Vraag

DNS problemen KPN box 12 en POE switch

  • 11 August 2022
  • 12 reacties
  • 809 keer bekeken

Beste leden / KPN,

Al sinds lange tijd heb ik (op wat lijkt) DNS problemen op mijn thuisnetwerk, en dan voornamelijk met mobiele apparaten (die veel DNS verzoeken hebben ivm verschillende apps, etc.). Wat simpelre clients zoals Nest speakers, IP catera’s e.d. hebben allemaal geen problemen (of in iede rgeval niet merkbaar).

 

In het kort de opstelling: Box 12 met WIFI uit. Daar achter een POE switch (netgear managed switch ivm IP-TV, IGMP snooping aan) zonder verdere config. Op die POE switch zitten 3 Unifi wifi 6 LR AP’s (1 op iedere verdieping, in zig-zagg opstelling). Ivm de problemen heb ik die laatst nog maar eens helemaal ge-reset en verder zo min mogelijk settings aangepast. Ik heb daarop 2 wifi netwerken draaien, 1 op 5Ghz en 1 op 2.4 Ghz. Uiteraard kan dit ook gecombineerd, maar voor verschillende redenen heb ik hier toch 2 SSID’s voor gemaakt.

Wat er  gebeurd is dat bijv de iphones en android devices prima verbinding hebben mt de AP’s (dit zie ik zowel op het device als ook in de unifi netwerk controller, verbinding is prima met goede up- en down rates), maar toch heel vaak (10-tallen keren per dag) geen internet verbinding hebben. Als ik dan bijv facebook open of een app als Strava, dan laadt de tijdslijn gewoon niet, maar ook websites laden gewoon niet. WIFI uit en aan lost dat dan tijdelijk op. Wanneer dit probleem zich voordoet kan ik bijv wel IP’s pingen (8.8.8.8), maar pingen op bijv www.nu.nl werkt niet (of met heel veel time-outs (zo’n 50%) en erg lange ping returns (1000 - 3000ms).

Ik heb heel veel geprobeerd, box 12 reboot, AP’s reboot, box 12 reset, AP’s reset. Devices private DNS uitschakelen, etc. Allemaal helpt het niet.

Op andere plekken, bijv bij familie of op  het werk, doet mijn Android device (S21) het prima, NOOIT enig probleem.

Tevens lijkt het er ook op dat wanneer ik vanuit huis werk (met werk laptop), dit device dat probleem ook NIET heeft, het lijkt zich vooral te beperken tot mobiele devices zoals telefoons en tablets.

Ik heb nu sinds 1 dag, en dit lijkt WEL te helpen, in de box 12 de DNS servers handmatig gezet op de Google DNS servers 8.8.8.8 en 8.8.4.4. (screenshot 2) Default staat in dit scherm alleen de primary en dan wel op de 192.168.2.254 gateway, waarna neem ik aan de KPN eigen DNS servers worden gebruikt (uit screenshot 1).

Is er iemand die dit gedrag herkend en weet of er iets aan gedaan kan worden. Uiteraard is het geen groot probleem om andere DNS servers te gebruiken, maar het is vreemd gedrag en allciht dat met updates o.i.d. dit misschien wel weer overschreven wordt en ik de aanpassingen wederom moet doen.

 

Alvast bedankt!

Johan

 

 

Admin: privégegevens verborgen


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

En ter extra informatie, als test heb ik ook nog eens de WIFI op de Box 12 aangezet (en primary DNS weer op de gateway gezet (zoals het dus origineele staat en waardoor dus de KPN DNS servers gebruikt worden)), en toen werkte alles dus ook wel GOED.

Het probleem lijkt zich dus specifiek voor te doen wanneer ik op de Unifi AP’s zit icm DNS settings in de Box 12 die wijzen naar KPN’s eigen DNS servers. 

Dus in het kort:

  1. Wifi via Unifi AP + box 12 KPN DNS → Problems
  2. Wifi via Unifi AP + box 12 Google DNS → No Problems
  3. Wifi directly on box 12 + box 12 KPN DNS → No Problems
  4. Wifi directly on box 12 + box 12 Google DNS → No Problems

Aandachtpuntje is dus wanner ik schrijf ‘KPN DNS’, dat houdt dus in dat in het Primary DNS address dan dus de KPN router gateway staat (192.168.254). Ik weet er niet alles van, maar het lijkt er dus op dat waneer ik via de Unifi AP’s ga dat dan op de een of andere manier het DNS server adres via de gateway niet (goed) bepaald wordt.

Reputatie 7

Heb jij de configuratie van jouw unifi access points al een keer doorlopen.

Ik neem aan dat daar niets geconfigureerd is t.a.v. DNS maar toch...

Heb jij de configuratie van jouw unifi access points al een keer doorlopen.

Ik neem aan dat daar niets geconfigureerd is t.a.v. DNS maar toch...

Inderdaad, op de AP’s is NIETS geconfigureerd mbt DNS.

Reputatie 7

Ik lees vaak over problemen met de Unifi wifi accesspoints van Ubiquiti maar dan met name in combinatie met televisie van KPN.

Dit fenomeen heb ik echter nog niet eerder gehoord.

Wat gebeurt er als jij bij de primary en secondary DNS servers 195.121.1.34 resp. 195.121.1.66 invult?

En wat gebeurt er als je de secondary DNS server leeg laat?

Ik lees vaak over problemen met de Unifi wifi accesspoints van Ubiquiti maar dan met name in combinatie met televisie van KPN.

Dit fenomeen heb ik echter nog niet eerder gehoord.

Wat gebeurt er als jij bij de primary en secondary DNS servers 195.121.1.34 resp. 195.121.1.66 invult?

En wat gebeurt er als je de secondary DNS server leeg laat?

Dat is inderdaad een goede vraag, en was de volgende test op mijn lijstje. Mijn gevoel is dat het dan wel goed gaat, want ik geloof niet dat de DNS servers van KPN zelf het probleem zijn (anders stond het forum wel vol met klagende mensen die allemaal hetzelfde robleem hebben), ook niet omdat wanneer ik rechtstreeks op de WIFI van de Box 12 zit en dan via de gateway de KPN DNS servers gebruikt het wel goed gaat. Gevoelsmatig denk ik dat op de een of andere manier de DNS requests die via de Unifi AP’s komen niet goed de DNS server adressen op kan vragen via de 192.168.2.254 gateway. Maar wat daar dan de reden van zou zijn…………...

Ik zal dit vandaag of morgen eens proberen en dan het resultaat hier posten.

Johan

Reputatie 7

Ook ik denk niet dat de DNS server van KPN het probleem zijn.

Ik ben met name benieuwd wat er gebeurt als de secondary DNS server leeg gelaten wordt. Het zal niet de eerste keer zijn dat we dan zien dat het fout loopt als er maar één DNS server aangeleverd wordt i.p.v. twee.

Ook ik denk niet dat de DNS server van KPN het probleem zijn.

Ik ben met name benieuwd wat er gebeurt als de secondary DNS server leeg gelaten wordt. Het zal niet de eerste keer zijn dat we dan zien dat het fout loopt als er maar één DNS server aangeleverd wordt i.p.v. twee.

Net even de 2 KPN servers direct in de DNS velden gezet. Ik zal vandaag / morgen eens laten weten hoe dat is gegaan.

 

Wanneer dat goed gaat zal ik nog eens testen met alleen de primary DNS.

 

Reputatie 7
Badge +19

Hoi @JohanSchipper, leuk dat je je  vraag (of vragen :)) hier stelt! Ons forum is een prima plek om dit soort vraagstukken neer te leggen. Ik ben benieuwd of je er uit gekomen bent met de adviezen van wjb, we horen graag hoe het verder is verlopen.

Ook ik denk niet dat de DNS server van KPN het probleem zijn.

Ik ben met name benieuwd wat er gebeurt als de secondary DNS server leeg gelaten wordt. Het zal niet de eerste keer zijn dat we dan zien dat het fout loopt als er maar één DNS server aangeleverd wordt i.p.v. twee.

Net even de 2 KPN servers direct in de DNS velden gezet. Ik zal vandaag / morgen eens laten weten hoe dat is gegaan.

 

Wanneer dat goed gaat zal ik nog eens testen met alleen de primary DNS.

 

@wjb, dit werkt ook prima. Ik heb het net aangepast naar alleen een entry in primary DNS.

Het probleem lijkt zich dus echt af te spelen wanneer ik op WIFI zit via de Unifi AP’s, en de box 12 primary DNS op de gateway (192.168.2.254) staat. Vreemd verschijnsel, zijn toch allemaal standaard protocollen lijkt me.

Ik laat later nog even weten hoe dat is gegaan met alleen primary DNS.

Johan

 

Hoi @JohanSchipper, leuk dat je je  vraag (of vragen :)) hier stelt! Ons forum is een prima plek om dit soort vraagstukken neer te leggen. Ik ben benieuwd of je er uit gekomen bent met de adviezen van wjb, we horen graag hoe het verder is verlopen.

Hoi Alexandra,

We zijn nog het een en ander aan het testen. Op zich is het probleem al wel opgelost met een fix welke ik zelf al had gedaan (specifiek invullen van de DNS entries ipv de standaard gateway laten staan in het primary DNS veld), we proberen echter via wat extra testen te kijken of we de oorzaak kunnen achterhalen.

Johan

Ook ik denk niet dat de DNS server van KPN het probleem zijn.

Ik ben met name benieuwd wat er gebeurt als de secondary DNS server leeg gelaten wordt. Het zal niet de eerste keer zijn dat we dan zien dat het fout loopt als er maar één DNS server aangeleverd wordt i.p.v. twee.

Net even de 2 KPN servers direct in de DNS velden gezet. Ik zal vandaag / morgen eens laten weten hoe dat is gegaan.

 

Wanneer dat goed gaat zal ik nog eens testen met alleen de primary DNS.

 

@wjb, dit werkt ook prima. Ik heb het net aangepast naar alleen een entry in primary DNS.

Het probleem lijkt zich dus echt af te spelen wanneer ik op WIFI zit via de Unifi AP’s, en de box 12 primary DNS op de gateway (192.168.2.254) staat. Vreemd verschijnsel, zijn toch allemaal standaard protocollen lijkt me.

Ik laat later nog even weten hoe dat is gegaan met alleen primary DNS.

Johan

 

@wjb, met alleen de primary server (op 1.1.1.1) waren er inderdaad weer wat problemen. Ik heb het nu weer op 1.1.1.1 en 1.0.0.1 gezet, en alles werkt weer prima.

Vreemde problemen dit……….

Johan

Reputatie 7

@wjb, met alleen de primary server (op 1.1.1.1) waren er inderdaad weer wat problemen. Ik heb het nu weer op 1.1.1.1 en 1.0.0.1 gezet, en alles werkt weer prima.

Vreemde problemen dit……….

Dat is inderdaad een vreemd probleem en zou kunnen duiden op een bug in de firmware van de V12 die wellicht geen DNS servers "published" bij DHCP requests als de secondary DNS server niet ingevuld is.

Het zou ook kunnen duiden op een bug in de Unifi wifi accesspoints die dan iets vreemds doen met die DHCP requests.

Vul eens alleen de primary DNS server en sluit een PC bekabeld aan op de V12.

Heb je dan ook dat probleem op die PC?