Beantwoord

Experia Box v10A modem en een smart wifi plug: wijzigen 2,4 en 5Ghz?

  • 7 December 2021
  • 5 reacties
  • 160 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

heb een Experia Box v10A modem en een smart wifi plug (voor schakelen verlichting via smartphone) echter deze werkt op 2,4 gHz. Hoe kan ik zien en veranderen of het modem op 2,4 gHz staat en niet op 5 gHz

icon

Beste antwoord door Joep1965 7 December 2021, 11:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Badge +19

Dat kan niet. Kpn heeft om onduidelijke redenen besloten om dit niet meer instelbaar te maken op bijna alle modems. De snelste oplossing is om een wifipunt te kopen waarbij dit wel kan of alleen de 2.4ghz band heeft. Kosten rond de € 30,00. Gebruik die dan alleen voor de apparatuur die dat nodig heeft.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Kmpn, welkom hier. 

Zoals Joep1965 al aangeeft zendt de V10a beide frequenties uit onder een netwerknaam. Je kan deze dus niet splitsen. 

Zelfde probleem hier. Via het gastennetwerk zou je het kunnen proberen. Zo kreeg ik ze wel gekoppeld, maar de snelheid was dusdanig bedroevend dat ik dat terug heb gedraaid. Zie mijn ervaring op https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2104252. 

Reputatie 7
Badge +24

Smart apparaten koppelen aan een gastennetwerk is meestal geen optie. Een apparaat wat verbonden is met het gastennetwerk heeft alleen toegang tot het internet. Niet tot andere apparaten in je netwerk. Zodoende kan zo'n apparaat niet communiceren met je mobiel.

Voor sommige apparaten geen probleem. Want die communiceren helemaal niet met je mobiel, maar met een server op internet. Een app op je mobiel communiceert dan met diezelfde server. En zo bedien je bijvoorbeeld je lampen. Of je zonnescherm, rolluiken of verwarming.

Maar sommige slimme apparaten communiceren wel rechtstreeks met je mobiel. Daarbij is gastennetwerk dus gewoon geen optie.

Een goedkoop 2,4 Ghz accesspoint aanschaffen kan. Maar je moet dan uiteraard allen de slimme apparaten hiermee verbinden. Niet je mobiel en laptop. Want ja ... als je dat doet, dan heb je op die apparaten niet zo'n snelle verbinding meer nee.

Apparaten die verbonden zijn met het goedkope 2,4 Ghz accesspoint kunnen probleemloos communiceren met je mobiel die met de Experiabox of KPN Box verbonden is. 

Zelf heb ik sinds kort een Google Nest mini en een Calex smartlamp, werken allebei perfect op mijn Box12 die ook maar 1 SSID naam heeft voor beide banden.

Â