Vraag

FritzBox 7590 Router: Aanschaf, Configuratie en Compatibiliteit met VPN en IPTV V04 bij KPN

  • 10 March 2024
  • 37 reacties
  • 395 keer bekeken

Met interesse overweeg ik de overstap naar een FritzBox-router, specifiek het model 7590, voor gebruik binnen mijn KPN-internet- en IPTV-setup. Voordat ik deze stap zet, wil ik graag enkele vragen stellen om zeker te zijn van de compatibiliteit en mogelijkheden.

 

Ten eerste, zou ik graag willen weten of de FritzBox 7590 router exclusief via huur verkrijgbaar is bij KPN, of dat er ook de mogelijkheid bestaat om deze router zelfstandig aan te schaffen?

 

Een van de hoofdredenen voor mijn interesse in de FritzBox 7590 is de geïntegreerde VPN-client functionaliteit. Ik hecht veel waarde aan veiligheid en privacy, en zou daarom graag mijn gehele thuisnetwerk standaard via een VPN-verbinding laten lopen. Kunt u aangeven of het gebruik van de VPN-client op de FritzBox 7590 enige conflict oplevert met KPN’s IPTV-dienst, Het is voor mij van belang dat zowel de internetverbinding als de IPTV-dienst ongehinderd en optimaal blijven functioneren.

 

Graag ontvang ik uw advies over de bovengenoemde punten. Indien extra informatie nodig is omtrent mijn huidige setup of specifieke wensen, sta ik uiteraard open voor verder overleg.

 

Bij voorbaat dank voor uw tijd en moeite. Ik zie uit naar uw reactie.

 

Met vriendelijke groet,


37 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Welkom @Vincent005!
Je kan hem hier aanschaffen, na installatie werkt het meteen.
De VPN werkt prima op de Fritz!box.
AVM FRITZ!Box 7590 - Router - Mesh Master - Dual-Band - AC WiFi 5 - 800 - 1733 Mbps | bol
Dit is enkel de router versie, je kan hem niet direct op fiber aansluiten maar dat is ook niet echt super nodig.

Reputatie 7
Badge +24

Ik denk dat tv van KPN niet meer werkt als je VPN gebruikt...

Hartelijk dank voor uw snelle reactie. Mijn vraag had voornamelijk betrekking op de configuratie van een router bij eigen aanschaf. Is het mogelijk om deze zelf te configureren, en zo ja, waar kan ik de benodigde configuratiegegevens vinden?

Reputatie 7
Badge +9

@Vincent005 De Fritzbox 7590 kan je inderdaad huren bij KPN, maar is ook gewoon te koop bij verschillende pc- of elektronicazaken of bij webwinkels. In de Fritzbox zit een KPN-profiel, zodat vrijwel alle benodigde instellingen al aanwezig zijn. Installeren is dan ook een fluitje van een cent. Je kunt de Fritzbox 7590 overigens gebruiken op zowel koper (DSL-aansluiting) als glasvezel (WAN via LAN1).

Kijk ook eens hier:

FRITZ!Box op de aansluiting van KPN configureren | AVM Nederland

Zelf je KPN Experia Box vervangen door een FRITZ!Box 7590 - appletips

 

Reputatie 7
Badge +24

Hartelijk dank voor uw snelle reactie. Mijn vraag had voornamelijk betrekking op de configuratie van een router bij eigen aanschaf. Is het mogelijk om deze zelf te configureren, en zo ja, waar kan ik de benodigde configuratiegegevens vinden?

Als u inlogt op de webinterface kunt u gewoon voor KPN profiel kiezen. Dan staat alles meteen goed. Dat is bij alle Fritzboxen zo. Ook bij een zelf aangeschafte Fritzbox. 

Reputatie 7
Badge +9

Ik denk dat tv van KPN niet meer werkt als je VPN gebruikt...

Gaat via een andere VLAN, blijft gewoon werken als het goed is.
Je kan ook in het buitenland via de VPN naar huis verbinden, dan denkt je KPN TV+ app dat je gewoon thuis bent en werkt hij buiten de EU ook.

Hartelijk dank aan iedereen. Ik zou graag standaard een VPN actief willen hebben op mijn Fritz!Box. Heeft dit invloed op de televisiedienst, specifiek IPTV (VLAN 4)?

Reputatie 7
Badge +24

Ik denk dat tv van KPN niet meer werkt als je VPN gebruikt...

Gaat via een andere VLAN, blijft gewoon werken als het goed is.
Je kan ook in het buitenland via de VPN naar huis verbinden, dan denkt je KPN TV+ app dat je gewoon thuis bent en werkt hij buiten de EU ook.

Bij de DIW7022 werkt terugkijken en opnames kijken gewoon via het normale internet. Ik vermoed dat da niet meer werkt als je de Fritzbox aan een VPN server in bijvoorbeeld de USA knoopt.

Bij de oudere ontvangers gaan verschillende dingen dacht ik ook over het normale internet. Updates downloaden bijvoorbeeld. 

Reputatie 7
Badge +9

Hartelijk dank aan iedereen. Ik zou graag standaard een VPN actief willen hebben op mijn Fritz!Box. Heeft dit invloed op de televisiedienst, specifiek IPTV (VLAN 4)?

Misschien dat @wjb je hier meer over kan vertellen.

Reputatie 7
Badge +8

Mocht je de Fritz!Box 7590 zelf aanschaffen, @Vincent005 let dan goed op dat de internationale versie  is. In de versie voor Duitsland ontbreekt het KPN-profiel. Op Marktplaats is deze - ook nieuw - vaak voordelig verkrijgbaar. 

Als je de Fritz!Box van kpn huurt, dan krijg je Service Plus erbij. Ik heb de Fritz zelf aangeschaft en installatie is een fluitje van een cent. Of je dus de extra service nodig hebt, is maar zeer de vraag. 

Mocht je toch tegen problemen aanlopen, dan is er een zeer uitgebreid handboek beschikbaar en - naar verluidt - is de helpdesk van AVM zeer deskundig. 

Reputatie 7
Badge +9

Ik zelf denk dat service plus echt onnodig is voor een Fritz!box, het is kinderspel @Berteman.
Het enige wat een extra toevoeging is dat je zelf een VPN kan instellen, verder zitten er geen extra voordelen aan een Fritz!box.. (het logboek is wel handig).

Ik zelf heb wat testen gedaan tussen de Fritz!box 5590 XGS-PON en de KPN Box V14.
De V14 is veel sneller en sterker betreft WiFi, en beschikt over een 10G ethernet poort voor je PC of Switch.
Ik heb mijn Fritz!box & 2x een FRITZ!Repeater 1200 AX na 28 dagen geretourneerd en de KPN Box V14 weer aangesloten.

De Box V14 doet in ze eentje de complete huis met WiFi dekken met een snelheid van 800 Mbps, de Fritz!box & 2x een FRITZ!Repeater 1200 AX (Met lan kabels aangesloten) waren niet eens in staat om het complete huis te dekken met 500 Mbps.. Daar vond ik 430 euro een beetje teveel geld voor…

Ik ben van mening dat KPN echt voorop loopt met de nieuwe Box V14, de software kan wel nog flink verbeterd worden.

Reputatie 7

TV van KPN gaat niet werken i.c.m. een uitgaande VPN verbinding op de router waarbij alle op het LAN aangesloten apparaten via die VPN verbinding gaan communiceren. Daarbij komt dat je ook een behoorlijke aderlating zult doen in de beschikbare bandbreedte.

Ik vraag me ook af wat je wilt bereiken met een uitgaande VPN verbinding. Het enige dat je mijns inziens daarmee bereikt is dat je jouw echte IP adres maskeert maar dat is het dan ook wel. Ik zie de toegevoegde waarde van uitgaande VPN verbinding voor het met Internet verbinden dan ook niet.

Reputatie 7
Badge +9

Mocht je de Fritz!Box 7590 zelf aanschaffen, @Vincent005 let dan goed op dat de internationale versie  is. In de versie voor Duitsland ontbreekt het KPN-profiel.

Als je het land Nederland (niet te verwarrend met taal Nederlands) kiest, is ook gewoon KPN profiel beschikbaar.

Is het mogelijk om de VLAN4 voor de IPTV uit te sluiten van de VPN?

TV van KPN gaat niet werken i.c.m. een uitgaande VPN verbinding op de router waarbij alle op het LAN aangesloten apparaten via die VPN verbinding gaan communiceren. Daarbij komt dat je ook een behoorlijke aderlating zult doen in de beschikbare bandbreedte.

Ik vraag me ook af wat je wilt bereiken met een uitgaande VPN verbinding. Het enige dat je mijns inziens daarmee bereikt is dat je jouw echte IP adres maskeert maar dat is het dan ook wel. Ik zie de toegevoegde waarde van uitgaande VPN verbinding voor het met Internet verbinden dan ook niet.

 

Reputatie 7
Badge +8

Hier is nog geen glasvezel @SaltyBart , maar ooit zal het wel komen. Al twee jaar steekt de oranje spriet naast de voordeur omhoog en lees ik dat het ‘binnenkort’ wordt aangesloten. Weliswaar is binnenkort een even vaag als ruim begrip maar soit …

Ik kan de verder V14 niet beoordelen. Puur afgaande op mijn persoonlijke ervaring ben ik zeer tevreden met de Fritz. Voorheen had ik de Box 12 die steekt daar maar zeer matig bij af, met een zeer trage interface die vaak onbereikbaar is en verbindingen laat zien, die onmogelijk zijn. Zo zag ik ooit dat de VIP5202 via Wifi was aangesloten en de iPhone via LAN 🤔

De wifi dekking van de Box12 is matig, met de Fritz heb ik van de tuin tot elke hoek op de eerste verdieping dekking. Verder is de Fritz zéér stabiel: draait nu drie maanden zonder problemen, terwijl de Box12 soms meerdere malen per dag vanzelf herstartte of herstart moest worden om de smart home devices weer te kunnen verbinden.

Maar, ongetwijfeld zullen er klanten zijn die de Box12 geweldig vinden en er zeer tevreden mee zijn en dat is ook prima!

Reputatie 7
Badge +24

Is het mogelijk om de VLAN4 voor de IPTV uit te sluiten van de VPN?

TV van KPN gaat niet werken i.c.m. een uitgaande VPN verbinding op de router waarbij alle op het LAN aangesloten apparaten via die VPN verbinding gaan communiceren. Daarbij komt dat je ook een behoorlijke aderlating zult doen in de beschikbare bandbreedte.

Ik vraag me ook af wat je wilt bereiken met een uitgaande VPN verbinding. Het enige dat je mijns inziens daarmee bereikt is dat je jouw echte IP adres maskeert maar dat is het dan ook wel. Ik zie de toegevoegde waarde van uitgaande VPN verbinding voor het met Internet verbinden dan ook niet.

 

Nee. Vlan 4 zit op de verbinding tussen de KPN wijkcentrale en de fritzbox. Op het lokale netwerk is er geen sprake van vlans. En je kunt op de Fritzbox ook niets instellen wat met vlans te maken heeft.

Reputatie 7
Badge +9

Is het mogelijk om de VLAN4 voor de IPTV uit te sluiten van de VPN?

TV van KPN gaat niet werken i.c.m. een uitgaande VPN verbinding op de router waarbij alle op het LAN aangesloten apparaten via die VPN verbinding gaan communiceren. Daarbij komt dat je ook een behoorlijke aderlating zult doen in de beschikbare bandbreedte.

Ik vraag me ook af wat je wilt bereiken met een uitgaande VPN verbinding. Het enige dat je mijns inziens daarmee bereikt is dat je jouw echte IP adres maskeert maar dat is het dan ook wel. Ik zie de toegevoegde waarde van uitgaande VPN verbinding voor het met Internet verbinden dan ook niet.

 

Op de Fritz!box kan je geen VLAN settings toepassen, Fritz!box is eigenlijk nagenoeg gelijk aan het KPN modem enkel dan met een simpel VPN toevoeging en wat logs.

Reputatie 7
Badge +9

Hier is nog geen glasvezel @SaltyBart , maar ooit zal het wel komen. Al twee jaar steekt de oranje spriet naast de voordeur omhoog en lees ik dat het ‘binnenkort’ wordt aangesloten. Weliswaar is binnenkort een even vaag als ruim begrip maar soit …

Ik kan de verder V14 niet beoordelen. Puur afgaande op mijn persoonlijke ervaring ben ik zeer tevreden met de Fritz. Voorheen had ik de Box 12 die steekt daar maar zeer matig bij af, met een zeer trage interface die vaak onbereikbaar is en verbindingen laat zien, die onmogelijk zijn. Zo zag ik ooit dat de VIP5202 via Wifi was aangesloten en de iPhone via LAN 🤔

De wifi dekking van de Box12 is matig, met de Fritz heb ik van de tuin tot elke hoek op de eerste verdieping dekking. Verder is de Fritz zéér stabiel: draait nu drie maanden zonder problemen, terwijl de Box12 soms meerdere malen per dag vanzelf herstartte of herstart moest worden om de smart home devices weer te kunnen verbinden.

Maar, ongetwijfeld zullen er klanten zijn die de Box12 geweldig vinden en er zeer tevreden mee zijn en dat is ook prima!

Ik heb het over de V14 uiteraard, en alle problemen die jij beschrijft zijn daar inmiddels uit.
De laatste firmware update heft echt alles op 1 topology overzicht issue opgelost.

Ik denk ook niet dat met @Vincent005 zijn wensen een Frizt!box de oplossing is, hij zou dan eerder een router uit @wjb ze topic moeten pakken. Dat is echter wel veel moeilijker te programmeren dan een Fritz!box.

Reputatie 7
Badge +9

@Nick83 @SaltyBart Bij bekende profielen hoef je geen VLAN te kiezen, maar als je bij internetprovider voor "Other Internet service provider" vervolgens "Change connection settings" en "Use VLAN for Internet access" kan je wel VLAN instellen.

Reputatie 7

@Nick83 @SaltyBart Bij bekende profielen hoef je geen VLAN te kiezen, maar als je bij internetprovider voor "Other Internet service provider" vervolgens "Change connection settings" en "Use VLAN for Internet access" kan je wel VLAN instellen.

Dat is het vlan aan de WAN zijde. Aan de LAN zijde kan je de TV ontvangers dus niet op een apart vlan plaatsen zodat deze buiten de VPN verbinding gehouden kunnen worden.

Hallo allemaal,

Hartelijk dank voor jullie snelle reacties. Na alle feedback is de situatie nu duidelijker voor mij. Wanneer ik een VPN activeer, loopt al mijn internetverkeer via deze VPN. Hierdoor wordt mijn IPTV-service onbereikbaar omdat het verkeer nu via de VPN loopt, buiten mijn lokale netwerk om, en dit conflicteert met de manier waarop IPTV meestal werkt.

Ik heb echter een mogelijke oplossing gevonden. Veel smart-tv’s bieden de mogelijkheid om de KPN-ITV app te installeren. Door een VPN-client, zoals NordVPN, te gebruiken en deze op een server in Nederland in te stellen, zou je in theorie geen KPN-TV-kastje meer nodig hebben als je de ITV-app op je smart-tv hebt geïnstalleerd.

Voor oudere tv-modellen bestaan er alternatieve oplossingen, zoals een Apple TV. Echter, ik ben niet helemaal zeker of de KPN-ITV app beschikbaar is op Apple TV. Mocht dit niet het geval zijn, dan zou een apparaat dat op Android draait, zoals een Android TV box, een goede oplossing kunnen zijn. Dit lijkt logisch, aangezien er vaak een hogere vraag naar Android-apparaten is, deels omdat deze meestal goedkoper zijn en de verkoopcijfers hoger liggen.

Laat het me alsjeblieft weten als ik iets over het hoofd heb gezien of als mijn informatie niet klopt.

Nogmaals bedankt voor alle hulp!

 

 

Reputatie 7

Ik heb echter een mogelijke oplossing gevonden. Veel smart-tv’s bieden de mogelijkheid om de KPN-ITV app te installeren. 

Hiermee gooi je een behoorlijk stuk van de beeldkwaliteit en functionaliteit in de vuilnisbak. 

Mijn advies: Niet doen.

Reputatie 7
Badge +9

Mocht je de Fritz!Box 7590 zelf aanschaffen, @Vincent005 let dan goed op dat de internationale versie  is. In de versie voor Duitsland ontbreekt het KPN-profiel.

Als je het land Nederland (niet te verwarrend met taal Nederlands) kiest, is ook gewoon KPN profiel beschikbaar.

Dat is heel iets anders dan wij bedoelen.

Reputatie 7
Badge +9

KPN TV+ is nog niet beschikbaar op AppleTV.

Reputatie 7
Badge +9

Mocht je de Fritz!Box 7590 zelf aanschaffen, @Vincent005 let dan goed op dat de internationale versie  is. In de versie voor Duitsland ontbreekt het KPN-profiel.

Als je het land Nederland (niet te verwarrend met taal Nederlands) kiest, is ook gewoon KPN profiel beschikbaar.

Dat is heel iets anders dan wij bedoelen.

Je zei in de versie voor Duitland ontbreekt het KPN profile, maar ook in deze versie kan je het land als Nederland kiezen, dan is ook KPN profiel beschikbaar. Wat bedoel je dan? In versie voor Duitland is KPN profiel voor Oostenrijk niet beschikbaar? 

Reageer