Beantwoord

Extreem trage internetverbinding met UDM Pro SE. NTU moet regelmatig herstart worden

  • 7 July 2022
  • 14 reacties
  • 267 keer bekeken

Sinds afgelopen week heel vaak last gehad van een wegvallende of zeer trage internetverbinding (1gbit-verbinding → 85mbit of helemaal niks).
Dit gebeurt helaas steeds op random momenten op de dag en dan soms ook meerdere keren op een dag.
Tot nu toe enige oplossing die ik steeds heb moeten doen, is de NTU van het stroom afhalen en opnieuw opstarten.

De setup thuis is: NTU → UDM Pro SE → rest van het netwerk
Dit werkt op zich allemaal echt waanzinnig, tot afgelopen week.
Er zijn geen updates op de router uitgevoerd afgelopen weken, (iig niet afgelopen week).

Als ik vanaf een bedrade pc of direct op de UDM een speedtest doe, kom ik normaal gesproken uit op ongeveer 867-920+mbit download en 967mbit upload.
Maar op het moment dat er een probleem is, kom ik op beiden niet boven de 85mbit uit of er is helemaal geen verbinding mogelijk met internet.

Enige oplossing die tijdelijk geholpen heeft, is de NTU van het stroom halen en weer opnieuw opstarten.

Zijn hier meer mensen die last hebben van dit probleem?
Zoals aangegeven, problemen zijn ongeveer rond vorig weekend begonnen.

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 11 July 2022, 13:23

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Net weer hetzelfde probleem.
Internet weer volledig weggevallen.

De NTU gereset en de verbinding is er weer.
Zou dit probleem veroorzaakt kunnen worden door een defecte kabel waardoor het signaal niet goed bij de NTU kan komen en na een herstart wel opgepikt kan worden of zou dit een defecte NTU kunnen zijn?

Alles vanaf de UDM werkt wel naar behoren.

Hoi @T3chnoWolf69 . Welkom op het forum.

Heb je de netwerkkabel tussen de NT en jouw modem al eens vervangen?  Verder kan ik geen zinnig woord over je verbinding zeggen want ik ondersteun alleen de experiabox.

Heb jij die ook thuis staan? Zo ja, kun je die eens aansluiten en kijken of de verbinding dan ook wegvalt?  Als dat zo is kan ik méér voor je betekenen. 

Hoi @Erwin_ ,

Ik ben net terug van vakantie, vandaar dat ik nu pas reageer :)

De bekabeling tussen NTU en router is nieuw en getest met een andere UTP kabel.
Ik heb door mijn volledige huis shielded cat6 liggen, dus dat zal het ook niet zijn.
Grootste probleem die ik hiermee heb, is dat het zo random voorkomt.

Op het moment van schrijven heb ik een uptime van 1d 6h 46m 53s
Maar het kan dus ook zo zijn, dat ik meerdere keren per dag ineens die lage of geen internetsnelheid heb.
Reden waarom ik richting NTU neig, is omdat na herstart van de NTU, de snelheid weer aanwezig is.

De experiabox heb ik wel in huis, maar om mijn netwerk voor een paar dagen om te leggen, ik werk vanuit huis en heb 40 devices gemiddeld online staan.
Dat is geen doen.

Op het moment van storing, kan ik geen contact opnemen met de webchat (geen internet) en als ik de NTU herstart heb, krijg ik te horen "De verbinding ziet er netjes uit hoor, niets te zien”
Ik weet niet of er een log te bekijken is van die NTU, waar eventueel het wegvallende signaal in uit te lezen is...

 

Nou, nu net om 15:09u spontaan weer geen verbinding meer.
Bijzonder fijn als je in een belangrijke meeting van het werk zit…

Herstart NTU, probleem opgelost...

Reputatie 7
Badge +20

Ik snap dat je niet graag de Experia Box wilt aansluiten. Maar om ondersteuning te kunnen bieden op de lijn moet de Experia Box aangesloten zijn. Ik kan de lijn niet uitlezen met jouw eigen router. 

Wellicht kun je die een keer aansluiten als je er tijd voor hebt en dan bellen met 0800-0402. Dan kan mijn collega ook kijken of het de NTU betreft of toch elders zit. 

Ik snap dat je niet graag de Experia Box wilt aansluiten. Maar om ondersteuning te kunnen bieden op de lijn moet de Experia Box aangesloten zijn. Ik kan de lijn niet uitlezen met jouw eigen router. 

Wellicht kun je die een keer aansluiten als je er tijd voor hebt en dan bellen met 0800-0402. Dan kan mijn collega ook kijken of het de NTU betreft of toch elders zit. 

Probleem is dat er steeds gekeken wordt op het moment dat ik de reset uitgevoerd heb (anders kon ik geen contact met ze opnemen via webchat, telefoon nauwelijks bereikbaar of extreme wachttijden).

Maar jij zegt dat er dan wel in de NTU gezien kan worden in een log?
Mij werd namelijk verteld dat er alleen op dat moment gekeken kan worden en niet naar het “verleden”.

 

Reputatie 7
Badge +20

Nee, voor zover ik weet zijn er geen logs op NTU. Ik kan wel zien dat er verbrekingen zijn geweest, afgelopen week bijna elke dag 1 en gisteren 4. Lijkt allemaal door een herstart te komen. Vandaag zie ik nog niets. 

Wil ik echt verder kunnen ondersteunen of dergelijke moet de Experia Box worden aangesloten. Anders kan ik niet alles uitlezen etc. of actie uitzetten. 

Dan moet ik dat echt gaan inplannen ivm niet beschikbaar zijn van internet op mijn pc's.

Mijn hele netwerk is ingesteld/ingeregeld op mijn UDM.

Voor zover ik weet, kan de experiabox niet in bridgemodus gezet worden en misschien voor mijn UDM geplaatst worden.
Wat weer verdere configuratie op de UDM vereist lijkt mij.

Op een dinsdag is mijn vaste vrije dag, dus geen belangrijke meetings, denk dat ik hem dan een dag om zetten.

Dan maar even een dag geen IPTV :)

Kan ik dan met 1 van jullie afspreken dat er op die dag gekeken wordt dan?
Anders heeft het nog niet veel zin.

Reputatie 7

Plaats anders eens een switch tussen de NTU en de UDM waarbij op de poorten richting NTU en UDM alleen vlan 6 tagged ingesteld staat.

Heb je dan ook nog deze problematiek?

@wjb hoe bdoel je precies?
Gewoon een domme switch er tussen zetten?
Die heb ik nog wel liggen van Cisco.
Alles is door smart switches van Ubiquiti vervangen.

Dit is hoe de instelling van KPN netwerk is op de UDM, en heeft netjes VLAN6.
Lijkt me geen probleem te zijn (zeker omdat het tot voor kort zonder problemen gewerkt heeft).

Reputatie 7

Nee, het moet wel een switch zijn waar je vlans op kunt instellen immers zowel de poort richting NTU als de poort richting UDM moet ingesteld zijn zodat alleen vlan 6 tagged doorgelaten wordt.

Er zijn berichten van anderen waarbij zo'n tussenliggende switch dit issue lijkt te voorkomen. En dus lijkt het interessant om eens te proberen.

Reputatie 7
Badge +20

Ik ben er zelf vrijdag niet. Ik ben dan vrij. Mogelijk dat je dan het beste kan bellen met 0800-0402? Dan hoef je het minst lang de Experia Box aan te sluiten. 

Maar ik zie ook nog een mooie suggestie van wjb. Dat zou ik eerst nog eens testen. 

Ik ga kijken wat ik kan doen.

Een managed switch heb ik helaas niet meer liggen, vandaar.

Een vraag die ik dan nog wel heb, stel ik kan zo'n switch regelen, is hoe het dan zit met VLAN 4 voor IP-TV?
Die werkt dan ook niet meer lijkt mij.

Misschien had ik dat duidelijker moeten vermelden, maar op het moment van storing werkt niets meer wat met internet verbinding maakt, dus ook geen IP-TV.

Reputatie 7

Dan zal je, naast vlan 6, ook vlan 4 tagged op die poorten moeten configureren.