Beantwoord

Fritzbox 4060: trage internetverbinding over Gigabit verbinding?

  • 19 October 2022
  • 6 reacties
  • 316 keer bekeken

Ik heb sinds een week Gigabit glasvezel van KPN. Ik heb als router de KPN Box 12. Dit werkt na enige aanloop problemen gedurende de eerste 2 dagen goed. Verbinding is stabiel en snelheid is (bekabeld gemeten rond de 900 Mbit up en down. Omdat ik VPN verbinding met andere locatie nodig heb (NAS via VPN) en op de Box 12 het subnet niet kan instellen heb ik gekozen voor een eigen router (Fritzbox 4060). Het installeren verliep goed, na instellen van KPN als internet provider werkte alles. Ook telefoon (DEC via Fritzbox) werkt. 
de speed test (bekabeld getest op de router) echter maar een snelheid van ca. 80 Mbit down en 60 Mbit. Herstarten van NT kastje helpt niet.

Heeft iemand een idee van de oorzaak en wat ik kan doen om de volle snelheid weer te halen?

ik heb later KPN Box 12 teruggezet en daarmee haal ik de volle snelheid.

icon

Beste antwoord door Thomas van KPN 24 October 2022, 19:51

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Ik gebruik zelf een Fritzbox 4040. Ik weet niet of de Fritzbox 4060AX dezelfde menustructuur heeft. Ik ga uit van wel dat het vergelijkbaar is. In mijn geval als je inlogt op de router, kun je onder Internet, Accountinformation, dan tapje Internet connection en daarna onder connection settings, de snelheid 1000Mbit instellen voor zowel upstream als downstream. Dan zou je de snelheid moeten kunnen halen die je ook bij de Experia 12 hebt gehad. Kleine opmerking ik gebruik de Internationale versie zonder NL taal maar ook dat zal niet veel afwijken.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Gert_K, welkom op ons forum!
Ikzelf heb hier helemaal geen verstand van, maar had je de oplossing die Peter A. hierboven noemt nog kunnen proberen? 

We hebben hier ook een paar relevante topics over!
 

 

Ik heb bovenstaande advies uitgetest en dit gaf geen verbetering. 

Ik ben er achter dat de trage verbinding te maken heeft met de tv's. Als beide tv ontvangers uitstaan dan is de snelheid correct (930 Mbit down / 870 Mbit up). Staat er één ontvanger aan dan zakt de snelheid naar ongeveer 500 Mbit, met beide ontvangers aan zakt de snelheid naar onder de 100 Mbit.

Ik heb geprobeerd de QoS instellingen aan te passen, maar dat hielp niet.

Ik heb wat artikelen gevonden op internet dat dit probleem bij de Fritzbox 4060 vaker schijnt voor te komen. Het lijkt dat de router niet goed overweg kan met de multi-cast van de tv's.

Ik heb de router retour gestuurd en mijn geld teruggekregen.

Ik ben mij nu aan het beraden of dat ik maar beter een Fritzbox 7590 of 7590 AX aan kan schaffen. Ik neem aan dat deze wel goed werken.

 

Reputatie 1

Ik heb bovenstaande advies uitgetest en dit gaf geen verbetering. 

Ik ben er achter dat de trage verbinding te maken heeft met de tv's. Als beide tv ontvangers uitstaan dan is de snelheid correct (930 Mbit down / 870 Mbit up). Staat er één ontvanger aan dan zakt de snelheid naar ongeveer 500 Mbit, met beide ontvangers aan zakt de snelheid naar onder de 100 Mbit.

Ik heb geprobeerd de QoS instellingen aan te passen, maar dat hielp niet.

Ik heb wat artikelen gevonden op internet dat dit probleem bij de Fritzbox 4060 vaker schijnt voor te komen. Het lijkt dat de router niet goed overweg kan met de multi-cast van de tv's.

Ik heb de router retour gestuurd en mijn geld teruggekregen.

Ik ben mij nu aan het beraden of dat ik maar beter een Fritzbox 7590 of 7590 AX aan kan schaffen. Ik neem aan dat deze wel goed werken.

 

Hallo Gert, welke is het geworden en werkt alles nu wel naar behoren? Ik wil namelijk de problemen die jij noemt voorkomen maar weet niet zeker welke router ik daarbij moet nemen. Bedankt!

Hier een 4060 zonder enig probleem.

Als er een snelheidsprobleem is bij gebruik van de decoders, dan is er een multicast issue, mogelijk veroorzaakt door tussenliggende apparatuur die niet ingesteld staat om IGMP snooping toe te passen.  
bij mij zit er overigens wel een goede switch tussen. 

Badge +12

Hier ook een 4060 zonder problemen en volle snelheid (ook met de tv-ontvanger aan).

Ik heb gelezen dat er her en der wat problemen zijn met tv van KPN. Dit zou bij AVM ook bekend zijn en opgelost worden bij de update naar 7.50. 

Overigens gebruik ik ook meerdere Netgear switches in het netwerk (2 x GS908E, 3 x GC110 en een GS105E). Haperingen of invallende snelheden komen bij mij niet voor. 

Â