Beantwoord

Gastnetwerk met eigen router achter Experia Box v10... Hoe?

  • 21 January 2019
  • 42 reacties
  • 2949 keer bekeken

Wens: Gastnetwerk met eigen router (achter Experia Box v10) op 2e verdieping.

Gegevens:
• Glasvezel-internet
• Experia Box v10 op begane grond. Met wifi aan, voor devices op begane grond. Meestal twee Macs en twee telefoons.
• Vanaf de Experia Box v10 zijn twee netwerkkabels doorgetrokken naar de 2e verdieping.
• Vanaf de Experia Box v10 is een netwerkkabel doorgetrokken naar de 1e verdieping.

Toelichting
• Op de 2e verdieping wil ik graag een (eigen) router aansluiten en daarop het gastnetwerk laten draaien.
• Op de begane grond wil ik graag de bestaande wifi in stand houden (privé-netwerk).
• Eventuele extra, indien mogelijk: op de 1e etage een apparaat om het privénetwerk te versterken.

Vragen
1. Als dit kan, hoe moet ik dan de Experia Box v10 instellen?
2. Hoe moet ik de nieuwe router instellen?
3. Zijn er speciale vereisten aan de nieuwe router qua specificaties?
4. Kan ik op de 1e verdieping volstaan met een access-point, of verlies ik dan de wifi beneden? Is nog een nieuwe router dan wel de oplossing daarvoor?
5. Tips voor een simpele, goede router die dit aankan?

NB. Ik heb zeer uitgebreid gezocht op het KPN- en Telfort-forum, geGoogled en op Tweakers gekeken, maar ik heb geen sluitende antwoorden gevonden.
Admin: topic verplaatst naar juiste board
icon

Beste antwoord door wjb 21 January 2019, 20:58

Bekijk origineel

42 reacties

OK dank wjb. Ik heb net een snelheidstest gedaan en kom tot heel acceptabele snelheden met de V10 in de meterkast 🙂

Ik vermoed dat die TP-Link Archer C6 zelfs wat krachtiger is en daarom misschien gewoon wel vanuit de meterkast zijn werk kan doen.

Als die TP-Link nou krachtig genoeg blijkt, zou ik dan inderdaad niet per se een switch nodig hebben? En kan ik deze, behalve als access-point, ook gebruiken als switch?
Reputatie 7
Alleen in Accesspoint mode en alleen als die TP-Link IGMP snooping ondersteunt.
Volgens mij ondersteunt de TP-Link geen IGMP-snooping. Switch is dus waarschijnlijk nodig.
Dank wjb!
Volgens de gebruiksaanwijzing (PDF), ondersteunt de TP-Link Archer C6 wel IGMP! (blz. 51-52). De router is ook simpel in AP-mode te zetten (blz. 20).
— Met dank aan 'Babylonia' op het Telfort-forum
Reputatie 7
Daar wordt gesproken over de IGMP proxy server, niet over IGMP snooping.
Dat zijn twee verschillende dingen.
Ik ben "bang" dat je die switch toch echt zult moeten gebruiken.
Potjandrie! Dit is voor een eenvoudige consument welhaast niet meer doenlijk. Enfin, de switch is niet uit het vizier, dus het komt allemaal goed. Dank weer jwb!
Reputatie 7
Tja, dat kan ik begrijpen, IGMP proxy server, IGMP snooping, IGMP querier, allemaal hebben ze te maken met het Internet Group Management Protocol (IGMP) maar spelen ze net een andere rol in het verhaal.
IGMP snooping zorgt er voor dat IGMP multicasts alleen verstuurd worden naar apparatuur die zich bij de IGMP proxy server op die IGMP multicast geabonneerd hebben.
Waarop bij de buren weer wordt gezegd:

"Meestal als je instellingen kunt doen voor IGMP Proxy, voldoet het achterliggend ook aan IGMP Snooping. Dat is mogelijk wellicht al standaard aanwezig, omdat tegenwoordig erg veel netwerk gerelateerde services van multicast gebruik maken. Niet alleen een TV-ontvanger, maar ook zaken om een netwerkprinter aan te roepen, Chromecast en aan DLNA gerelateerde multicast streams."

Misschien moesten jullie ook samen maar even in gesprek? 😎

(Zou trouwens een goed idee zijn de fora van Telfort en KPN samen te voegen. Zelfde club nietwaar?)
Reputatie 7
"Meestal als je instellingen kunt doen voor IGMP Proxy, voldoet het achterliggend ook aan IGMP Snooping."
Ik kan je vertellen dat dat absoluut niet het geval is.
Reputatie 7
Hallo GiC, ik zie dat je het antwoord van wjb hebt gemarkeerd als beste antwoord, excellent! 🙂 Gaaf dat je via de community bent geholpen. Leuk dat je ook nog even bij de buren op visite bent geweest 😉

Zou trouwens een goed idee zijn de fora van Telfort en KPN samen te voegen. Zelfde club nietwaar?

Gezien de laatste ontwikkelingen is dat inderdaad de bedoeling 🙂

Bedankt voor alle terugkoppeling GiC en hulp @wjb. Dit is weer een mooi voorbeeld voor velen die eigen router overwegen en (nog) niet weten hoe dat aan te pakken!
Daar wordt gesproken over de IGMP proxy server, niet over IGMP snooping.
Dat zijn twee verschillende dingen.
Ik ben "bang" dat je die switch toch echt zult moeten gebruiken.


Even een update:

TP-Link Archer C6 blijkt een uitstekende router met goed wifi-bereik. Haal meer dan 90 Mbps up/down op het 100 Mbps netwerk. En dat vanuit de meterkast 🙂 TP-Link ondersteunt IGMP Snooping, dus een switch lijkt vooralsnog niet nodig.

Op 2e etage is er nu een gastnetwerk op de Experia V10. En beneden, via WAN-LAN verbinding, het eigen netwerk met de TP-Link Archer C6.

Volgende stap is op de 1e etage nog een access-point te maken vanuit de TP-Link. Ik hoop dat ik daar een oud Tele2 modem voor kan inzetten. Nog niet aan toegekomen.

Reputatie 7
Staat de TP-Link nu in accesspoint mode?
Zo ja, zorg wel dat de IGMP Proxy uit staat.
Staat de TP-Link nu in accesspoint mode?
Zo ja, zorg wel dat de IGMP Proxy uit staat.

Nee, in router-modus.
Moet de IGMP Proxy uit staan omdat een access-point niet actief geabonneerd wordt? En dan ook mogelijk niet zou werken?
Reputatie 7
Staat de TP-Link nu in accesspoint mode?
Zo ja, zorg wel dat de IGMP Proxy uit staat.
Nee, in router-modus.
Moet de IGMP Proxy uit staan omdat een access-point niet actief geabonneerd wordt? En dan ook mogelijk niet zou werken?

Heb je beneden dan geen TV ontvanger aangesloten?
Dat kan namelijk niet via een tweede router.
In router-modus mag die IGMP proxy best aan blijven staan, maar in accesspoint mode moet deze uitgezet worden omdat anders TV ontvangers zich bij deze IGMP proxy server gaan aanmelden i.p.v. de IGMP proxy van de Experia Box.

Heb je beneden dan geen TV ontvanger aangesloten?
Dat kan namelijk niet via een tweede router.
In router-modus mag die IGMP proxy best aan blijven staan, maar in accesspoint mode moet deze uitgezet worden.

OK, dank. Nee, we kijken geen TV.
Reputatie 7
Nee, we kijken geen TV.
Oeps, daar was ik eigenlijk vanuit gegaan.
Dan mag je alles wat ik gezegd heb over IGMP snooping en IGMP proxy "vergeten", dat is voor jouw netwerk dan niet van toepassing.

Oeps, daar was ik eigenlijk vanuit gegaan.
Dan mag je alles wat ik gezegd heb over IGMP snooping en IGMP proxy "vergeten", dat is voor jouw netwerk dan niet van toepassing.

Nou, maar evengoed heel leerzaam. Ga in de toekomst dit nog wel een keer bij de hand krijgen voorzie ik - en dan heb ik alvast een beetje een clou 🙂 Thx!

Reageer