FRITZ!Box als modem

  • 18 March 2024
  • 22 reacties
  • 215 keer bekeken

Goedemiddag,

Ik ben aan het kijken of ik de experiabox wil vervangen door een Fritz!Box die toch een stuk meer geavanceerde opties bied… 
Gezien wij een glasvezel aansluiting hebben en ik de Fritz!box ook als modem wil gebruiken, lijkt het er op (na wat research) dat ik een fiber editie van de fritzbox nodig ben. Mijn oog is gevallen op de 5590. Die staat echter niet als type genoemd onder het "instellen modem" bij de klantenservice pagina…? Hier worden wel veel oudere types genoemd, is deze pagina gewoon verouderd of?

Verder lijkt het er op, als ik bij servicetools van kpn kijk dat ik een AON aansluiting heb. Omdat daar aangegeven wordt dat ik een GoF aansluitingstype hebt, klopt dit?

Verder las ik ook ergens dat de maandelijkse kosten naar beneden gaan als je geen gebruik maakt van de experiabox maar zelf een modem hebt, wat is hier van waar?

 

Ik hoor graag!

 


22 reacties

Kijk eens via onderstaande link voor aanvullende info:

https://forum.kpn.com/kennisbank-thuisnetwerk-133

 

Het klopt in ieder geval niet dat je goedkoper uit bent als je een eigen router gebruikt i,p,v, de standaard meegeleverde KPN-router.

De laatste moet je ook altijd bij de hand houden ingeval van storingen. Als je dan belt voor hulp vraagt KPN je eerst de standaard router aan te sluiten voordat men je verder kan helpen.

@StaX 

Waarom wil je niet gewoon de standaard NTU gebruiken? Heb je ook veel meer keuze uit Fritzboxen.

Het is buitengewoon lastig om de NTU (ook) te vervangen. Aangezien die instellingen niet zo maar te vinden zijn.

Waarom wil je niet gewoon de standaard NTU gebruiken? Heb je ook veel meer keuze uit Fritzboxen.

Het is buitengewoon lastig om de NTU (ook) te vervangen. Aangezien die instellingen niet zo maar te vinden zijn.

 

Misschien heb ik mij niet genoeg verdiept (nog), maar hoezo de NTU vervangen? Het is toch kwestie van juiste SFP-module in Fritzbox…? Dat kan toch met de bestaande NTU…

Juist door de Fritz!Box ook als modem te laten fungeren heb ik het idee dat ik veel meer in control ben van mijn eigen netwerk. Aansluiten via WAN gebruik je het toch puur als router?

Je omzeilt dan juist de NTU (= glasvezel modem).

Alle instellingen zitten echter in het router deel van de Fritzbox, niet in het modem deel. Modemdeel / NTU is alleen 1:1 doorgeefluik van de verbinding. Omzetting van glas naar elektrisch. Meer niet.

Dus alleen vervangen als router (via WAN dus) en dan de kpn NTU (modem) lekker laten zitten.

Fritzbox als glasmodem/router: je gebruikt de NTU niet maar sluit de FB direct op glas aan. Instellingen in router deel.

Fritzbox als router: Via WAN. Alle instellingen zijn gewoon te maken.

Reputatie 7
Badge +9

@StaX Alle fritzbox met recente fritzos hebben hetzelfde KPN profiel. Als je het juiste activeer (DSL of glasvezel) zijn automatisch de juiste instellingen toegepast, verder hoef je niet te doen.

Maar omdat je nog AON heb, zou je beter wachten,  KPN gaat AON aansluitingen omzetten naar XGS-PON, als dat zal gebeuren bij jou, moet je weer andere SFP+ module kopen. Deze is niet goedkoop voor XGS-PON. De XGS-PON module van AVM is alleen geschikt tot 2.5gbs. Misschien over paar maanden/jaren kan je gelijk een fritzbox met SFP+ module voor 10gbs kopen.

 

@StaX Alle fritzbox met recente fritzos hebben hetzelfde KPN profiel. Als je het juiste activeer (DSL of glasvezel) zijn automatisch de juiste instellingen toegepast, verder hoef je niet te doen.

Maar omdat je nog AON heb, zou je beter wachten,  KPN gaat AON aansluitingen omzetten naar XGS-PON, als dat zal gebeuren bij jou, moet je weer andere SFP+ module kopen. Deze is niet goedkoop voor XGS-PON. De XGS-PON module van AVM is alleen geschikt tot 2.5gbs. Misschien over paar maanden/jaren kan je gelijk een fritzbox met SFP+ module voor 10gbs kopen.

 

Zoiets begreep ik er al van ja. De vraag is dus wel, met de context die @PeterG schetst, wat de meerwaarde is van NTU skippen… Geen als ik dat zo begrijp.
Mocht dat zo zijn zou je dus gewoon FB via WAN aansluiting kunnen koppelen aan bestaande NT. Dan fungeert je FB dus als soort router-modem? Maar dan zou ik ook uitkunnen met non-fiber opties van FB?
Snap je input over wachten, andere kant: De vraag is wanneer dat allemaal gebeurd is? Plus zelf overstappen naar >1GBs zie ik mezelf nog niet snel doen, los van feit dat het hier nog niet beschikbaar is. En dus is wachten alleen relevant als je de NT skipt? 

Reputatie 7
Badge +9

@StaX  De SFP+ module vervangt de NTU van KPN, dus in een Fritzbox fiber heb je 2 in 1, router en NTU. Het voordeel is dat 2 van 1 hersteller, dus een aanspekpartner, het scheelt als je tegen probleem zou lopen. Maar hetzelfde geldt ook voor een NTU en modem van KPN, alleen de fritzbox combinatie gaat beetje stroom sparen.

De vraag wanneer het gebeurt? Hangt af waar je woon, als bij jou concurrenten als >1gbs kan leveren, gaat KPN heel snel doen. Er is berichten over, dat KPN gemeente al met Delta of Odido voorrang geeft tegenover gemeente waar KPN nog monopolie heeft.

@StaX  De SFP+ module vervangt de NTU van KPN, dus in een Fritzbox fiber heb je 2 in 1, router en NTU. Het voordeel is dat 2 van 1 hersteller, dus een aanspekpartner, het scheelt als je tegen probleem zou lopen.

Bedankt voor je reactie! Deze snap ik nog niet helemaal, kun je die nog wat meer uitleggen?
m.b.t. stroom zal dat te verwaarlozen zijn… Daarvoor zou ik het niet doen. 

 

Reputatie 7
Badge +9

@StaX NTU en SFP+ Module zijn media converters. Ze zet het signaal van glasvezel naar data om. Eigenlijk heeft ieder NTU ook een SFP+ module vast gesoldeerd op moederboard. 

Bij gebruik van fritzbox met NTU verbind je WAN poort met LAN poort van NTU.

Bij een fiber fritzbox is de SFP+ module de WAN poort. 

Reputatie 2

Het is technisch leuk om de glasvezel direct in de Fritzbox te steken maar ik ben de NTU van KPN blijven gebruiken. Dan mag KPN dat deel blijven onderhouden en doe ik gewoon WAN via Ethernetkabel. In 10 jaar tijd heb ik slechts 1 keer even de stroom van de NTU af hoeven halen omdat er een storing was geweest bij KPN.

@StaX NTU en SFP+ Module zijn media converters. Ze zet het signaal van glasvezel naar data om. Eigenlijk heeft ieder NTU ook een SFP+ module vast gesoldeerd op moederboard. 

Bij gebruik van fritzbox met NTU verbind je WAN poort met LAN poort van NTU.

Bij een fiber fritzbox is de SFP+ module de WAN poort. 

 

Check, helder. Maar als ik dit alles zo lees, zijn er eigenlijk weinig tot geen voordelen (behalve stroomverbruik) wanneer je bestaande NTU skipt.
Samenvattend, ik kan net zo goed voor een 4060 gaan (i.p.v. de 5590 die ik op oog had) en die via de LAN poort van bestaande NTU verbinden met WAN van FB? Dan ben ik standaard goedkoper uit, geen kosten voor SFP+ module aanschaffen (en ook niet het probleem van het eventueel moeten vervangen van de SFP+ module op den duur). 

Reputatie 7
Badge +9

@StaX Ja precies, je heeft geen voordeel als de NTU al goed werkt. De fritzbox vervangt alleen de experia box.

Voor nieuwgierige, zo ziet een sfp+ module binnen een NTU (Nokia ONT) uit.

 

@StaX Ja precies, je heeft geen voordeel als de NTU al goed werkt. De fritzbox vervangt alleen de experia box

Check, dank voor alle info! Dan wordt het denk ik een 4060 voor mij. Alleen nog even uitzoeken of ik bestaande Deco M5 mesh van TP link die hier nu als acces points achter experiabox hangen ook ga gebruiken icm fb. Of dat het toch beter is om repeaters van fb er achter te hebben. Iemand ervaring mee?

Reputatie 2

Volgens mij kan de 4060 alleen achter de Fritzbox. Als je over wil op Fritzbox dan zou ik de Experiabox helemaal vervangen door een 7590 AX (of tweedehands 7590 afhankelijk van je budget).

Volgens mij kan de 4060 alleen achter de Fritzbox. Als je over wil op Fritzbox dan zou ik de Experiabox helemaal vervangen door een 7590 AX (of tweedehands 7590 afhankelijk van je budget).


Ik snap je niet zo goed. 4060 achter fritzbox…? Bedoel je experiabox? De 4060 en 7590ax zitten in zelfde prijsrange zie ik. Zijn beide opties tot vervanging experiabox, toch? 

Reputatie 7
Badge +9

@StaX Een Deco mesh achter experia werkt prima, maar je zul de experia wifi uitzetten om interferentie en storing te beperken. Deco5 kan alleen wifi5 terwijl experia b12 en fritzbox wifi6 kunnen. Een fritzbox kan je beter samen met fb reapeater gebruiken. Als je kan wachten, de Fritzbox 5690 XGS met wifi7 en 10gbs WAN/LAN is gereed voor 4gbs glasvezel van KPN.

Reputatie 7
Badge +9

@StaX de deco’s achter de FB werkt prima hier, dus kan je gewoon gebruiken. Ik heb een FB5530 fiber. Ik zit wel bij een andere provider als KPN, maar wel op glasvezel. En zoals @TDN schrijft nadeel van de deco’s geen Wifi 6. De fritzreapter 6000 heeft wel WIFI 6. 

Reputatie 2

Volgens mij kan de 4060 alleen achter de Fritzbox. Als je over wil op Fritzbox dan zou ik de Experiabox helemaal vervangen door een 7590 AX (of tweedehands 7590 afhankelijk van je budget).


Ik snap je niet zo goed. 4060 achter fritzbox…? Bedoel je experiabox? De 4060 en 7590ax zitten in zelfde prijsrange zie ik. Zijn beide opties tot vervanging experiabox, toch? 

 

Sorry, ik bedoelde achter de Experiabox. 4060 is een router maar geen DSL modem of Glasvezel uplink.

Reputatie 7
Badge +9

Sorry, ik bedoelde achter de Experiabox. 4060 is een router maar geen DSL modem of Glasvezel uplink.

Je heb waarschijnlijk met andere fritzbox verwisseld

https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-4060/

De FRITZ!Box 4060 is een snelle triband-Wi-Fi-router met Wi-Fi 6, die zorgt voor de allerhoogste snelheid in je Wi-Fi-netwerk. Dankzij veelzijdige aansluitmogelijkheden is de 4060 flexibel gebruiksklaar voor kabel-, DSL- of glasvezelaansluitingen

Ik heb nu een set-up waarbij Deco M5 (3 stuks) als accespoints achter experiabox hangen. Waarbij Wifi Signaal van experiabox inderdaad uitstaat. 
 

Ik ga me eens verdiepen in verschil tussen FritzBox 7590AX en 4060. Zelfde prijs namelijk. Door al jullie input in ieder geval wel helder dat het weinig tot geen zin heeft om huidige NTU te skippen. Waarvoor dank!

De Fritzbox 5690 XGS ziet er veelbelovend uit en ongetwijfeld meer future proof maar is die niet dan juist ook overkill als je gebruik wil maken vd bestaande NTU? Tevens zie ik mijzelf, los van dat het hier nog niet beschikbaar is, nog niet snel overstappen op >1GBs. Die 1 GBs bevalt prima.

Ik ga denk ik eerst wel de deco’s achter 1 van bovengenoemde FritzBox opties hangen. De deco’s ondersteunen inderdaad geen Wifi 6 maar die vervang ik dan op termijn voor FritzBox repeater(s) zodat de kosten wat gespreid worden haha. 

Reputatie 2

Sorry, ik bedoelde achter de Experiabox. 4060 is een router maar geen DSL modem of Glasvezel uplink.

Je heb waarschijnlijk met andere fritzbox verwisseld

https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-4060/

Ik had het inderdaad niet goed gezien. Hij doet geen DSL maar wel Glasvezel via WAN. Helaas wel 1 LAN poort minder dan de 7590.

Badge

Ik zou net als ik nog ff geduld hebben en de nieuwe fritzbox 5690 pro gaan.

Komt binnenkort uit is wel wat duurder maar dan heb je ook wat

 

Reageer