Beantwoord

Draadloze modus Ax of b/g/n?

  • 12 May 2022
  • 7 reacties
  • 231 keer bekeken

Reputatie 2

We hebben sinds vandaag dan eindelijk glasvezel internet na jarenlang via Ziggo te hebben gehad.

We hebben een 1Gb internet abonnement en het viel me op dat eigenlijk alle apparaten maar ongeveer 200-300 MB download snelheid hebben. Dit terwijl we 2 extra Super wifi punten hebben geïnstalleerd en het bereik overal meer dan prima is.

 

Nu zat ik zojuist in de modem instellingen te kijken en zag dat zowel op de 2.5 als op de 5 GHz de draadloze modus op B/G/N stond en niet op Ax (wifi 6)

Ik heb de 5ghz veranderd naar Ax en de 2.4 nog even laten staan op B/G/N.

 

Kan iemand me uitleggen wat de beste keuze is voor de draadloze modus van beide banden?

 

Kan dit ook iets te maken hebben dat ik de downloadsnelheid totaal niet haal?

 

icon

Beste antwoord door Nick83 12 May 2022, 04:05

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Kan iemand me uitleggen wat de beste keuze is voor de draadloze modus van beide banden?

AX. Dat is ook de standaard instelling. Maar iemand heeft dat terug gezet omdat er misschien een apparaat was wat dat niet goed ondersteunde.

Kan dit ook iets te maken hebben dat ik de downloadsnelheid totaal niet haal?

Dat komt omdat WiFi gewoon niet sneller is. Als u de volledige snelheid wilt halen, gebruik dan een bekabeld aangesloten apparaat.

Reputatie 2

Kan iemand me uitleggen wat de beste keuze is voor de draadloze modus van beide banden?

AX. Dat is ook de standaard instelling. Maar iemand heeft dat terug gezet omdat er misschien een apparaat was wat dat niet goed ondersteunde.

Kan dit ook iets te maken hebben dat ik de downloadsnelheid totaal niet haal?

Dat komt omdat WiFi gewoon niet sneller is. Als u de volledige snelheid wilt halen, gebruik dan een bekabeld aangesloten apparaat.

Dank voor je reactie! :)

Ik heb nu de 5ghz op de AX modus gezet. Is het handig om de 2.4 ook op de AX te zetten?

Misschien een domme vraag: ik heb een aantal apparaten die enkel de 2.4 GHz gebruiken zoals mijn Siemens oven. Ik heb geen idee wat voor wifi in de oven zit. Als ik AX activeer werken dan de apparaten die oudere wifi zoals b/g/n hebben dan ook? 

Reputatie 7
Badge +24

Kan iemand me uitleggen wat de beste keuze is voor de draadloze modus van beide banden?

AX. Dat is ook de standaard instelling. Maar iemand heeft dat terug gezet omdat er misschien een apparaat was wat dat niet goed ondersteunde.

Kan dit ook iets te maken hebben dat ik de downloadsnelheid totaal niet haal?

Dat komt omdat WiFi gewoon niet sneller is. Als u de volledige snelheid wilt halen, gebruik dan een bekabeld aangesloten apparaat.

Dank voor je reactie! :)

Ik heb nu de 5ghz op de AX modus gezet. Is het handig om de 2.4 ook op de AX te zetten?

Misschien een domme vraag: ik heb een aantal apparaten die enkel de 2.4 GHz gebruiken zoals mijn Siemens oven. Ik heb geen idee wat voor wifi in de oven zit. Als ik AX activeer werken dan de apparaten die oudere wifi zoals b/g/n hebben dan ook? 

Gewoon proberen. U komt er vanzelf achter of het werkt.

Bedenk u dat de SuperWiFi's nu nog geen AX ondersteunen. 

Kan iemand me uitleggen wat de beste keuze is voor de draadloze modus van beide banden?

Hallo @Sabas79 simpel antwoord, als je geen draadloze apparatuur gebruikt die Wifi6 (ax) ondersteunt, kun je deze uit laten en is B/G/N voldoende, als je ook geen apparatuur gebruikt die nog B/G gebruikt dan alléén de 2,4-band op N zetten.

Voor de 5.0-band A/N/AC gebruiken.

Kan dit ook iets te maken hebben dat ik de downloadsnelheid totaal niet haal?

Hoe heb je de speedtest gedaan? Draadloos meten is zinloos. Alleen bekabeld meten met een pc rechtstreeks bekabeld gekoppeld aan het modem en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit.

Succes.

 

 

Reputatie 2

Kan iemand me uitleggen wat de beste keuze is voor de draadloze modus van beide banden?

Hallo @Sabas79 simpel antwoord, als je geen draadloze apparatuur gebruikt die Wifi6 (ax) ondersteunt, kun je deze uit laten en is B/G/N voldoende, als je ook geen apparatuur gebruikt die nog B/G gebruikt dan alléén de 2,4-band op N zetten.

Voor de 5.0-band A/N/AC gebruiken.

Kan dit ook iets te maken hebben dat ik de downloadsnelheid totaal niet haal?

Hoe heb je de speedtest gedaan? Draadloos meten is zinloos. Alleen bekabeld meten met een pc rechtstreeks bekabeld gekoppeld aan het modem en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit.

Succes.

 

 

Hartelijk dank voor je reactie, fijn om te zien dat er actief wordt mee gelezen en gereageerd op dit forum.

 

Aangezien ik momenteel met een hernia veel thuis op de bank/bed door breng had ik alle rust om de nodige topics door te lezen. Het verbaasd me dat de Superwifi 2 geen wifi 6 heeft. Was wel een van de aanschaf gedachten en werd gek genoeg door de KPN monteur gisteren bevestigd. Ik ben er nu achter dat dit dus (nog) niet werkt. Ik hoop dat het snel gaat lukken want ik merk als ik via de wifi met de modem V12 op wifi6 verbonden ben, ik een dubbele snelheid van circa 450 behaal.

 

Ook na het doorlezen van je comment heb ik opnieuw getest met de Windows laptop bekabeld aangesloten. Hiermee behaalde ik ook maar circa 450 in plaats van de 1000. Opvallend genoeg was bij het bekabeld meten de upload nagenoeg gelijk aan de download snelheid. Via de wifi merk ik dat de upload echt een stuk lager is dan de download. Dat is toch net niet de bedoeling van glasvezel?

 

Ik zal vanavond als mijn vrouw klaar is met thuiswerken de stekker van het glasvezelpunt er twee minuten uit doen. Ook deze tip/opmerking had ik in meerdere topics gelezen.

 

 

 

 

Hallo @Sabas79 , als je een Windows-pc hebt, downloadt dan in de MS-store de Ookla speedtest-app en doe daar de speedtest mee, die is als meest betrouwbaar gevonden.

Succes.

 

Reputatie 2

Ok, ga ik doen!

Ik had het met de Ookla website gedaan.