Vraag

experiabox v10a

  • 24 October 2020
  • 12 reacties
  • 582 keer bekeken

Dag ik heb via marktplaats een experiabox v10a  gekocht, de verkoper verzekerde mij dat hij 100% werkend is maar ik krijg geen verbinding en lamp op de voorkant blijft rood. Iemand enig idee wat dit kan zijn?


12 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Je hoort geen Experiabox op marktplaats te kopen. Een Experiabox is altijd eigendom van de provider. Na opzeggen van het abonnement hoort deze terug gestuurd te worden. Iemand die hem op marktplaats verkoopt is feitelijk een dief. En iemand die hem koopt een heler.

Dat gezegd hebbende. Een Experiabox die door een Telfort klant gebruikt is, werkt niet bij een KPN klant. En visa versa. 

Oké, maar de verkoper had ook kpn en Telfort is inmiddels toch ook kpn geworden.

 

ik zie mijzelf niet als een heler, de mijne was stuk en deze word weer ingezet voor de diensten geleverd door kpn(als die werkend gaat worden)

Je hoort geen Experiabox op marktplaats te kopen. Een Experiabox is altijd eigendom van de provider. Na opzeggen van het abonnement hoort deze terug gestuurd te worden. Iemand die hem op marktplaats verkoopt is feitelijk een dief. En iemand die hem koopt een heler.

Dat gezegd hebbende. Een Experiabox die door een Telfort klant gebruikt is, werkt niet bij een KPN klant. En visa versa. 


Die stelling wil ik wel eens samen met jou voor de rechter uitvechten, klopt weinig van namelijk, als je via Marktplaats een modem koopt die eigendom is (geweest) van KPN maar de verkoper heeft netjes een afkoopsom betaald voor het niet retour sturen is hij geen dief maar daardoor wettelijk eigenaar geworden en de koper dus geen heler, trouwens als de koper ter goede trouw een modem koopt via MP voor een redelijke prijs is het wettelijk sowieso geen heling, het word anders als de koper kan weten dat het geen zuivere koffie is.

Dat gezegt hebbende, @Arjank3624  Heb je de experia box een hard reset gegeven, als het goed is laad die dan de goede firmware in en gaat die werken, de KPN  V10 die ik voor mijn voormalige Telfort verbinding had gekocht kreeg ik zo ook aan de praat.

Reputatie 7
Badge +18

Als de verkoper netjes betaald voor dat modem heeft na niet inleveren modem mag hij hem gewoon verkopen.

Ikzelf heb nog een oude Zyxel van Telfort staan, bij overgang naar Telfort glasvezel (waarbij ik andere apparatuur kreeg) gevraagd of ik die moest terugsturen maar ik mocht hem houden, daarna is het mijn eigendom en zou ik hem ook mogen verkopen.

 

Na een factory reset zou hij moeten werken, zie punt 2: https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/herstart-reset-experia-box.htm

 

Oh, @Doornekamp33 was me voor, maar bericht met dezelfde strekking :)

Reputatie 7
Badge +24

... de verkoper heeft netjes een afkoopsom betaald voor het niet retour sturen is hij geen dief maar daardoor wettelijk eigenaar geworden en de koper dus geen heler

Je betaald een boete als je de Experiabox niet inlevert. Daarmee word je nog geen eigenaar.

Oké, maar de verkoper had ook kpn en Telfort is inmiddels toch ook kpn geworden.

Als je verder zelf geen verandering hebt gedaan aan je Telfort abo ben je administratief wel over naar KPN, maar de netwerkverbinding bij je account is nog steeds volgens Telfort. D.w.z. op VLAN34 kan je middels DHCP internet werkend krijgen. Een ExperiaBox die van KPN is of daarop gewerkt heeft, gaat uit van VLAN6 en PPPoE. Ik denk ook dat een fabrieksreset hier niks aan gaat veranderen. Dus het is eigenlijk een kat in de zak of je moet wachten tot je technisch ook om bent. Of misschien ergens Telfort firmware vandaan halen en die erin flashen, maar volgens mij zitten die ExperiaBoxen vrij dichtgetimmert, of je moet overweg kunnen met JTAG/Lauterbach etc, maar dan had je de vraag hier niet gesteld en ueberhaupt geen v10a gekocht..

Maar wat had je als modemrouter? Bij Telfort neem ik aan? En DSL of glasvezel?

... de verkoper heeft netjes een afkoopsom betaald voor het niet retour sturen is hij geen dief maar daardoor wettelijk eigenaar geworden en de koper dus geen heler

Je betaald een boete als je de Experiabox niet inlevert. Daarmee word je nog geen eigenaar.


Als je zo"n slimmerik bent zal je eens moeten kijken wat een boete inhoud, KPN kan geen boete opleggen alleen een afkoopsom, op boetes uitdelen bestaat een monopolie positie, dat mag namelijk alleen de overheid.

Dus een complete misvatting en als je de afkoopsom hebt betaald ben je rechtmatig eigenaar geworden van het goed.

Trouwens nog een misvatting, als je niet je parkeergeld hebt betaald krijg je ook geen boete maar een naheffing parkeer belasting, en zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen.

Reputatie 7
Badge +24

KPN kan geen boete opleggen alleen een afkoopsom, op boetes uitdelen bestaat een monopolie positie, dat mag namelijk alleen de overheid.

Wel een heffing. Of "kosten vanwege verloren gegane Experiabox". Or whatever.

En dan is het een afkoopsom waardoor je wettelijk eigenaar word van het verloren goed, en je dus vrij bent om deze te verhandelen of wat dan ook.

Enige wat KPN zou kunnen doen is deze aparaten te weren op hun netwerk, wat ze wel doen met de TV kastjes, maar een modem laten ze gewoon werken op hun netwerk.

Badge +12

@Nick83 , @Doornekamp33  misschien een idee om apart draadje te openen voor deze discussie over heling, boetes etc etc? Dan blijft het voor de ts ook zuiver..

Reputatie 7
Badge +10

Om het “zuiver” te houden m.b.t. het onderwerp. (Geen juridische discussie).
Eerder bij “Telfort” kwamen geregeld “Marktplaats” Experia Boxen naar voren in het onderwerp.

Zelf heb ik vanuit reacties op fora alleen met een “Experia Box V10” (dus zonder A), een wisselwerking kunnen vinden in uitwisselbaarheid van de juiste firmware “Telfort” versus “KPN”.

Voor een V10 geldt het tegelijkertijd resetten van een V10 (bijv. met omgevouwen paperclip in resetgaatje) en het ingedrukt houden van de “Hesteltoets” voor pakweg 10 seconden.

Maar ja….     is dus niet geldig voor een V10A

Er zal naar ik vermoed best een andere combinatie van instellingen mogelijk zijn, (anders zou KPN wel heel dom bezig zijn, als dat niet uitwisselbaar zou zijn), maar die combinatie en uitwisselbaarheid is mijzelf niet bekend. (Wellicht alleen onder insider “KPN” ICT-ers).

Oké, maar de verkoper had ook kpn en Telfort is inmiddels toch ook kpn geworden.

 

ik zie mijzelf niet als een heler, de mijne was stuk en deze word weer ingezet voor de diensten geleverd door kpn(als die werkend gaat worden)


Hier ging het dus fout, aangezien het modem als onderdeel bij je abonnement zit had je KPN moeten doorgeven dat het apparaat kapot is. Vervolgens krijg je een nieuwe toegestuurd.

Reageer