Beantwoord

Geen internet op 1 apparaat op specifieke plek in huis, wel wifi verbinding

  • 28 September 2022
  • 9 reacties
  • 584 keer bekeken

Sinds kort heb ik op mijn laptop geen internet meer op de benedenverdieping van mijn huis. Mijn laptop is wel verbonden met het wifinetwerk met goed bereik, maar met de vermelding ‘geen internet’. Op de bovenverdieping met de laptop ervaar ik geen problemen. Ook heb ik goed internet met andere apparaten (laptops, telefoon) in het hele huis (ook beneden). We hebben twee SuperWifi punten en een KPN Box 12 modem. Ik heb alle systemen al een keer gereset, maar dit biedt geen uitkomst. Heb ook de Wifimanager stappen doorlopen, zonder resultaat. De troubelshooter van windows geeft aan dat ‘the default gateway’ niet beschikbaar is. Ik krijg geen telefonisch contact met de klantenservice van KPN, omdat ik word doorverwezen naar de Wifimanager waarna de verbinding wordt verbroken. Hopelijk is er iemand die mij op dit Forum kan verder helpen. 

Alvast bedankt! 

icon

Beste antwoord door GeSp 28 September 2022, 17:40

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Hallo @t.m.vanstiphout , werkt het wel als je de pc bekabeld aansluit op het modem?

 

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @t.m.vanstiphout 

 

Als ik het goed begrijp verbind die ‘probleem’ laptop wel met het WiFi netwerk op de bovenverdieping via de SuperWiFi maar niet beneden met de Box 12?

Heb je de zwarte of de witte SuperWiFi punten?

Hier 2 mogelijke oplossingen voor dit probleem:

1)

Het probleem kan liggen aan de bandbreedte instelling van de Box 12 voor 5GHz en bepaalde netwerkkaarten werken na de update van de Box 12 alleen goed als je die op ‘80MHz’ zet.

Voornamelijk zie je dat Intel netwerkkaarten hier last van hebben, heb jij die in die laptop zitten?

Als dat het geval is, ga dan eens naar de WiFi-instellingen in de Box 12 en controleer of de 5Ghz wel staat ingesteld op ‘80Mhz’.

 

Dit doe je door in te loggen op de Box 12 via http://mijnmodem.kpn 

 

Als je nog geen eigen wachtwoord had ingesteld dan inloggen met het wachtwoord dat op de achterkant van het modem staat (tip: scan de QR-code, er worden soms onmogelijke leestekens gebruikt).

Na inloggen ga je naar de WiFi-instellingen, daar kan je bij de 5Ghz de kanaalbreedte (zou ook net iets anders kunnen heten) aanpassen.

De 2.4Ghz kan op 20Mhz blijven staan maar die bij de 5Ghz indien nodig aanpassen naar 80Mhz.

In sommige gevallen (meestal als je voor de 1ste keer inlogt in de Box 12) moet je eerst de standaard beveiligingsgegevens (naam en wachtwoord) van de WiFi wijzigen, je kan er dan bij beide een ‘1’ achter zetten en alles aanpassen, vervolgens verbind je met dat nieuwe netwerk en haal je de ‘1’ weer weg.

Als je dit via een netwerkkabel doet dan hoef je niet eerst opnieuw te verbinden maar kan de naam gelijk weer aanpassen.

 

2)

Je kan proberen of het helpt om in de Box 12 de Wireless Mode op 802.11b+g+n (2.4GHz)  en 802.11a+n+ac (5GHz) te zetten, daarmee staat de Box 12 op WiFi 5 i.p.v. WiFi 6, hopelijk kan jouw laptop daarna wel weer verbinden met je WiFi netwerk.

(oude afbeelding, ziet er nu misschien iets anders uit)

Ga hiervoor na het inloggen naar WiFi  → Advanced

Hi @JanD, 

 

Ik heb zojuist de ethernet kabel direct gekoppeld van de modem naar de laptop. Dan heb ik inderdaad wel toegang tot het internet. Geeft dat een indicatie van het probleem?

Groet, Tessa 

Hi @GeSp, 

 

Veel dank voor de uitgebreide toelichting. Het lukt me helaas niet om in te loggen op mijnmodem.kpn. Ook met de kabel direct aan de modem verbonden krijg ik ‘this site cannot be reached’. Ik zie op een ander forum dat je dit aan kan passen in de host, maar ik ben geen ervaren IT-er, dus heb ik werkelijk geen idee hoe dat werkt. Via de KPN Thuis app kan ik zien dat inderdaad de modem + Superwifi punten op 5GHz staan. Maar het is niet mogelijk om aanpassingen te doen via de app op mijn telefoon. Hopelijk kunt u mij verder helpen hoe ik op een andere manier deze instellingen kan wijzigen. 

Het probleem is jammer genoeg nog niet opgelost. Alvast bedankt voor uw reactie! 

 

Groet, 

Tessa 

Reputatie 7
Badge +18

Hoi Tessa,

 

Probeer eens of inloggen in de Box 12 via deze link https://192.168.2.254/2.0/gui/#/ wel werkt

of met die link maar zonder https http://192.168.2.254/2.0/gui/#/

 

 

 

Geweldig @GeSp!! Het is gelukt, zowel het aanpassen van de 5GHz naar 80Mhz als het wijzigen van de Box12 Wireless modes. En het heeft gewerkt, ik heb nu eindelijk weer toegang tot het internet via de wifi. Hartelijk dank voor de hulp. 

Fijne avond! 

Groet, 

Tessa 

Reputatie 7
Badge +18

Mooi dat je het nu kon oplossen via de alternatieve link en het weer werkt.

Jij ook fijne avond.

Hallo @t.m.vanstiphout 

 

Als ik het goed begrijp verbind die ‘probleem’ laptop wel met het WiFi netwerk op de bovenverdieping via de SuperWiFi maar niet beneden met de Box 12?

Heb je de zwarte of de witte SuperWiFi punten?

Hier 2 mogelijke oplossingen voor dit probleem:

1)

Het probleem kan liggen aan de bandbreedte instelling van de Box 12 voor 5GHz en bepaalde netwerkkaarten werken na de update van de Box 12 alleen goed als je die op ‘80MHz’ zet.

Voornamelijk zie je dat Intel netwerkkaarten hier last van hebben, heb jij die in die laptop zitten?

Als dat het geval is, ga dan eens naar de WiFi-instellingen in de Box 12 en controleer of de 5Ghz wel staat ingesteld op ‘80Mhz’.

 

Dit doe je door in te loggen op de Box 12 via http://mijnmodem.kpn 

 

Als je nog geen eigen wachtwoord had ingesteld dan inloggen met het wachtwoord dat op de achterkant van het modem staat (tip: scan de QR-code, er worden soms onmogelijke leestekens gebruikt).

Na inloggen ga je naar de WiFi-instellingen, daar kan je bij de 5Ghz de kanaalbreedte (zou ook net iets anders kunnen heten) aanpassen.

De 2.4Ghz kan op 20Mhz blijven staan maar die bij de 5Ghz indien nodig aanpassen naar 80Mhz.

In sommige gevallen (meestal als je voor de 1ste keer inlogt in de Box 12) moet je eerst de standaard beveiligingsgegevens (naam en wachtwoord) van de WiFi wijzigen, je kan er dan bij beide een ‘1’ achter zetten en alles aanpassen, vervolgens verbind je met dat nieuwe netwerk en haal je de ‘1’ weer weg.

Als je dit via een netwerkkabel doet dan hoef je niet eerst opnieuw te verbinden maar kan de naam gelijk weer aanpassen.

 

2)

Je kan proberen of het helpt om in de Box 12 de Wireless Mode op 802.11b+g+n (2.4GHz)  en 802.11a+n+ac (5GHz) te zetten, daarmee staat de Box 12 op WiFi 5 i.p.v. WiFi 6, hopelijk kan jouw laptop daarna wel weer verbinden met je WiFi netwerk.

(oude afbeelding, ziet er nu misschien iets anders uit)

Ga hiervoor na het inloggen naar WiFi  → Advanced


Bedankt! Hiermee is het mij ook eindelijk weer gelukt internet te krijgen beneden.

Vrij kansloos dat de klantenservice dit niet weet, zijn komen niet verder dan dat ze voor 60€ een monteur willen sturen :(

 

Overigens bevestiging dat deze oplossing werkt op Intel WiFi-6 AX201 adapter. Hulde en dank, @GeSp !

Leest u mee, klantenservice?