wifi uitzetten (?). Vervolgens verbreek ik de directe verbinding tussen PC en KPN modem en verbind het modem met de netwerkkabel  zoals het Ziggo modem is verbonden met mijn opzet.
Misschien kan het nog sneller door gewoon de ethernetkabel uit het Ziggo modem halen en die in het KPN modem steken. Alles aanzetten en naar de instellingen van het KPN modem gaan om daar de wifi uit te schakelen.
Ik hoop dat daardoor de netwerknamen en wachtwoorden in mijn AP hetzelfde blijven en wifi probleemloos werkt.


Ik snap dat de IP-adressen die het Ziggo modem heeft uitgedeeld gaan veranderen en dat ik die moet aanpassen, vastzetten waar dat nu ook het geval is.

icon

Beste antwoord door GeSp 5 January 2024, 16:42

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Bretel 

 

Ja je kan de opzet hetzelfde houden en je oplossing is prima, ook de snelle methode.

Mocht je een Box 12 met de nieuwe firmware krijgen, daar zit nog een bug in waardoor je via de webinterface de Wifi niet kan uitschakelen, via de knop aan de zijkant lukt dat overigens wel.

Als Wifi aan blijft staan op de Box 12 maakt ook niet uit, het zal een andere naam hebben en je eigen AP's doen daar verder niets mee. Alleen de KPN AP's nemen dat over.

Bedankt voor je geruststellende antwoord GeSp. Het aan laten staan van de wifi op het modem verstoort niet de wifi van mijn AP? Ik heb dan in feite 3 netwerken, 2 van mijn AP en 1 van Box 12. Gelukkig staat de AP in mijn woonkamer en het modem van KPN in de meterkast in de gang.
Ik denk dat dit het beste antwoord is welke ik maandag na de aansluiting ga bevestigen. Meer reacties zijn natuurlijk welkom.

Reputatie 7
Badge +18

Als je dat Box 12 Wifi netwerk niet gebruikt dan verstoort dat niets zolang de SSID maar anders is.
Uitzetten of SSID onzichtbaar maken is natuurlijk beter als je het niet gebruikt zodat je het niet ziet in de Wifi netwerkenlijst, die is meestal toch al lang genoeg als er veel Wifi netwerken in de buurt zijn.

Reageer