Beantwoord

Eigen apparatuur, wat zijn de mogelijkheden icm Edgerouter Lite 3

  • 9 September 2021
  • 10 reacties
  • 561 keer bekeken

Hallo, sinds kort hebben wij de mogelijkheid om over te stappen op Glasvezel van KPN. Voorheen was dit alleen Delta/Caiway. Bij Caiway kun je kiezen tussen 2 modems. Een simpele, die alleen de signalen doorgeeft (Genexis Titanium) en een uitgebreide (Genexis Platinum), die beschikt over wifi, router, tv, telefonie etc, wat waarschijnlijk te vergelijken is met de Experiabox. Ik gebruik nu het simpele type, met daarop aangesloten een Edgerouter Lite 3 van Ubiquity.
Bij Caiway moet je ook per tv ontvangen een aparte UTP kabel trekken naar het modem, omdat die 2 poorten apart geconfigureerd zijn, dus je kunt voor TV geen gebruik maken van switches e.d.

Nu overweeg ik dus een overstap, omdat ik hoop op een betere kwaliteit, maar ik wil voor die tijd wel weten welke dingen mogelijk zijn:

1. Bestaat er bij KPN ook zoiets als die simpele modem, of is de experiabox in bridge mode te zetten?
2. Hoe werkt dit met interactieve TV?
3. Kan interactieve TV van KPN wel gewoon via switches met het normale internetverkeer gemengd worden? (En dus maar 1 kabel naar modem)

icon

Beste antwoord door wjb 9 September 2021, 19:55

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 2
Badge

Er zijn al wat topics aan de gang op de fora van KPN, (Gebruik van eigen router) hier wordt ook al behandeld hoe je de verschillende “diensten” kunt inrichten, er staat al veel,  zover ik weet is geen van Experias in Bridge te zetten een “simpele” is dan altijd beter, er zijn hier ook gebruikers die een EdgeRouter/EdgeMax gebruiken, ik ben daar pas mee begonnen, Edgerouter ER-6P, en een Zyxel VGN4005-B50A, de Zyxel kun je meteen in Bridge zetten, (Vigor130 zal ook werken, maar heeft geen 35a de nieuwere modellen zijn dan beter) (heb de Vigor130 ook in bridge aan de praat gekregen) wjb (forum gebruiker) weet veel … neus maar ff wat her en der hier….

1. Bestaat er bij KPN ook zoiets als die simpele modem, of is de experiabox in bridge mode te zetten?

KPN ondersteunt geen Bridge. Niet op het standaardmodem Experiabox of de nieuwe Box 12, maar ook niet met eigen modem. Want in Bridge werkt i-TV en telefonie niet.
Tegen extra kosten kan je een Fritzbox huren; daarbij dan ondersteuning via de extra Tech Desk.
Bij koopmodem kan je apart de Tech Desk (maandelijks bedragje) erbij nemen.
De “simpele” bij kpn ondersteunt wel gewoon wifi.

2. Hoe werkt dit met interactieve TV?

Dit loopt via een ander VLAN dan internet/telefonie.

3. Kan interactieve TV van KPN wel gewoon via switches met het normale internetverkeer gemengd worden? (En dus maar 1 kabel naar modem)

Wordt niet helemaal geadviseerd maar het kan wel. Er zijn wel switches nodig die IPTV zoals kpn dat heeft per poort kunnen aanbieden. TP met igmp snooping werkt op kpn niet zo goed/betrouwbaar als b.v. Netgear met igmp snooping.

Reputatie 7
Badge +10

Ik gebruik nu het simpele type, met daarop aangesloten een Edgerouter Lite 3 van Ubiquity.

Er is een heel onderwerp in het configureren van Edge routers in combinatie met KPN IPTV.
(Direct achter glasvezel).


Een ZyXEL VDSL modem wat in een eerdere reactie hierboven door @Eric-Jan van den Bogaard wordt vernoemd, is bij glasvezel uiteraard in het geheel niet nodig / niet van toepassing.

Reputatie 2
Badge

Oeps , ja, was ik ff vergeten, ja, de Edgerouters hebben daar een speciale port voor..... waar een module in kan voor optisch of RJ45.... kan niet mooier :)

Reputatie 7
Badge +10

Die module heb je ook helemaal niet nodig.
Een ethernetkabeltje vanuit een NT-glasvezekastje of ONT naar de router toe moet voldoende zijn.

Reputatie 7

Hallo, sinds kort hebben wij de mogelijkheid om over te stappen op Glasvezel van KPN. 

...

Ik gebruik nu het simpele type, met daarop aangesloten een Edgerouter Lite 3 van Ubiquity.

Dan ben je in een paar minuten up and running als je het configuratiescript voor de EdgeRouter Lite 3 uit het onderstaande topic uitvoert.

 

Hoewel ik mezelf op andere gebieden best technisch vind, gaan deze artikelen toch een beetje boven mijn pet. Ik ken niet alle protocollen, gebruik mogelijk de verkeerde termen, en helaas zijn ook alle linkjes naar https://kpn.wjb4all.nl/ dood.

Maar als ik dit artikel goed begrijp 

Is het wel mogelijk om firewall/dhcp van de Experiabox te omzeilen door de Edgerouter in de DMZ te plaatsen (Wat ik hierboven bridged noemde). IPTV en telefonie wordt dan waarschijnlijk nog geregeld door de Experiabox. Als ik dan ook nog wireless uit kan zetten, dan kan ik min of meer 1 op 1 over van de Caiway situatie. 

En dan nog even over IPTV: Heeft de Experiabox speciaal geconfigureerde poorten, die alleen maar voor IPTV te gebruiken zijn, of mag gewoon elk van de 4 poorten gebruikt worden? En indien het dit inderdaad speciale poorten zijn, hoeveel dan?
(Ik heb momenteel 2 ontvangers, allebei op een aparte ‘speciale’ poort, met eigen kabel, omdat dat zo moet bij Caiway). 

Reputatie 7

... helaas zijn ook alle linkjes naar https://kpn.wjb4all.nl/ dood.

De Synology NAS waar die site op gehost is was inderdaad net even in onderhoud.

Als het goed is zal deze binnen een paar minuten weer online zijn.

 

Is het wel mogelijk om firewall/dhcp van de Experiabox te omzeilen door de Edgerouter in de DMZ te plaatsen (Wat ik hierboven bridged noemde).

Die constructie staat beschreven in "Gebruik een eigen router achter de Experia Box" maar dat is mijns inziens niet de weg die je zou moeten bewandelen.

 

En dan nog even over IPTV: Heeft de Experiabox speciaal geconfigureerde poorten, die alleen maar voor IPTV te gebruiken zijn, of mag gewoon elk van de 4 poorten gebruikt worden? 

Je kunt elke LAN poort gebruiken maar, nogmaals, persoonlijk zou ik die Experia Box in zijn doos opbergen en alleen jouw EdgeRouter gebruiken.

... helaas zijn ook alle linkjes naar https://kpn.wjb4all.nl/ dood.

De Synology NAS waar die site op gehost is was inderdaad net even in onderhoud.

Als het goed is zal deze binnen een paar minuten weer online zijn.

 

Oh, da’s toevallig dan.

 

Is het wel mogelijk om firewall/dhcp van de Experiabox te omzeilen door de Edgerouter in de DMZ te plaatsen (Wat ik hierboven bridged noemde).

Die constructie staat beschreven in "Gebruik een eigen router achter de Experia Box" maar dat is mijns inziens niet de weg die je zou moeten bewandelen.

Waarom niet? Router staat niet in de meterkast, en heeft nu al niet genoeg poorten, dus als ik dan toch een aparte poort moet configureren, loop ik daar weer tegen problemen aan, en moeten de kabels, die nu naar de meterkast lopen, naar de router gaan lopen. Het belangrijkste wat ik wil is voor internet de firewall en dhcp gebruiken van de edgerouter, en eigen wifi gebruiken.

Reputatie 7

... helaas zijn ook alle linkjes naar https://kpn.wjb4all.nl/ dood.Is het wel mogelijk om firewall/dhcp van de Experiabox te omzeilen door de Edgerouter in de DMZ te plaatsen (Wat ik hierboven bridged noemde).

Die constructie staat beschreven in "Gebruik een eigen router achter de Experia Box" maar dat is mijns inziens niet de weg die je zou moeten bewandelen.

Waarom niet? Router staat niet in de meterkast, en heeft nu al niet genoeg poorten, dus als ik dan toch een aparte poort moet configureren, loop ik daar weer tegen problemen aan, en moeten de kabels, die nu naar de meterkast lopen, naar de router gaan lopen. Het belangrijkste wat ik wil is voor internet de firewall en dhcp gebruiken van de edgerouter, en eigen wifi gebruiken.

Je introduceert daarmee "double nat" en dat heeft zo zijn beperkingen. Zo zal je daardoor problemen kunnen ervaren met inkomende VPN verbindingen o.b.v. IPSec en zullen ddns services ook niet altijd werken.

Ik zou die EdgeRouter inderdaad in de meterkast plaatsen en switches gebruiken op de plekken waar je extra poorten nodig hebt.

 

Het werkt overigens allebei.