Beantwoord

"De standaard gateway is niet beschikbaar" bij bekabelde verbinding

  • 2 December 2023
  • 13 reacties
  • 157 keer bekeken

Beste KPN,

Ik heb al een tijdje last van uitvallen bedraad internet op mijn desktop. Mijn laptop en telefoons werken allemaal prima op wifi. Voordat ik overstapte op KPN had ik internet van Ziggo en dit werkte prima bedraad, het viel nooit uit.

Nu dus met KPN valt bedraad internet heel vaak uit. Als ik dan de probleemoplosser start van windows krijg ik dit als melding:

De standaard gateway is niet beschikbaar

Ik heb al meerdere malen mijn modem opnieuw gestart en gereset alsook mijn pc maar helaas geen verbetering. Tussen mijn modem en pc is switch aangesloten maar deze is unmanaged. Verder zijn ook mijn tv en NAS aangesloten op dezelfde switch.

Ik heb ook mijn modem direct aangesloten op de desktop maar helaas is er niks veranderd.

Wat kan ik hier aan doen om dit probleem voorgoed op te lossen?
Alvast bedankt!

Firmware: V12.C.23.04.38
KPN Box 12 - SagemcomFast5359_KPN

Met vriendelijke groet,
Adnan

icon

Beste antwoord door Karic 4 December 2023, 22:34

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +13

Vreemd Adnan, heb je daar al een oplossing voor weten te vinden. Maak je gebruik van aangepaste netwerkinstellingen op de PC of zijn die standaard?  

Reputatie 7
Badge +9

@Karic Waarschijnlijk heb jouw pc een vaste ip van ziggo-router, deze heeft andere range dan KPN. Stel netwerk-instelling bij IPv4 en IPv6 op IP automatisch verkregen of bij vast IP standard-gateway op 192.168.2.254

@Remco_ netwerkinstellingen zijn standaard, ik heb niks aangepast.

@TDN DHCP staat aan dus IP wordt automatisch in de juiste range toegekend.

Heb voor zekerheid dns flush en IP renew gedaan om te kijken of dit resultaat heeft. Moet zeggen dat het  gisteren (3-12) de hele dag goed ging.


Hopelijk was het een hickup en niets meer dan dat. Ik houd het in de gaten en laat jullie weten. Bedankt voor de snelle reacties!

Reputatie 7
Badge +13

Ja met de standaardwaardes zou die dat moeten oppakken, hopelijk was dit dan inderdaad een kleine hickup. Post in de toekomst gerust nog even een topic als we iets voor je kunnen betekenen!

Vanavond weer veel last van gehad, valt om de haverklap uit met als oplossing wederom:  de standaard gateway is niet beschikbaar.

Na installatie van nieuwe drivers is er niks opgelost, valt alsnog uit.

Tussen mijn modem en pc is switch aangesloten maar deze is unmanaged. Verder zijn ook mijn tv en NAS aangesloten op dezelfde switch.

 

Ik heb een vaag vermoeden dat hier de boosdoener zit. Een switch waar zowel KPN TV en andere apparaten op aangesloten zitten, moet in ieder geval “IGMP snooping” ondersteunen. Kun je eens kijken welk merk/type switch je gebruikt?

Tussen mijn modem en pc is switch aangesloten maar deze is unmanaged. Verder zijn ook mijn tv en NAS aangesloten op dezelfde switch.

 

Ik heb een vaag vermoeden dat hier de boosdoener zit. Een switch waar zowel KPN TV en andere apparaten op aangesloten zitten, moet in ieder geval “IGMP snooping” ondersteunen. Kun je eens kijken welk merk/type switch je gebruikt?

Het is een Netgear GS208v2.

 

In je startpost schrijf je ook "Ik heb ook mijn modem direct aangesloten op de desktop maar helaas is er niks veranderd."

Weet je dat heel zeker? Misschien moet je dit toch nog eens testen.

Want die switch is echt een probleem. Vooral als je TV kijkt, zal het netwerk in hoge mate belast worden doordat de switch geen igmp-snooping ondersteunt.

In je startpost schrijf je ook "Ik heb ook mijn modem direct aangesloten op de desktop maar helaas is er niks veranderd."

Weet je dat heel zeker? Misschien moet je dit toch nog eens testen.

Want die switch is echt een probleem. Vooral als je TV kijkt, zal het netwerk in hoge mate belast worden doordat de switch geen igmp-snooping ondersteunt.

 

Ik heb geen tv van kpn afgenomen, alleen internet. Als de verbinding weer wegvalt dan sluit ik direct de modem aan op mijn desktop. Ik zal ook een andere switch proberen mochten de problemen aanhouden na het direct aansluiten van de modem.

Bedankt voor de snelle reacties, ik houd je op de hoogte.

Ok, dat verandert de situatie. Als je geen KPN TV afneemt, denk ik niet dat de switch de oorzaak is.

Misschien de ethernet kabels? Heb je een andere kabel die je (misschien tijdelijk) kunt gebruiken?

Ok, dat verandert de situatie. Als je geen KPN TV afneemt, denk ik niet dat de switch de oorzaak is.

Misschien de ethernet kabels? Heb je een andere kabel die je (misschien tijdelijk) kunt gebruiken?

Niet eentje die lang genoeg is, maar valt wel te regelen.
Ga voor de zekerheid toch een andere switch proberen… you never know!

Heb het een en ander getest, probleem blijft nog steeds bestaan.

Hier een opsomming van alles wat ik heb geprobeerd:
- DHCP staat aan dus IP wordt automatisch in de juiste range toegekend (was voorheen ziggo modem)
- DNS flush en IP renew
- Nieuwe drivers van netwerkkaart geïnstalleerd
- Nieuwe switch geprobeerd
- Kabel direct van modem naar desktop
- Kabel i.p.v. in LAN aansluiting nu via een USB poort geprobeerd (zowel direct via modem als vanuit switch)
- Modem opnieuw gestart

Heb dus aardig wat geprobeerd maar nog steeds om de zoveel dagen dezelfde melding:
"De standaard gateway is niet beschikbaar"

Iemand nog tips? 😓

Je hebt al veel gedaan, dus lastig.

 

het lijkt een windows ding, dus ik zou een netwerk reset doen,

evt zelfs de netwerk kaart verwijderen in apparatenbeheer, opstarten en met laatste drivers - niet de windows drivers maar die van realtec of intel weer herinstalleren..

misschien haal je hier ook nog wat uit.

https://www.makeuseof.com/how-to-fix-default-gateway-not-available-error/

 

evt verder diagnose kan bestaan uit pingen van je router als je de error hebt.

je kunt ook de dns server op de pc eens op die van google zetten..

Reageer