Beantwoord

Dns problemen Experia Box v12 - alleen macbook

• 9 June 2022
  • 14 reacties
  • 475 keer bekeken

Ik zit met nogal een vaag probleem, mijn macbook uit 2019 heeft enorme problemen met de DNS. 

Continue krijg ik meldingen als:

No Internet

No Internet

Try:

• Checking the network cables, modem and router
  • Reconnecting to Wi-Fi

DNS_PROBE_FINISHED_NO_INTERNET

resolving host in proxy script tijdens het laden van een pagina in chrome

pings geven willekeurig: ping: cannot resolve google.com: Unknown host

Mijn windows machines werken gewoon perfect.

Iemand enig idee? Ik ben er eerlijk gezegd een beetje moedeloos van te worden deze overstap naar glasvezel.

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Lou23 13 June 2022, 11:57

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Lou23, welkom hier. 

Het zit dus puur bij de macbook. :( Ik ben daarop even gaan zoeken en kwam het volgende topic tegen op het forum van Apple met tips over de foutmelding: DNS probe finished no internet.

Benieuwd of die tips je gaan helpen. 

Het enige wat lijkt te helpen is als ik zelf handmatig de DNS instel op google of cloudflare.

Reputatie 7
Badge +20

Als je die handmatig instelt, blijft het dus altijd goed gaan? Dan zou ik die gewoon adviseren. 

Het is in ieder geval niet iets algemeens aan onze kant. Is echt wel aan de mac gerelateerd. Dit kan bijvoorbeeld ook nog in de browser zitten specifiek op de mac. Dus mogelijk dat je daar nog informatie uit kan halen of wijzigen. 

I can confirm and have the same issues, and its related to kpns modem v12 itself.

I only have this issue while I’m at home, If I go to the office, it works perfectly fine.

I tried changing manually the DNS in v12 to OpenDNS, googleDNS, Cloudflare and nothing was resolved.

Then I finally change my access point to router mode and everything works perfectly, what a shame, it has costs me already a lot of time to point out the issue, coming directly from the modem itself.

Any solutions for this?

Reputatie 7
Badge +20

I don't have a solution yet But will take your feedback to the developers.

Hi @Abelardo I am having same problem with my Mac while working at home. Have no issues somewhere else and with other networks. You solved your own problem I guess. But couldn’t understand the way that you solved. Could you explain more what steps did you do exactly I will try that. Because I already contacted KPN and they sent me another Experiabox v10 but it doesn’t change anything. Thanks in advance. 

Hi @Abelardo I am having same problem with my Mac while working at home. Have no issues somewhere else and with other networks. You solved your own problem I guess. But couldn’t understand the way that you solved. Could you explain more what steps did you do exactly I will try that. Because I already contacted KPN and they sent me another Experiabox v10 but it doesn’t change anything. Thanks in advance. 

Well I partially solved it, I think I still need to configure some things between the kpn box and my router

For short you need an additional router, if you have it, then put it as router (not access point) mode and connect all your devices through that router and forget about kpn box

now that you have your own router you can actually change the dns and other things and it will work 

here are the additional steps that I’m missing, but you can follow - In Dutch - 

though if you don’t have an extra router, I’ll try first to switching to another internet provider instead as this is quite technical and we shouldn’t be doing this ourselves. But because we are probably and edge case for their base users, we are way down their priority list 

good luck 

Ok thanks a lot for the fast response. Yes you are right we are edge cases for them. Now I am looking for a Fritz box to change Experia box. One last thing, did you try to connect with a ethernet cable and use internet with cable without wifi? I think it won’t help either. Thanks again have a nice friday and weekend. 

Yeah so the issue is with their DNS, maybe combined with the box?

no matter if I’m with wifi or ethernet cable, the issue is still there 

so mainly people are just adding a router behind the kpn box and partially solve it as a patch, it’s a common issue if you read the forum 

I also saw that the fritz box may not work as well, anyways give it a try, if it doesn’t work, just  get another router not from kpn and you will be fine

Thanks a lot for the responses. I’ll give it a try. İf doesn’t change anything I will try another company then. Have a nice weekend 👍🏻

Ik heb sinds gisteren KPN internet en hetzelfde probleem, alles werkt prima op alle apparaten, behalve DNS op mac, dat werkt niet.

Vreemd genoeg werkt een niet-KPN resolver als 1.1.1.1 of 8.8.8.8 instellen ook niet, terwijl die pingen wel werkt ondanks wat hier in de thread gemeld wordt.

Lijkt een vrij wijdverspreid probleem te zijn:

edit: Het lijkt bij mij ook met Cisco VPN te maken, na het verwijderen daarvan werkt alles.

Reputatie 1

Ik had precies hetzelfde probleem met mijn Experia v9 op twee Apple MacBook Pro systemen. Op beiden heb ik macos 12.4 (“Monterey”) geïnstalleerd met de nieuwste updates.

Geen enkele website kon geladen worden. Het maakte ook niet uit of het Safari, Firefox, of Chrome was. Een kabel of Wi-Fi maakte ook niet uit.

Het enige dat zeer tijdelijk hielp was het stoppen van mDNSResponder middels dit commando:

$ sudo killall -HUP mDNSResponder

De vreugde duurde echter niet meer dan een paar seconden.

Met name via Chrome zag ik DNS gerelateerde foutmeldingen, maar had nog niet door dat het aan mijn DNS instellingen lag. Ik ben verre van een netwerk expert :-)

De doorbraak kwam toen ik de Wi-Fi diagnose in macos gebruikte! Ik wist dit niet, maar als je de Optie toets ingedrukt houdt, terwijl je op het Wi-Fi symbool klikt, kun je een diagnose laten uitvoeren. Dit duurt even, maar er kwamen wel hele duidelijke meldingen en het was dus echt een DNS probleem. De tip was om dit via de netwerk instellingen op te lossen.

Zo gezegd, zo gedaan en zodra ik 8.8.8.8 (Google) als DNS server invoerde, was het probleem opgelost!

Ik heb echter dit vervangen door de IP adressen van de KPN DNS servers. Die kon ik on-line vinden op dit forum en zijn (momenteel?) 195.121.1.34 en 195.121.1.66.

Dit loste het probleem dus op en kan hopelijk ook anderen helpen.

Ondertussen blijft het onbevredigend dat de kern van het probleem niet is opgelost en het lijkt erop dat Apple iets gedaan heeft waar mijn modem niet blij van wordt.

If problem persists and you already added custom DNS within network settings in your mac, then try looking for apps that might be outdated and causing issues with latest mac updates (like ciscoanyconnect)

Reputatie 1

Hi Abelardo,

Thanks. I indeed use Cisco’s AnyConnect VPN …

I’ll check for an update for this app.

Thanks for the tip!

Kind regards, Ruud