Beantwoord

Één of twee FRITZ!Repeater 6000 AX voor mesh netwerk tot op de zolder

  • 31 March 2022
  • 11 reacties
  • 634 keer bekeken

Goedenavond! Ik ben nieuw hier en binnenkort ook nieuwe klant bij KPN met glasvezel.

Graag zou ik een vraag willen stellen over het aanleggen van een Mesh netwerk. Hiervoor overweeg ik zelf de FRITZBox 7590 AX met een FRITZ!Repeater 6000 AX aan te schaffen.

In ons (nieuwe) huis (twee verdiepingen, 132m2) komt binnen in de meterkast. Er liggen UTP-kabels van de meterkast naar de woonkamer en de slaapkamer op de eerste verdieping. De Fritz!Box zal dus in de meterkast moeten, als ik ook op de eerste verdieping bekabeld wil aansluiten. De vorige bewoner geeft aan dat een repeater nodig is voor goed signaal op de eerste.

Op de zolder (tweede verdieping) wil ik mijn thuiskantoor inrichten.

Graag zou ik willen weten of er ervaringen zijn met bereik van een FRITZ!Repeater 6000 AX. Ik twijfel om er één repeater per verdieping te zetten. Tenzij één FRITZ!Repeater 6000 AX zou volstaan, gezien de specs van dit hebbeding.

Ik realiseer me dat iedere set up kan verschillen door omstandigheden. Maar wat zijn jullie ervaringen?

icon

Beste antwoord door SledgehammerNL 2 April 2022, 07:32

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Ik zal dan kiezen voor de Fritz 3000 serie en een in de slaapkamer te plaatsen voor de wifi en eventueel voor een tv kastje (2 poorten)

Maar deze wel bedraad aan sluiten

dan heeft u waarschijnlijk op de zolder genoeg wifi voor een tablet/telefoon

de werkplek op zolder zal ik altijd een utp/ftp kabel heen leggen

voor een vaste pc/laptop

als de wifi van de 1e verdieping naar zolder toch slecht blijkt te zijn kunt u een 2e Fritz 3000 neer zetten op zolder (bekabeld aangesloten)

wifi ax (wifi 6) heeft niet echt een meerwaarde dan ac (wifi 5)

en het scheelt een hoop geld

en wat betreft de fritzbox werkt een 7590 (zonder ax) prima

je kunt ook overwegen een 4060 maar is weer een stuk duurder

Als je vanuit de meterkast beneden goed bereik hebt kun je boven diagonaal de Fritz repeater proberen te plaatsen, die pakt ook weer een stuk naar beneden.

Ikzelf heb op de eerste de Fritzbox 7583 staan als mesh repeater, dit ivm meerdere LAN aansluitingen en de zolder heeft een prima dekking daardoor, ik denk dat je met 1 moet gaan proberen lukt dit niet kan je altijd nog uitbreiden.

Wel advies, sluit alles bekabeld aan, werk veel beter dan via WiFi, en als je het extra geld wilt uitgeven, pak de WiFi AX variant, ik zou het niet nemen, snelheidswinst is te verwaarlozen ten opzichte van AC.

Ik zal dan kiezen voor de Fritz 3000 serie en een in de slaapkamer te plaatsen voor de wifi en eventueel voor een tv kastje (2 poorten)

Maar deze wel bedraad aan sluiten

dan heeft u waarschijnlijk op de zolder genoeg wifi voor een tablet/telefoon

de werkplek op zolder zal ik altijd een utp/ftp kabel heen leggen

voor een vaste pc/laptop

als de wifi van de 1e verdieping naar zolder toch slecht blijkt te zijn kunt u een 2e Fritz 3000 neer zetten op zolder (bekabeld aangesloten)

wifi ax (wifi 6) heeft niet echt een meerwaarde dan ac (wifi 5)

en het scheelt een hoop geld

en wat betreft de fritzbox werkt een 7590 (zonder ax) prima

je kunt ook overwegen een 4060 maar is weer een stuk duurder

 

Dank voor uw reactie!

De TV receiver zal bedraad in de woonkamer komen te staan.

Met betrekking tot het kabels doortrekken naar zolder: het is een huurhuis, dus ik moet nog uitzoeken of dat mag en ook een optie is. Snelste weg naar boven zal via het plafond, maar de kans is vrij groot dat de verhuurder het niet op prijs stelt dat ik gaten in het plafond boor.

Ben het niet helemaal met u eens voor wat betreft WiFi6/802.11ax. Marktpenetratie is nog niet zo hoog (25% in 2021). Maar wel degelijk interessant voor bandbreedte (ik wil een aantal smart devices op het netwerk zoals een slimme deurbel en camera’s) en toch echt wel betere prestaties snelheid (geen snelheidsverlies op Tri-band). Daarnaast vind ik het in het kader van ‘future proofing’ de investering naar WiFi 6/de AX versies waard. Heb  twee FRITZ!Repeater 6000 AX voor een hele goede prijs kunnen kopen. Mijn plan is om de set-up te kunnen testen en er eventueel één terug te sturen als deze toch niet nodig is. Mijn vrouw werkt ook overwegend thuis, veel gelijktijdige videocalls of er wordt content in 4K gestreamd als ik aan het werk ben.

De vraag ook aan AVM voorgelegd, zij raden bij voorbaat twee FRITZ! Repeaters aan. Onderbouwing:

Het Wi-Fi-zendvermogen van de FRITZ!Repeater is namelijk niet hoger dan 100 mW / 20 dBm in het 2,4GHz-frequentiebereik en niet hoger dan 200 mW / 23 dBm in het 5GHz-frequentiebereik als de Wi-Fi-kanalen 36 tot en met 64 (5.15 - 5.35 GHz) worden gebruikt of niet hoger dan 1000 mW / 30 dBm wanneer de Wi-Fi-kanalen 100 tot 140 (5.47 - 5.725 GHz) worden gebruikt.

Zoals in elk huishouden zijn er meer elektronische apparaten die gebruik maken van dezelfde frequenties als die van de FRITZ!Box en FRITZ! WLAN-Repeater. 

Dit betekent dan ook dat de sterkte van het signaal en de snelheid van de Wi-Fi verbinding door de Wi-Fi omgeving beperkt wordt. Dit is doorgaans geen groot probleem. “

Toch wil ik het zelf eerst testen. In ons huidige huis lag de mesh set-up zeer nauw, al had ik daar minder opties om te bekabelen.. Nogmaals dank!

 

Als je vanuit de meterkast beneden goed bereik hebt kun je boven diagonaal de Fritz repeater proberen te plaatsen, die pakt ook weer een stuk naar beneden.

Ikzelf heb op de eerste de Fritzbox 7583 staan als mesh repeater, dit ivm meerdere LAN aansluitingen en de zolder heeft een prima dekking daardoor, ik denk dat je met 1 moet gaan proberen lukt dit niet kan je altijd nog uitbreiden.

Wel advies, sluit alles bekabeld aan, werk veel beter dan via WiFi, en als je het extra geld wilt uitgeven, pak de WiFi AX variant, ik zou het niet nemen, snelheidswinst is te verwaarlozen ten opzichte van AC.

Dank voor je reactie! Ik moet inderdaad even testen om te kijken wat de snelheid uit de meterkast doet en of een tweede dan nodig is of niet. Ik heb ze al wel vast gekocht, omdat ik een goede deal kon sluiten. Eentje terugsturen kan altijd nog. Goed idee om diagonaal te plaatsen. Gezien de tri-band optie op de 6000 en future proofing, zie ik toch de voordelen van een investering in de AX-versies op de lange termijn. Met name op het vlak van bandbreedtes.

@DanK79 

Wat betreft wifi 6 heb het zelf naast wifi 5 

Meerdere accesspoints (tp-link omada)

Wifi 6 heeft geen enkele meerwaarde

En jou deurbel of camera,s werken in de meeste gevallen op de 2,4GHz 

Camera,s zou ik indien mogelijk altijd bedraad aansluiten 

Als je goedkoop de 6000 van Fritz hebt dan kun je deze inzetten 

Maar ik zie geen meerwaarde tegenover de 3000 

Ik haal met wifi 5 ac zo,n 600mbit met een smartphone snel genoeg 

 

 

 

 

Het gaat mij niet om snelheid, maar om bandbreedte. Dat WiFi 6 geen enkele meerwaarde zou hebben, is je persoonlijke mening. Geen objectief vastgesteld feit. Persoonlijk zou ik dat niet zo stellig brengen op een forum als dit.  Onafhankelijke analisten en experts die de markt volgen denken anders over de huidige capabilities en het potentieel van WiFi 6. De echte groei van WiFi 6 moet nog komen. Daarom kijk ik liever vooruit naar de toekomst. Ik zie de voordelen van bijvoorbeeld OFDMA wel in.

Maar de bandbreedte is toch genoeg op wifi 5 ac 

En als de apparatuur het niet ondersteund heb je er niks aan toch 

Een deurbel of camera ondersteund helemaal geen wifi 6 ax (meeste niet)

@wjb kan het wel beter uitleggen als ik denk ik 

Naar mijn inziens is wifi 6 voor een deurbel en camera zinloos 

 

Reputatie 7

Het gaat mij niet om snelheid, maar om bandbreedte. Dat WiFi 6 geen enkele meerwaarde zou hebben, is je persoonlijke mening. Geen objectief vastgesteld feit. Persoonlijk zou ik dat niet zo stellig brengen op een forum als dit.  Onafhankelijke analisten en experts die de markt volgen denken anders over de huidige capabilities en het potentieel van WiFi 6. De echte groei van WiFi 6 moet nog komen. Daarom kijk ik liever vooruit naar de toekomst. Ik zie de voordelen van bijvoorbeeld OFDMA wel in.

Je kunt je echt afvragen of WiFi 6 veel meerwaarde heeft in een thuisnetwerk van een consument. WiFi 6 heeft mijns inziens alleen echt toegevoegde waarde in omgevingen waar veel apparaten via wifi verbonden zijn. Het is OFDMA dat er voor zorgt dat er een efficiëntere toewijzing van netwerkcapaciteit mogelijk is maar zolang bij die efficiëntere toewijzing maar "een paar" apparaten betrokken zijn zal de winst niet echt spectaculair zijn.

Persoonlijk investeer ik nog niet in wifi 6.

Ik had toen een extra accesspoint nodig

Wall unit en de tp-link omada eap615-wall was maar 8 euro meer dan de eap235-wall 

Vandaar dat ik in de keuken een wifi 6 punt heb 

Maar geen extra meerwaarde dan wifi 5 

200 mbit sneller op een 1gbit glasvezel verbinding dan 

Inmiddels weer 100mbit pakket 

4k netflix en youtube enz. Werkt allemaal perfect 

1gbit pakket neem ik soms om te testen (maar niet nodig) in mijn situatie 

 

Reputatie 7
Badge +10

Daarom kijk ik liever vooruit naar de toekomst. Ik zie de voordelen van bijvoorbeeld OFDMA wel in.

In een thuis situatie??

https://www.cisco.com/c/nl_nl/products/wireless/what-is-ofdma.html

Toegang bij druk verkeer:

Dankzij OFDMA kan Wi-Fi 6 meer op drukke locaties,
zoals vliegvelden, universiteitsgebouwen en sportaccommodaties.

Misschien een voordeel op een jaarlijkse barbecue in de tuin, waar je de hele buurt uitnodigt.
En dan nog vraag ik me af of je dan zou willen dat ieder zich met internet bezig houdt in de plaats van met elkaar een gezellig onderonsje “zonder internet". (Persoonlijk zou ik WiFi dan juist uitzetten).

Badge +12

Onze woning is voorzien van een 7590 in de meterkast en 3 x Repeater 3000 strategisch geplaatst in de woning. Daarmee bedoel ik diagonaal. Elke verdieping heeft er eentje. Het bereik is uitstekend en de snelheden liggen draadloos rond de 500 Mbps, maar dat is dan ook de maximale snelheid binnen mijn abonnement. Ik heb alle Repeaters bekabeld aangesloten. Daardoor komt de 2e 5Ghz vrij (die niet meer nodig is als backhaul). Wifi 6 lijkt/is lek maar voordeel zal ik er nu nog niet aan hebben. Dan hou ik het geld liever in mijn zak en wacht ik nog een paar jaartjes.