Vraag

Fritzbox 7590Ax op kpnglasvezel of xs4all instellen?

  • 6 April 2023
  • 4 reacties
  • 490 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo

Ik heb een nieuw fritzbox 7590AX met de update van 7.50 en mijn vraag is moet ik deze op kpnglasvezel zetten of kan de ook ingesteld worden als xs4all glasvezel?

Als ik deze op xs4all zet heb je iets meer instellingen van waaruit je kan kiezen nl de dns.

Wat kan ik het best aanzetten alleen ipv4 of ook ipv6

Zijn er mensen die mij kunnen uitleggen waarom kpn of xs4all instellen?En wat de mogelijkheden zijn in die twee instellingen?

@wjb  miss?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7

KPN is zo betuttelend bij het configureren van routers.

Als het met die XS4ALL instellingen allemaal werkt en je behoudt daarbij meer configuratie mogelijkheden dan zou ik daarvoor kiezen.

Reputatie 4
Badge +4

Hoi Spike11, dat is natuurlijk een interessante vraag. Als je een abonnement hebt bij KPN, zou ik de standaard KPN instellingen gebruiken voor de beste compatibiliteit. Ook als je hierdoor bijvoorbeeld niet een eigen DNS server in kunt stellen. Je kunt namelijk alsnog in de LAN instellingen een eigen DNS server instellen waar jouw clients dan alsnog hun verzoeken naar toe sturen. 
 

DNS vertaalt een webadres zoals bijvoorbeeld google.nl in een IP-adres wat gekoppeld is aan het domein, zodat je naar de juiste webpagina geleid wordt. Computers, routers en alles op internet werken namelijk alleen met IP-adressen en snappen domeinnamen niet. 
 

De Fritz!Box 7590AX moet prima werken met het netwerk van zowel KPN als XS4ALL, aangezien de WiFi 5 variant ook gebruikt wordt en evt. ook apart aan te vragen is voor de wat meer ervaren gebruiken. 
 

ik zou als ik jou was tevens IPv6 aanzetten, omdat dit de opvolger is van IPv4.

KPN is zo betuttelend bij het configureren van routers.

Als het met die XS4ALL instellingen allemaal werkt en je behoudt daarbij meer configuratie mogelijkheden dan zou ik daarvoor kiezen.

 

Oke

Heeft het ipv6 nog toegevoegde waard

Reputatie 7

Heeft het ipv6 nog toegevoegde waard

Er zullen op termijn wel steeds meer sites/diensten alleen via IPv6 maar om je er echt druk over te maken is een beetje overdreven.