Beantwoord

Eenvoudige en krachtige betrouwbare router/wifi voor KPN glasvezel

  • 29 January 2021
  • 20 reacties
  • 983 keer bekeken

Reputatie 1

Heb Telfort Glasvezel gehad met eigen Netgear R7000 router, maar sinds overzetten naar KPN Glasvezel toch weer Experiabox ertussen moeten zetten voor stabiele IPTV met NAT achter NAT (R7000 in DMZ) . Geen VOIP.

Ik heb een ‘vol’ netwerk met ~20 wifi clients (laptops,mobiel,IoT), NAS met VPN en andere services (port forwarding), printers, etc. Huidige setup reset ik wekelijks omdat wifi & internet traag wordt.

 

Nu we gaan verbouwen (grote woning/gewapend beton) moet config op de schop omdat wifi nu op alle verdiepingen goed moet zijn:

Begane grond woonkeuken (wifi), 1e verdieping woonkamer (TV en wifi DLNA speler) /werkkamer (Ethernet+Wifi), 2e verdieping slaap/studeerkamers (wifi). 

 

Wat is nu een goede betrouwbare setup voor ~300 euro?

Ik denk zelf aan mesh-oplossingen van Ubiquity/Unify of Orbi.

 

Vragen:

  • Experiabox ertussen houden om van IPTV gezeur met KPN updates af te zijn? (ik splits TV het liefst al af in de meterkast op de begane grond omdat ik daar verder niks bijzonders mee wil; gewoon TV kijken)
  • Wat is voor mij een goede mesh-set die stabiel is met veel clients en traffic
  • 1Gbps ethernet in werkkamer en zo hoog mogelijke wifi snelheid naar NAS (>1Gbps?)
  • uitgebreide dhcp met lange lijst adresreserveringen (+20)
  • goede port-forwarding mogelijkheden naar NAS

Wat is een goede betrowbare keuze?

icon

Beste antwoord door moody 3 May 2021, 16:02

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Badge +19

Nu je toch gaat verbouwen is dat ook het moment om naar iedere kamer de beste utp kabel te leggen en op iedere verdieping een bekabelde Wi-Fi versterker te plaatsen. Als je goed Wi-Fi alleen draadloos op iedere verdieping wil krijgen wordt het met alles een teleurstelling. 

Reputatie 7
Badge +24

Zorg voor kabels. Op elke verdieping plaats je (minimaal) 1 bekabeld aangesloten accespoint. En zorg er voor dat je op je werkkamer je laptop of pc ook bekabeld aan kunt sluiten. Je NAS sluit je uiteraard ook bekabeld aan.

Reputatie 1

Ik kan nu prima kabels trekken naar elke verdieping, maar wil daar wel wifi-AP’s aan hebben die samen 1 wifi netwerk vormen (roaming). Kan dat dan ook?

en natuurlijk het netwerk maar op 1 plek hoeven te beheren

Hallo @moody dat kan prima met de KPN Experia WiFi's en de KPN Super WiFi's, die vormen gezamenlijk een mesh-netwerk.

Van andere leveranciers kan natuurlijk ook.

Afhankelijk van het type Experia-modem, wordt bij de KPN-extenders wel de interne wifi van de modem uitgezet.

 

Reputatie 1

Ik heb hele slechte ervaringen met de wifi van de Experia. Met zoveel clients verslikt hij zich binnen een dag in het aantal packets. Daarnaast is de snelheid op een paar meter afstand al ingezakt tot onder de 300Mbps

Reputatie 7
Badge +24

Ubiquity/Unify of Orbi kopen dan. En dan in accespoint mode achter de Experiabox plaatsen. Mogelijk kun je de Experiabox vervangen / weg laten. Maar daarvoor moet je je eigen even verdiepen in de verschillende systemen. Het kan niet bij elk systeem als je ook tv hebt van KPN. 

Reputatie 3

of TP link deco m4 m5 m9 afhankelijk wat je wilt uitgeven . hier ook dikke muren plafonds :)

en leg in elke kamer minimaal 1 UTP 

@moody

Je kunt je eens verdiepen in TP-Link Omada 

Ik heb het test draaien en werkt best goed 

Je beheerd het met een controller hardware/software 

Het is niet de mega wifi wat mijn netgear r9000 router uit stuurt 

Maar je kunt wel met apparte vlans werken en gast netwerk met beheer 

Ik heb nu ook 2 stuks Tp-link eap235 wall draaien 

Dit zijn wifi kastjes die je via poe aansluit deze kun je op een bestaande muurdoos met utp ophangen 

Deze hebben aan de onderkant 3 gigabit poorten en zelfs 1 poe uit 

Heel veel kan ik er niet over vertellen omdat ik het test draai met een paar eap245 en eap225 outdoor 

De tp-link omada spullen zijn mooi aan de prijs en niet duur 

Mijn hoofdrouter is nu een fritzbox 7590 op de nt aangesloten (glasvezel kastje) 

De netgear r9000 is tijdelijk uit 

 

Badge +12

@moody

Je kunt je eens verdiepen in TP-Link Omada 

Ik heb het test draaien en werkt best goed 

Je beheerd het met een controller hardware/software 

Het is niet de mega wifi wat mijn netgear r9000 router uit stuurt 

Maar je kunt wel met apparte vlans werken en gast netwerk met beheer 

Ik heb nu ook 2 stuks Tp-link eap235 wall draaien 

Dit zijn wifi kastjes die je via poe aansluit deze kun je op een bestaande muurdoos met utp ophangen 

Deze hebben aan de onderkant 3 gigabit poorten en zelfs 1 poe uit 

Heel veel kan ik er niet over vertellen omdat ik het test draai met een paar eap245 en eap225 outdoor 

De tp-link omada spullen zijn mooi aan de prijs en niet duur 

Mijn hoofdrouter is nu een fritzbox 7590 op de nt aangesloten (glasvezel kastje) 

De netgear r9000 is tijdelijk uit 

 

Ik heb ook een tijd TP-Omada gebruikt (3x EAP245 + controller). Bereik van die dingen is prima. Mogelijkheden zijn legio. Ik kreeg echter last van instabiliteit en valse meldingen dat de controller offline was. Sindsdien overgestapt naar alles van AVM en dat draait als een zonnetje.

@moody

Je kunt je eens verdiepen in TP-Link Omada 

Ik heb het test draaien en werkt best goed 

Je beheerd het met een controller hardware/software 

Het is niet de mega wifi wat mijn netgear r9000 router uit stuurt 

Maar je kunt wel met apparte vlans werken en gast netwerk met beheer 

Ik heb nu ook 2 stuks Tp-link eap235 wall draaien 

Dit zijn wifi kastjes die je via poe aansluit deze kun je op een bestaande muurdoos met utp ophangen 

Deze hebben aan de onderkant 3 gigabit poorten en zelfs 1 poe uit 

Heel veel kan ik er niet over vertellen omdat ik het test draai met een paar eap245 en eap225 outdoor 

De tp-link omada spullen zijn mooi aan de prijs en niet duur 

Mijn hoofdrouter is nu een fritzbox 7590 op de nt aangesloten (glasvezel kastje) 

De netgear r9000 is tijdelijk uit 

 

Ik heb ook een tijd TP-Omada gebruikt (3x EAP245 + controller). Bereik van die dingen is prima. Mogelijkheden zijn legio. Ik kreeg echter last van instabiliteit en valse meldingen dat de controller offline was. Sindsdien overgestapt naar alles van AVM en dat draait als een zonnetje.

Ik heb juist het degendeel 

Ik heb hier nog een 3000 van fritz liggen en een 7581 als repeater gebruikt "bekabeld" 

Ik heb met fritz dat de wifi inklapt 

En vaak heel traag gaat 

@SledgehammerNL

Dat de controller uit valt heeft puur met de aangesloten poe switch te maken 

Ik heb nu een Tp-link poe switch geen uitval meer gehad met mijn oc200

Van poe switch d-link naar Tp-link TL-SG2210P

Was bij mij de oplossing 

Ik hoop dat de TP-Link TL-R605 ook geschikt word voor het kpn netwerk (firmware) 

Dan ga ik de fritzbox ook vervangen 

 

Badge +12

@peter-keetfm zo zie je maar. Iedereen heeft weer een andere ervaring. Waar dat aan ligt? Beats me..

Overigens had ik de OC200 niet via POE aangesloten maar via micro-usb. Het niet zozeer dat de OC200 uitviel maar telkens valse meldingen op de app gaf. En dat 3 maanden lang en minimaal 3 keer per dag. Dan ben je er snel klaar mee (ik tenminste). Overigens zijn er meer mensen die daar last van hadden. 

@SledgehammerNL

Vreemd ik had soms melding controller offline 

Verder geen storing 

Heb er ook nog diverse netgear switches bij hangen 

Als het mij niet beviel had ik het al lang de deur uit gedaan 

Moet ook zeggen dat de r9000 over wifi 200mbit haalt dat is met de Tp-link 60mbit op de 2.4GHz 

5GHz werkt wel snel op de tp-link 

Maar ja een access point kun je ook niet vergelijken met een top router 

 

Reputatie 1

Bedankt voor de reacties.

Afgelopen dagen op internet ervaringen met bovengenoemde ideeen zitten zoeken en nergens krijg ik echt een betrouwbaar idee dat dit echt gaat werken met hoge snelheid via alle sateliten?

 

Om niet in 1x een bak geld uit te geven zonder zekerheid dat het dan echt goed is, zit ik me af te vragen of dit werkt:

  • bestaande ExperiaBox in de meterkast zetten met wifi uitgeschakeld 
  • bekabeling van Experiabox naar alle verdiepingen in het huis
  • de R7000 en twee andere wifirouters die ik nog heb liggen als AP’s aan deze kabels hangen en allemaal met zelfde SSID configureren

Als dit werkt (met roaming) kan ik de (oudere) routers 1 voor 1 vervangen voor moderne AP’s.

 

Ik heb alleen geen idee of dat roaming zo werkt? Of moet je daar identieke AP’s voor gebruiken die met elkaar afstemmen?

Reputatie 7

Maar ja een access point kun je ook niet vergelijken met een top router 

Waarom niet?

Reputatie 7
Badge +24

Bedankt voor de reacties.

Afgelopen dagen op internet ervaringen met bovengenoemde ideeen zitten zoeken en nergens krijg ik echt een betrouwbaar idee dat dit echt gaat werken met hoge snelheid via alle sateliten?

 

Om niet in 1x een bak geld uit te geven zonder zekerheid dat het dan echt goed is, zit ik me af te vragen of dit werkt:

  • bestaande ExperiaBox in de meterkast zetten met wifi uitgeschakeld 
  • bekabeling van Experiabox naar alle verdiepingen in het huis
  • de R7000 en twee andere wifirouters die ik nog heb liggen als AP’s aan deze kabels hangen en allemaal met zelfde SSID configureren

Als dit werkt (met roaming) kan ik de (oudere) routers 1 voor 1 vervangen voor moderne AP’s.

 

Ik heb alleen geen idee of dat roaming zo werkt? Of moet je daar identieke AP’s voor gebruiken die met elkaar afstemmen?

Roaming werkt alleen tussen WiFi punten van hetzelfde merk.

Reputatie 1

Dan zou ik voor roaming als AP’s toch 3 identieke Deco M4/M5 of Orbi of Ubiquity moeten aanschaffen?

 

belangrijkste denk ik is (van hoog naar laag)

  1. betrouwbare wifi door heel het huis
  2. op paar specifieke plaatsen zo snel mogelijke wifi (5G)
  3. tijdens zoom sessie met laptop naar andere ruimte gaan

En dit alles zonder onnodig teveel geld uit te geven.

 

Zouden 3 bekabelde M4/M5’s (die zijn het goedkoopste) dit ook al betrouwbaar bieden?

Reputatie 1

Met het nodige speurwerk naar AP’s krijg ik het idee dat de Netgear NightHawk (R7000/R7800/XR500) nog steeds de allersnelste zijn op de 5GHz band

 

Met mijn R7000 haal ik nu 70~73MB/s en als ik niet lager wil, zou ik dus voor andere AP’s ook op deze serie terecht komen?

 

Wie heeft goede ervaringen met andere AP’s en hoge 5G transferspeeds?

Nog alternatieven?

Reputatie 7
Badge +24

Die R7000 is volgens mij een "stand alone" router die helemaal niet samenwerkt met andere apparaten wat betreft roaming. Maar ik weet het niet zeker.

Reputatie 1

Ik heb Orbi’s en Deco M5 geprobeerd, maar beiden waardeloze wifi-lan-snelheden (<50MB/s)

Uiteindelijk voor 3 bekabelde R7800’s gegaan (elke verdieping 1)

Roaming werkt niet bij alle apparaten even lekker; soms moet je ff wifi aan/uit zetten als je van verdieping wisselt

Maar ik haal nu wel overal 85-90MB/s up en down