Gebruik van Devolo's

  • 13 March 2021
  • 40 reacties
  • 1094 keer bekeken

Er zijn nogal wat berichten op dit forum waarin wordt geklaagd over storingen bij gebruik van Devolo adapters. Het klopt dat deze adapters gevoelig kunnen zijn voor hoogfrequent stoorsignalen van allerlei goedkope gadgets die op het lichtnet worden aangesloten. Maar door zorgvuldige aansluiting kunnen problemen vaak worden voorkomen. 

De meest kwetsbare plek in het thuisnetwerk bevindt zich in de meterkast waar het modem en de router (Experiabox, Fritz!box, ....)  worden gekoppeld aan het Devolo netwerkje in huis. 

Een belangrijke bron van storing zijn UTP kabels van matige of slechte kwaliteit. In veel gevallen verdwijnen klachten als haperend TV beeld en geluid, verlies van internetsnelheid als sneeuw voor de zon door simpelweg de met de Experiabox meegeleverde UTP kabeltjes tussen Experiabox of welk andere modem / router dan ook te vervangen door een betere kwaliteit. 

Gebruik in de meterkast goed afgeschermde, onbeschadigde kabels van CAT 6 kwaliteit, bij voorkeur niet langer dan 1 meter, tussen de Devolo adapter en de Experiabox. Vermijdt knikken in de kabels. Gebruik een geaard stopcontact voor de Devolo adapter in de meterkast.

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

40 reacties

Sorry, maar je bericht klinkt  vreemd

De meest kwetsbare plek in het thuisnetwerk bevindt zich in de meterkast waar het modem en de router (Experiabox, Fritz!box, ....)  worden gekoppeld aan het Devolo netwerkje in huis. 

Waarom. Dat lost volgens mij echt niets op als je ook op het verlengsnoer van de develo-adapter ook een stukgaand knipperend kerstboomlampje hebt zitten. 

Dit lijkt me schijnveiligheid creeren, net als een beeldje van een heilige in de auto. 

Maar misschien kan je het prima uitleggen, dus ik ben benieuwd. 

Ik geef alleen maar aan dat het belangrijk is dat het thuisnetwerkje (kpn aansluiting, kabeltjes in de meterkast, experiabox, devolo, stopcontact in de meterkast) al bij het aanleggen geen zwakke plekken heeft. En dat goedkope UTP kabels daar een zwakke plek kunnen vormen.

Ik heb het regelmatig meegemaakt dat dit de basis oorzaak bleek te zijn van storingen. 

Goedkope gadgets in huis aansluiten of jouw kapotte kerstboom lampjes zijn dan de druppel die de emmer doet overlopen. Bovendien is het opsporen van (incidentele) storingen een stuk gemakkelijker als de onderdelen van het basisnetwerk goed zijn. Even wat stekkers van gadgets uit de stopcontacten trekken ligt dan meer voor de hand dan in de meterkast duiken. Merkbare storingen op TV of stroperig internet op je computer zijn vaak een optelsom van meerdere storings bronnen. 

Voldoende uitleg?

 

Je opmerking over schijnveiligheid kan ik niet plaatsen.

 

Ik geef alleen maar aan dat het belangrijk is dat het thuisnetwerkje (kpn aansluiting, kabeltjes in de meterkast, experiabox, devolo, stopcontact in de meterkast) al bij het aanleggen geen zwakke plekken heeft. En dat goedkope UTP kabels daar een zwakke plek kunnen vormen.

Ik heb het regelmatig meegemaakt dat dit de basis oorzaak bleek te zijn van storingen. 

Goedkope gadgets in huis aansluiten of jouw kapotte kerstboom lampjes zijn dan de druppel die de emmer doet overlopen. Bovendien is het opsporen van (incidentele) storingen een stuk gemakkelijker als de onderdelen van het basisnetwerk goed zijn. Even wat stekkers van gadgets uit de stopcontacten trekken ligt dan meer voor de hand dan in de meterkast duiken. Merkbare storingen op TV of stroperig internet op je computer zijn vaak een optelsom van meerdere storings bronnen. 

Voldoende uitleg?

 

Je opmerking over schijnveiligheid kan ik niet plaatsen.

 

In je eerste bericht komt het over of dat kabeltje alle problemen oplost. Een ketting is net zo sterk als de zwakste schakel. Waar die schakel zit is onbelangrijk. Het helpt niet echt om in een ketting op een plek een titatium schakel te plaatsen en de rest van lood te laten zijn. 

Maar nog concreter, een Christoffel afbeelding met een automagneet vast maken in de auto, helpt echt niet tegen ongelukken. 

Tja, ik haak maar af als “titatium schakels” en een vroeg middeleeuwse semi-heilige op dit forum in stelling worden gebracht. Volgende keer zal ik een bij netwerk problemen maar een regendans uitvoeren. 

Ik ben een gewone meelezer hier, het is een goed idee om zo maar een ervaring hier te delen.

Maar ik ben het met CorL eens, een (kort) ethernet kabeltje zal altijd betrouwbaarder zijn dan een enorme trukendoos via het elektriciteitsnet.

Zo’n DVS is in veel gevallen de zwakste schakel, kabel trekken altijd beter.

Maar het verhaal gaat helemaal niet om een netwerk met ethernet kabels versus een netwerk met devolo's. Natuurlijk zijn volledig bekabelde netwerken in het algemeen betrouwbaarder dan die met devolo's. Maar in sommige situaties zijn lange kabels gewoon niet haalbaar. 

Het gaat hier echter om de gebruikelijke situatie van een Experiabox in de meterkast die met een goedkoop ethernet (UTP) kabeltje is verbonden met een devolo in diezelfde meterkast. In de meterkast waar alle elektra groepen bijeenkomen kan er ook behoorlijk veel HF "ruis” zijn die door een niet goed afgeschermde UTP kabel wordt opgepikt. Ik zou er eens wat meetapparatuur op kunnen zetten om dit te staven, maar ik vrees dat ik een aanhanger van Sint Christoffel ook daarmee niet zal overtuigen. En andere bezoekers van dit forum zullen al na de eerste reactie van CortL al zijn afgehaakt.

 

 

Reputatie 6
Badge +7

Er zijn een paar mensen hier op het forum die een ware hetze voeren tegen die apparatuur (omdat ze er zoveel klachten over hebben gelezen/gehoord/gedacht maar hoogstwaarschijnlijk zelf nog nooit een hebben gezien laat staan ermee te hebben gewerkt) en een hiervan reageerde al en een ander zal ongetwijfeld snel volgen.

 

Verder een goede tip waarvoor dank.

Er zijn een paar mensen hier op het forum die een ware hetze voeren tegen die apparatuur (omdat ze er zoveel klachten over hebben gelezen/gehoord/gedacht maar hoogstwaarschijnlijk zelf nog nooit een hebben gezien laat staan ermee te hebben gewerkt) en een hiervan reageerde al en een ander zal ongetwijfeld snel volgen.

 

Verder een goede tip waarvoor dank.

Ik vindt de tip van Hennie heel waardevol. Alleen, kan je vanuit zijn eerste mededeling de indruk krijgen dat het alle problemen met stroomdraadadapters oplost. Dat heeft hij later heel goed gerelativeerd. (Hoewel ik er aan twijfel of Cat 6 echt nodig is, maar het moet wel een kwalitatief goede kabel zijn). 

Persoonlijk ben ik actief in deze forum draad en heb alleen maar elende ervaren met een stroomdraadadapter. Ik had toen op dat moment geen kwalitatief goede UTP crimp lock tang beschikbaar en de ervaring dat je dat niet met rotzooi tangen moest doen. Maar na een actie van KPN met een monteur is het nu al een tijd voor rond de  50 Euro perfect opgelost. 

Om de mensen die kritisch zijn tegen de Haarlemmer olie oplossing van deze 20e eeuwse onbedoelde data verbinding over stroomdraad te beschuldigen van een hetze gaat wel heel erg ver.

Het kan best een oplossing zijn in sommige situaties, maar het is geen oplossing alleen omdat je geen utp kabel door een bestaande buis kan trekken. Neem dan even eerst contact op met KPN of zij dat voor je kunnen doen.  

Er zijn nogal wat berichten op dit forum waarin wordt geklaagd over storingen bij gebruik van Devolo adapters. Het klopt dat deze adapters gevoelig kunnen zijn voor hoogfrequent stoorsignalen van allerlei goedkope gadgets die op het lichtnet worden aangesloten. Maar door zorgvuldige aansluiting kunnen problemen vaak worden voorkomen. 

De meest kwetsbare plek in het thuisnetwerk bevindt zich in de meterkast waar het modem en de router (Experiabox, Fritz!box, ....)  worden gekoppeld aan het Devolo netwerkje in huis. 

Een belangrijke bron van storing zijn UTP kabels van matige of slechte kwaliteit. In veel gevallen verdwijnen klachten als haperend TV beeld en geluid, verlies van internetsnelheid als sneeuw voor de zon door simpelweg de met de Experiabox meegeleverde UTP kabeltjes tussen Experiabox of welk andere modem / router dan ook te vervangen door een betere kwaliteit. 

Gebruik in de meterkast goed afgeschermde, onbeschadigde kabels van CAT 6 kwaliteit, bij voorkeur niet langer dan 1 meter, tussen de Devolo adapter en de Experiabox. Vermijdt knikken in de kabels. Gebruik een geaard stopcontact voor de Devolo adapter in de meterkast.

 

 


de utp kabels zijn echt het probleem niet de storing vindt meestal plaats tussen devolo en devolo op het lichtnet omdat het plc signaal niet helder over komt door storing bronnen

waarom zou een meterkast een kwetsbare plek zijn ?

ik gebruik ook een set voor de ip camera,s in de kelder (geen kabels mogelijk)

mijn advies ik raad het ten zeerste af om deze dvs dingen te gebruiken en gewoon utp cat5e of hoger aan te leggen en vooral 100% koper kabels bij storingsbronnen bijvoorbeeld alles in een goot ga dan voor ftp kabels cat5e of hoger

 

Er zijn nogal wat berichten op dit forum waarin wordt geklaagd over storingen bij gebruik van Devolo adapters. Het klopt dat deze adapters gevoelig kunnen zijn voor hoogfrequent stoorsignalen van allerlei goedkope gadgets die op het lichtnet worden aangesloten. Maar door zorgvuldige aansluiting kunnen problemen vaak worden voorkomen.

PLC adapters als die van merk Devolo kunnen ook zelf storen, b.v op VDSL. Alleen correct aansluiten is dan nog niet afdoende. Ze moeten door juiste instellingen/configuratie het (ook) door VDSL gebruikte frequentiespectrum niet gebruiken. Is meestal wel goed ingesteld en bij glasvezel maakt het niks uit.

Net als DSL is PLC een tactiek van het misbruiken of gedeeld gebruiken van een kabel die oorspronkelijk voor iets anders bedoeld was. Dat is eigenlijk al het hele eiereten. Het werkt zeker, maar wel met de nodige kanttekeningen.

De meest kwetsbare plek in het thuisnetwerk bevindt zich in de meterkast waar het modem en de router (Experiabox, Fritz!box, ....)  worden gekoppeld aan het Devolo netwerkje in huis. 

Daar zit je ‘knooppunt naar internet’ dus in die zin zal dat voor veel mensen als meest kwetsbare worden gezien. Alleen kan het thuisnetwerk ook wel werken zonder internet, al zal dat bij vrijwel niemand het geval zijn. Bij ons zitten de PLC adapters ver van de meterkast (stal/schuur).

Een belangrijke bron van storing zijn UTP kabels van matige of slechte kwaliteit. In veel gevallen verdwijnen klachten als haperend TV beeld en geluid, verlies van internetsnelheid als sneeuw voor de zon door simpelweg de met de Experiabox meegeleverde UTP kabeltjes tussen Experiabox of welk andere modem / router dan ook te vervangen door een betere kwaliteit. 

In mijn ervaring zijn het de connectoren van UTP kabels waardoor soms een haperend netwerk het geval is. Als je dan bestaande kabels uitplugt en weer andere/nieuwe inplugt, zijn de 2x 8 draadjes/veertjes in ieder geval even bewogen. In het kader van Onslow die een klap op de TV geeft.

Gebruik in de meterkast goed afgeschermde, onbeschadigde kabels van CAT 6 kwaliteit, bij voorkeur niet langer dan 1 meter, tussen de Devolo adapter en de Experiabox. Vermijdt knikken in de kabels. Gebruik een geaard stopcontact voor de Devolo adapter in de meterkast.

Met je tips wordt het er niet slechter van, maar het is ook van het niveau van dat je het beste met een Mercedes een brood kan kopen bij de bakker i.p.v. op de fiets met fietstassen. Het brood (in plastic zak) zal het niet uitmaken. Het aarden kan voor moderne PLC’s een functievereiste zijn (als je waar voor je geld wilt krijgen).

Ik heb zelf 2 PLC adapters (jaren oud) in gebruik (voor camera) en die zijn maar tot 100Mbit/s, dus 4 draden i.p.v. 8 in de UTP kabel, ofwel CAT3 kabel volstaat. Heb ook wel een zelfgemaakte Full-HD camera die met 10Mbit/s werkt, dus ook met CAT3 kabel in principe.

Als je meer dan 100Mbit/s (Gbit/s) wilt, is CAT5e kabel prima. Maar TV van KPN is grofweg maar 10Mbits/, dus een 4-aderige CAT3 kabel is ook voldoende, alleen zijn die niet/nauwelijks te koop.


Je kan ook eens naar KPN kijken i.p.v. je binnenshuis aanpassen aan oude meuk en technieken van KPN. Live TV van KPN is ‘verbindingsloos’, d.w.z. geen hoger niveau correctie van fouten, zoals dat bij vertraagd kijken of andere streaming diensten wel het geval is. Een sterke storingspiek, zoals b.v. het inschakelen van een (oudere) zware elektromotor van de buren, zorgt er dan voor dat kortstondig datapakketcorruptie/verlies plaatsvindt tussen 2 of meer Devolo’s. Kunnen je ethernet kabels nog zo goed zijn, dit zie je als haperend beeld op TV. Ik las ook nog wel eens (2 fasen 400Volt), dat is ook een waar feest (not!) voor apparaten die te veel leunen op het elektriciteitsnet. Hoewel, de camerastream via PLC adapter gaat gewoon zonder problemen door.

@tmoesel

Itv van kpn heeft een 100mbit verbinding

En inderdaad kun je met 2 ader paren werken (4 draadjes)

 

En al deze reacties om een advies om een kwalitatief goed - liefst afgeschermd - kabeltje te gebruiken, juist om een gevoelig devolo netwerkje te verbinden met een modem in de meterkast waar alle HF vervuilde koper van de woning (en eventueel de buren) samenkomt. Waar praten we over? 10 euro? 

En al deze reacties om een advies om een kwalitatief goed - liefst afgeschermd - kabeltje te gebruiken, juist om een gevoelig devolo netwerkje te verbinden met een modem in de meterkast waar alle HF vervuilde koper van de woning (en eventueel de buren) samenkomt. Waar praten we over? 10 euro? 

Als je het goed doet GEEN devolo's (draadloze verbinding set) gebruiken

Maar utp leggen 

En al deze reacties om een advies om een kwalitatief goed - liefst afgeschermd - kabeltje te gebruiken, juist om een gevoelig devolo netwerkje te verbinden met een modem in de meterkast waar alle HF vervuilde koper van de woning (en eventueel de buren) samenkomt. Waar praten we over? 10 euro? 

Als je het goed doet GEEN devolo's (draadloze verbinding set) gebruiken

Maar utp leggen 

Dat is wel heel knap: gebrek aan kennis en vooringenomenheid in zo’n korte zin combineren.

@hennieT 

Gebrek aan kennis echt? 

De meeste storingen worden door de devolo's veroorzaakt door de communicatie over het lichtnet

Dit kan worden veroorzaakt door storingen bijvoorbeeld led lampen opladers enz. Door de "goedkope" elektronische voeding wat in deze apparaten zit vaak de storing veroorzaakt 

En niet de netwerk kabels

Mijn advies is gebuik altijd netwerkkabel 

En laat de devolo's (draadloze verbinding set) links liggen 

 

En al deze reacties om een advies om een kwalitatief goed - liefst afgeschermd - kabeltje te gebruiken, juist om een gevoelig devolo netwerkje te verbinden met een modem in de meterkast waar alle HF vervuilde koper van de woning (en eventueel de buren) samenkomt. Waar praten we over? 10 euro? 

Als je het goed doet GEEN devolo's (draadloze verbinding set) gebruiken

Maar utp leggen 

Dat is wel heel knap: gebrek aan kennis en vooringenomenheid in zo’n korte zin combineren.

Gelukkig heb ik de kennis en ervaring dat netwerk kabels het beste is 

En uit ervaring dat je de devolo's zo veel mogelijk moet vermijden 

Mijn advies gebruik altijd een netwerk kabel 

En geen devolo's (draadloze verbinding set) 

Ook al werkt een devolo's set 

Het kan in de toekomst voor problemen zorgen 

Bijvoorbeeld door aanschaf led lampen 

Nogmaals de storing zit hem vaak tussen de devolo's op het lichtnet 

En niet het kabeltje wat naar de devolo gaat/komt  

 

Helaas is op dit forum de nuance soms ver te zoeken. 

De beste oplossing is zoals vaak afhankelijk van de situatie en de gestelde eisen. En dan is het eindresultaat ook nog afhankelijk van de uitvoering.

En dan worden op dit forum veel te stellige beweringen gedaan, mogelijk op basis van eigen ervaringen, maar waarbij ook soms mag worden getwijfeld aan de deskundigheid van sommige “adviseurs”. 

Ik ben dan ook erg verbaasd over de reacties op een simpel advies om in een bepaalde situatie (namelijk een netwerkje gebaseerd op devolo’s) een kwalitatief goed kabeltje te gebruiken. Dat advies is namelijk gebaseerd op zowel enkele praktijk ervaringen bij het oplossen van een storing in zo’n netwerk. En natuurlijk ruim 30 jaar beroepsmatige netwerk ervaring en een relevante opleiding :slight_smile: .

Deze thread heeft daardoor alle waarde (if any) verloren.
Eens maar nooit weer zullen we maar zeggen.

En dan het beste advies gebruik GEEN devolo's "draadloze verbinding set" 

Het is vragen om problemen in je netwerk

Mijn advies ga altijd voor degelijke netwerk kabels cat5e of hoger

En let hierbij op kwaliteit en vooral 100% koper

Deze gebruik ik veel 

https://www.se.com/nl/nl/product/VDICD115118/actassi-cable-lan-u-utp-4p-cat5e-euroclass-d-155mhz-lszh-305m/

Tegenwoordig cat6 en ftp kabels 

Nexans of Draka

 

QED

 

En al deze reacties om een advies om een kwalitatief goed - liefst afgeschermd - kabeltje te gebruiken, juist om een gevoelig devolo netwerkje te verbinden met een modem in de meterkast waar alle HF vervuilde koper van de woning (en eventueel de buren) samenkomt. Waar praten we over? 10 euro? 

In feite benoem je 2 verschillende probleemaspecten en geef je een advies wat 1 probleemaspect aanpakt, maar je topic suggereert daarnaast ook dat het het andere probleemaspect aanpakt en dat is niet zo.

En al deze reacties om een advies om een kwalitatief goed - liefst afgeschermd - kabeltje te gebruiken, juist om een gevoelig devolo netwerkje te verbinden met een modem in de meterkast waar alle HF vervuilde koper van de woning (en eventueel de buren) samenkomt. Waar praten we over? 10 euro? 

In feite benoem je 2 verschillende probleemaspecten en geef je een advies wat 1 probleemaspect aanpakt, maar je topic suggereert daarnaast ook dat het het andere probleemaspect aanpakt en dat is niet zo.

Helemaal eens

Dat probeer ik ook telkens uit te leggen

Aan @hennieT 

Dat de storing vaak tussen de devolo's veroorzaakt wordt

Op het lichtnet dus

 

Maar het verhaal gaat helemaal niet om een netwerk met ethernet kabels versus een netwerk met devolo's. Natuurlijk zijn volledig bekabelde netwerken in het algemeen betrouwbaarder dan die met devolo's. Maar in sommige situaties zijn lange kabels gewoon niet haalbaar. 

Het gaat hier echter om de gebruikelijke situatie van een Experiabox in de meterkast die met een goedkoop ethernet (UTP) kabeltje is verbonden met een devolo in diezelfde meterkast. In de meterkast waar alle elektra groepen bijeenkomen kan er ook behoorlijk veel HF "ruis” zijn die door een niet goed afgeschermde UTP kabel wordt opgepikt. Ik zou er eens wat meetapparatuur op kunnen zetten om dit te staven, maar ik vrees dat ik een aanhanger van Sint Christoffel ook daarmee niet zal overtuigen. En andere bezoekers van dit forum zullen al na de eerste reactie van CortL al zijn afgehaakt.

 

 

O ja een utp kabel (unshielded twisted pair) is nooit afgeschermd

Een ftp kabel is wel afgeschermd 

Ga je schoolgeld maar weer terug halen 

 

 

 

Na aanleiding van deze opmerking 

"Dat is wel heel knap: gebrek aan kennis en vooringenomenheid in zo’n korte zin combineren."

Mijn advies op het kpn forum gebruik geen draadloze verbinding set 

Leg gewoon netwerk kabels aan 

En de bijgeleverde kabels van kpn zijn prima te gebruiken 

 

Maar het verhaal gaat helemaal niet om een netwerk met ethernet kabels versus een netwerk met devolo's. Natuurlijk zijn volledig bekabelde netwerken in het algemeen betrouwbaarder dan die met devolo's. Maar in sommige situaties zijn lange kabels gewoon niet haalbaar. 

Het gaat hier echter om de gebruikelijke situatie van een Experiabox in de meterkast die met een goedkoop ethernet (UTP) kabeltje is verbonden met een devolo in diezelfde meterkast. In de meterkast waar alle elektra groepen bijeenkomen kan er ook behoorlijk veel HF "ruis” zijn die door een niet goed afgeschermde UTP kabel wordt opgepikt. Ik zou er eens wat meetapparatuur op kunnen zetten om dit te staven, maar ik vrees dat ik een aanhanger van Sint Christoffel ook daarmee niet zal overtuigen. En andere bezoekers van dit forum zullen al na de eerste reactie van CortL al zijn afgehaakt.

 

 

O ja een utp kabel (unshielded twisted pair) is nooit afgeschermd

Een ftp kabel is wel afgeschermd 

Ga je schoolgeld maar weer terug halen 

 

 

 

Toe maar; zeker even gegoogled op UTP kabels?  Lezen is duidelijk niet je sterkste kant, en enige nuance in wat je schrijft ook al niet, maar dat was mij al eerder opgevallen. Heb ik ergens geschreven dat UTP kabels afgeschermd zijn? Probeer het stukje dat je hebt geciteerd nog eens goed te lezen. Doe je best!

@hennieT

Lees het zwart gedrukte hier boven van jezelf geschreven bericht

Ik heb niks via Google

Werk er bijna dagelijks mee

Maar je metingen ben ik wel benieuwd naar

Heb je een screenshot?