Experia Box vervangen met Orbi RBS850 echt zo eenvoudig?

  • 18 August 2023
  • 10 reacties
  • 281 keer bekeken

Sinds gisteren hebben wij eindelijk glasvezel via KPN In onze nieuwbouwwoning.

In onze oude woning hadden wij een Bridge modem van Delta. Bij KPN is een dergelijke oplossing niet mogelijk begreep ik uit de forums en handleidingen.

Echter heb je wel het NT kastje wat al het glasvezel signaal omzet naar een standaard ethernet aansluiting.

Aangezien we de wifi van de Xperia box niet gaan gebruiken en een NAT op NAT oplossing willen voorkomen wil ik graag de Xperia box er van tussen halen en de Orbi RBS850 rechtstreeks op de NT aansluiten.

Mijn setup is als volgt: KPN NT → Netgear Orbi RBS850(wifi) → Netgear GS116Ev2 switch → patchpaneel/bedraad LAN → KPN tv+ decoder

Hiervoor de handleiding op https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm genomen. Eerder moest ik “IGMP-proxy uitschakelen” uitvinken op de Orbi om multicast tv via een KPN TV+ decoder werkend te krijgen(anders liep het beeld vast).

Nu heb ik in de Orbi PPPOE ingeschakeld, username en pass, internet/internet ingevuld. Vlan groep getagt op vlan id 6 voor alle poorten en hierna werkte het internet gelijk rechtstreeks vanuit de NT op de Orbi.

Op basis van alle informatie, handleidingen en andere informatie op dit forum kreeg ik het idee dat IPTV via de KPN tv+ decoder nog wel eens complex kon worden.

Echter tot mijn verbazing werkt deze ook gelijk zonder enige extra oplossing.

Klopt dit en is de informatie in de officiele handleiding op https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm niet meer correct(ik heb namelijk geen vlan4 etc in hoeven stellen)? En is het instellen van IGMP-proxy, PPPOE en vlan Id 6 echt genoeg om alles rechtstreeks vanuit de NT op de Orbi werkend te krijgen of zijn er nu features, performance of andere dingen die ik nu mis of de komende dagen achter kom dat het niet werkt?

Ik was eerlijk gezegd een beetje verbaast dat het zo eenvoudig allemaal werkte nadat ik de Xperia box er van tussen gehaald heb.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Dat zult u de tv ontvanger nu waarschijnlijk op unicast hebben staan. Dan klopt het dat het zo eenvoudig werkt.

Als u tevreden bent over de beeldkwaliteit: houden zo.

Maar met mulicast zult u een hogere beeldkwaliteit hebben. Dat zal echter niet werken zonder vlan 4.

Hier ben ik gisteren mee bezig geweest aangezien in eerste instantie het beeld vastliep als ik multicast gebruikte(opgelost na inschakelen van IGMP op de Orbi), dit probleem was ook aanwezig met met de Xperiabox ertussen.

Op het moment staat dit als volgt ingesteld:

 

Als ik het zo zie staat hier toch dat deze multicast moet gebruiken? Of zegt dit niks en kan ik op een andere manier checken of het echt werkt? De beeldkwaliteit is meer dan prima(Gevoelsmatig beter dan Delta, hier was ik namelijk niet zo tevreden over nadat ik van Coax naar glas geswitched was) en niet anders of minder dan via de Xperiabox.

Reputatie 7
Badge +24

... dit probleem was ook aanwezig met met de Xperiabox ertussen.

Dat klopt. Want achter een 2de router is mulicast ook niet beschikbaar. 

 

 

Dat vinkje zal er voor zorgen dat u via unicast kijkt. Want mulicast is niet beschikbaar zonder vlan 4.

Reputatie 6
Badge +5

je kunt op de TV+ ontvanger ook checken of die op Multicast of Unicast staat.

zet de ontvanger op NPO 1 bijvoorbeeld, en druk dan op het pijltje omhoog. 

gebeurt er dan NIKS dan staat de ontvanger op Multicast.

krijg je anders de infobalk WEL te zien dan staat de ontvanger op Unicast.

Reputatie 7
Badge +24

je kunt op de TV+ ontvanger ook checken of die op Multicast of Unicast staat.

zet de ontvanger op NPO 1 bijvoorbeeld, en druk dan op het pijltje omhoog. 

gebeurt er dan NIKS dan staat de ontvanger op Multicast.

krijg je anders de infobalk WEL te zien dan staat de ontvanger op Unicast.

Wat is het achterliggende verhaal hierachter? Kunt u daar iets meer over vertellen? 

Pijltje omhoog geeft inderdaad het info menu en als ik hem rechtstreeks via de xperiabox aansluit niet. Dus multicast lijkt niet te werken ookal staat het in het menu wel aan. Vlan 4 kan ik instellen op de orbi maar de overigen punten(dhcp option 60, dhcp option 55 enzo) niet zover ik heb kunnen vinden, wat er voor zorgt dat multicast nooit gaat werken via de Orbi of mis ik nog iets?

Reputatie 7

Vlan 4 kan ik instellen op de orbi maar de overigen punten(dhcp option 60, dhcp option 55 enzo) niet zover ik heb kunnen vinden, wat er voor zorgt dat multicast nooit gaat werken via de Orbi of mis ik nog iets?

Je mist niets, multicast zal inderdaad niet gaan werken achter die Netgear Orbi als je de Experia/KPN Box vervangen hebt door die Netgear Orbi.

 

Reputatie 6
Badge +5

Wat is het achterliggende verhaal hierachter? Kunt u daar iets meer over vertellen? 

wat de achterliggende gedachte hierachter is weet ik niet precies. wat ik wel weet is dat dit een functie is die hiervoor speciaal ingebouwd is om te controleren hoe er nu daadwerkelijk naar de zender wordt gekeken.

maar ik als monteur vind het wel ideaal om te checken of er nu daadwerkelijk via Multicast of via Unicast gekeken word als er problemen zijn hiermee.

Vlan 4 kan ik instellen op de orbi maar de overigen punten(dhcp option 60, dhcp option 55 enzo) niet zover ik heb kunnen vinden, wat er voor zorgt dat multicast nooit gaat werken via de Orbi of mis ik nog iets?

Je mist niets, multicast zal inderdaad niet gaan werken achter die Netgear Orbi als je de Exleria/KPN Box vervangen hebt door die Netgear Orbi.

 

Dankjewel, weet je toevallig of de ubiquiti dream machine special edition wel deze opties heeft? Het plan is namelijk deze op termijn als router voor de orbi te gaan gebruiken? 

Reputatie 7

In het openingsbericht van het onderstaande topic vind je een link voor de configuratie scripts benodigd voor de UniFi Dream Machine.