Beantwoord

Fritzbox 7950 en TP link Deco M9: uitval wifi

  • 22 October 2021
  • 10 reacties
  • 755 keer bekeken

Reputatie 1

Mijn Fritzbox 7950 heeft sinds een paar dagen regelmatig last van WiFi uitval. Aan mijn Fritzbox is een TP link Deco M9 mesh netwerk gekoppeld. Ik gebruik alleen de mesh omgeving en het WiFi kanaal van de FB gebruik ik alleen om in te loggen op de FB.

ik zie in de diagnose dat het deco mesh systeem werkt op WiFi kanaal 10  en de FB op 1.De melding in het FB systeem is : Wi-Fi-overdrachtskwaliteit verhoogd door gereduceerde kanaalbandbreedte (2,4 GHz). 
Het vreemde is dat mijn WiFi verbinding op mijn iPad en Sonos wat hapert maar kort daarna wel weer werkt ook al is de snelheid (SpeedTest) dan wel wat minder, maar mijn domotica (Apple HomeKit, Philips hue e.d.) is uren lang niet meer bereikbaar. Reset van hue hub heeft geen effect. 

ik gebruik de FB nu sinds 3 weken en sinds deze week heb ik dit probleem. De FB gebruikt de software versie 7.28. Iemand een oplossing?

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

 

icon

Beste antwoord door SledgehammerNL 22 October 2021, 11:29

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Badge +12

Je kunt de wifi van de 7590 toch ook gewoon uitzetten? Je logt dan gewoon in op de 7590 via de Deco. Ik ga er wel even vanuit dat je de Deco bekabeld hebt aangesloten.

Reputatie 1

Deco is inderdaad bekabeld aangesloten. Volgens mij heeft het uitschakelen van WiFi op de FB geen invloed op het uitvallen van het WiFi signaal. Dus heb ik nog geen reden gezien om dit uit te schakelen.

ik overweeg, als dit een oplossing mocht zijn, het Deco mesh systeem te vervangen door een FB repeater 3000. 

Badge +12

@abzozeker ik dacht dat het probleem zich voordoet met de wifi van de FB, vandaar mijn opmerking. Maar als de losses ook plaatsvinden als je met de Deco verbonden bent dan speelt er inderdaad wat anders. Wellicht zitten de netwerken elkaar in de weg en kun je wat instellingen aanpassen om dat te voorkomen, echter ken ik de Deco's niet. Zelf draai ik probleemloos met de 7590 en 3 stuks Repeater3000. Geen losses, geen verbindingsproblemen met domotica (zoals velen met een Experiabox), goed bereik en mesh-functie van AVM werkt top. Superstabiel setje. 

Reputatie 1

Kortom, de combi FB 7950 en 3000 repeater is wel een goed werkend geheel. Ik heb nu de FB WiFi uitstaan, had echter net nog een uitval van domotica, dus wacht heel even af wat het effect is van het uitschakelen WiFi FB. Ander haal ik een Repeater3000. Heb beneden vanuit de FB een goede WiFi dekking maar boven nauwelijks, dus kijk of ik met de FB3000 dat kan verbeteren.
 

Wordt boven overigens ook aangesloten op UTP, maar ik ben wat terughoudend hiermee omdat ik twee TV’s op KPN decoders heb draaien op die UTP aansluiting. En ik wil niet dat de repeater dit negatief gaat beïnvloeden.

Badge +12

Kortom, de combi FB 7950 en 3000 repeater is wel een goed werkend geheel. Ik heb nu de FB WiFi uitstaan, had echter net nog een uitval van domotica, dus wacht heel even af wat het effect is van het uitschakelen WiFi FB. Ander haal ik een Repeater3000. Heb beneden vanuit de FB een goede WiFi dekking maar boven nauwelijks, dus kijk of ik met de FB3000 dat kan verbeteren.
 

Wordt boven overigens ook aangesloten op UTP, maar ik ben wat terughoudend hiermee omdat ik twee TV’s op KPN decoders heb draaien op die UTP aansluiting. En ik wil niet dat de repeater dit negatief gaat beïnvloeden.

Die repeater gaat dat niet negatief beïnvloeden. Je kunt aan de UTP die naar boven loopt een switch hangen (bijvoorbeeld de Netgear GS105E).  Let op de E i.v.m. IGMP-snooping die je nodig hebt voor de tv-ontvangers. Van daaruit kun je naar de decoders en de repeater. Binnen mijn netwerk hangen Netgear GS105E, GS108E, 2 stuks GC110 en 2 stuks GS908E. 

In mijn woonkamer heb ik een beetje een vergelijkbare situatie. Er gaat 1 UTP van een GC110 (die aan de 7590 hangt) in de meterkast naar de woonkamer. Aan die ene UTP hangen 3 switches met daaraan bekabeld o.a. 2 TV's, Sonos, 2 x itv-ontvangers, PC, 2 x NAS, Eufy Homebase en één van de FritzRepaeter 3000. Aan die laatste zijn gemiddeld 10 draadloze devices gekoppeld...dus hoezo negatief beïnvloeden? :wink:  

Reputatie 1

Hé, Sledgehammer,

Super bedankt voor je ondersteuning. Ga vandaag of morgen de Fb3000 halen, overigens ik gebruik inderdaad de GS108E. Ook ik heb een Nas, Eufy homebase, Sonos door mijn hele woning incl Amp. Kortom situatie lijkt dus veel jou netwerk. Nogmaals dank.

Groet

Badge +12

@abzozeker Graag gedaan. De GS108E gaat werken. Hou wel even in de gaten dat er vanuit Netgear alleen nog ondersteuning is voor de GS108Ev3. Ik heb er hier nog een GS108Ev2 tussen hangen. Het werkt gewoon maar zal toch gewisseld worden voor een andere. 

Reputatie 1

Oké, aandachtspunt neem ik mee.

Nogmaals dank voor je hulp.

Reputatie 1

SledgehammerNL, nog even een korte update.

Fritzbox en Repeater 3000 draaien nu ruim een week. Ik heb nu een uitstekend wifi signaal door het hele huis en geen uitval van wifi meer gehad. Kortom goed advies.

Dank voor de hulp

grt 

Badge +12

SledgehammerNL, nog even een korte update.

Fritzbox en Repeater 3000 draaien nu ruim een week. Ik heb nu een uitstekend wifi signaal door het hele huis en geen uitval van wifi meer gehad. Kortom goed advies.

Dank voor de hulp

grt 

Hi @abzozeker , graag gedaan. Fijn dat alles nu goed werkt en bedankt voor de terugkoppeling!