Vraag

Experiabox V10a port forwarding werkt niet zoals het moet.

  • 14 November 2020
  • 12 reacties
  • 293 keer bekeken

Hallo, ik ben in het bezit van 8 IP-camera's met elk een vast IP-adres. In de Experiabox V10a hebben ze bij LAN-DHCP ook het zelfde IP-adres bij het bijbehorende MAC-adres. Bij de port forwarding hebben ze zowel een Public als Private poort toegewezen gekregen bij het desbetreffende IP-adres. Nu raak ik regelmatig de verbinding kwijt met deze camera's, en blijkt dat de toegewezen poorten niet meer bij het toegewezen IP-adres staan, of er staan zelfs vreemde IP-adressen. Heb ze al diverse malen moeten corrigeren, maar het ongemak blijft. Resetten van de Experiabox en van spanning afhalen helpt niet.

Ik lees dat er meerdere problemen zijn met de Experiabox wat dit probleem betreft.

Graag verneem ik een oplossing.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @DrekeH 

 

Is dat bij alle portforwardingregels zo of alleen de 1ste 3, 4 of 5?

Als bij de overige forwarding de instellingen wel goed blijven staan dan lijkt het op dit probleem:

https://forum.kpn.com/internet-9/port-forwarding-past-constant-ip-adres-aan-478720

Misschien dat je dan ook de regels waar het fout gaat kunt vervangen door dummy entries.

Ik heb gekeken naar de eventuele opgegeven oplossing, om dummyregels toe te passen (eerste 5), maar helaas zijn het niet alleen de eerste 5 regels, ik heb 21 regels toegepast en ook in de 7de of 12de regel gebeurd het. Heb het modem inmiddels al weer een paar keer opnieuw opgestart of gereset zonder enig resultaat. Het is gewoon een willekeur en zeer lastig, en hij heeft ook de laatste update gehad.
Dus de vraag is nu, wat kunnen we hier dan nog aan doen, want ik wil graag een oplossing ?

Reputatie 7
Badge +10

Dummy regels zou je ook beter helemaal niet toepassen.
Geeft alleen meer kans op vreemd gedrag en onbetrouwbaarheid in connecties.

Vaste IP-adressen toepassen, alleen in de router (als je aan die maximum van 10 genoeg hebt),
en in de IP-camera's zelf op “DHCP” zetten (automatisch een IP-adres verkrijgen).

Port forwarding instellen. En alle apparaten (IP-camera's) een keer helemaal uit (power eraf).
Dan Experia Box opnieuw opstarten, erna de IP-camera's.

Reputatie 7
Badge +18

En mocht dat ook niet werken, je kan bij KPN tegenwoordig ook een FritzBox huren voor € 7,49 per maand, zie https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/fritz-box-bij-kpn-490648

Daarmee zou het zeker moeten werken.

Ja is ook een optie, maar als we een apparaat toegezonden krijgen, mag ik er vanuit gaan dat deze dan ook goed werkt en zeker na de nodige gelijksoortige klachten en updates. Ik zal eerst de optie van Babylonia eens proberen, en dan kijk ik wel verder. 

Reputatie 7
Badge +10

Om al die dummyregels te wissen zou ik de Experia Box gewoon helemaal resetten.
Van de grond af aan beginnen. Weet je zeker dat er nergens “rotzooi” achterblijft.

Met 8 IP-camera's en IP-adressen met port forwards zou dat niet te moeilijk hoeven te zijn.

Bedankt voor de tot nu toe gegeven opties, ik zal eens aan de slag gaan.

Hoi,

 

zijn we weer.

Ik heb de raad van Babylonia opgevolgd, maar helaas blijft het probleem zich nog steeds voordoen. Het zijn niet alleen de IP-adressen, maar ook de “private ports” die veranderen.

Ik kan een Fritzbox overwegen, maar dit kost me maandelijks extra geld, en wie zegt dat deze box dan niet hetzelfde verschijnsel vertoont ? Ik vind dat KPN voor deugdelijke apparatuur moet zorgen!

Dus de vraag aan de KPN-moderators is nu, wat nu ?

Ik weet uit het verleden dag ik het Mac adres in de experiabox vast zette van de camera's. In de camera deed ik geen dubbele instellingen plaatsen.

Dus niet 192.168.2.1 als vast ip ik de camera zetten maar alleen in de experiabox op basis van het Mac adres. Daarna een poort toewijzen en ik had maanden lang een stabiele verbinding.

Reputatie 7
Badge +10

Het zijn niet alleen de IP-adressen, maar ook de “private ports” die veranderen.

Als je ergens discrepanties hebt met instellingen die elkaar overlappen kan dat inderdaad gebeuren.
Dat zit hem dan niet zozeer in de apparatuur, maar in de eigen onkunde zaken goed in te stellen.

Antwoord op Jeroen is, dat ik dit ook heb gedaan. Dus de cameras krijgen hun ip-adres van de router.

In de router bij LAN-DHCP een ip-adres aan het mac-adres toegekend en in de portforwarding weer een private en public port. Wat kan ik nog meer doen, ik zelf denk niet veel meer ?

Reputatie 7
Badge +10

Na instellingen te hebben vastgelegd, een keer de aangesloten IP-camera's uitzetten (power uit).
Experia Box herstarten, daarna de IP-camera's weer aanzetten.