Beantwoord

Connectie NAS met internet

  • 21 May 2021
  • 3 reacties
  • 78 keer bekeken

Heb 2 NASsen in mijn netwerk. De ene werkt prima en werkt bijvoorbeeld elke dag zijn virusdefinities bij, de andere geeft continue de melding dat de DNS server de problemen met HOSTS niet kan verhelpen. Heb van beide NASsen de netwerkinstellingen vergeleken. Zijn beide gelijk. Bij beide bijv ook UPnP aan staan. in de modemschermen zie ik echte maar van 1 NAS het IP adres bij UPnP. En die NAS wekt goed. Wat kan ik nog checken.

En daarnaast heb ik begrepen dat het inschakelen van UPnP eigenlijk extra risico introduceert

icon

Beste antwoord door Babylonia 25 May 2021, 08:26

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Ter aanvulling: ik heb een H368 modem

Reputatie 5
Badge +5

Ik weet helaas van UPnP op een router maar een ding: zet het uit. Persoonlijk vind ik het onaanvaardbaar dat poorten geopend kunnen worden op de router zonder daar weet van te hebben.   Blijkbaar lukt het een van de NASen om iets te doen op de router. Ik heb geen idee of dit een reeel scenario is, maar wat als de NAS die in de uPnP lijst staat de name servers voor zichzelf reserveert via port forwarding?  Geeft de UPnP status pagina van de router info over de gemaakte port mappings? Gebruiken de NASsen 192.168.2.254 voor DNS of externe name servers ?

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Heb van beide NASsen de netwerkinstellingen vergeleken. Zijn beide gelijk.

Afhankelijk met wat je dan hebt ingesteld, en welke functies je benut,
is er kans dat dat juist NIET gaat niet werken.
 

Bij beide bijv ook UPnP aan staan.

Wat @hmmsjan_2 al aangeeft is dat een erg slecht idee.
Het brengt inderdaad risico met zich mee  m.b.t internet veiligheid.
Instellingen regel je bij voorkeur handmatig (niet via UPnP). Heb je de beste controle erover.

Zet de netwerkinstellingen van de NAS apparaten zodanig dat ze automatisch een IP-adres krijgen toegewezen vanuit DHCP.  Stel in de Experia Box daarbij voor ieder NAS apparaat een vast IP-adres in op basis van MAC-adres. (Ieder met een eigen uniek IP-adres).

Afhankelijk of je functies / services ook van buitenaf wilt benaderen en je port forwarding wilt instellen, zou je voor de twee verschillende NAS-modellen voor vergelijkbare functies, daar andere poorten voor moeten gebruiken.  In ieder geval verschillende “publieke” poorten.

Om wat voor NAS apparaten gaat het?
Welke functies gebruik je, en welke services wil je van buitenaf benaderen?