Vraag

Geen VPN: Fritzbox 7490 achter Experiabox V10a

  • 18 February 2020
  • 8 reacties
  • 472 keer bekeken

Hallo,

Mbt. de problematiek “vrije router keuze / gebruik van 2e router achter experiabox V10a” wil ik graag mijn probleem melden met de vraag of er inmiddels hiervoor een oplossing is.

Probleem:

De VPN en MyFritz functie op de Fritzbox krijg ik niet werkend, eveneens de VPN server op mijn Synology server.

Dit is in feite logisch daar ik het WAN adres niet doorgestuurd krijg naar mijn Fritzbox en de Experiabox niet in Bridge mode geschakeld kan worden.

Configuratie:

Experiabox V10a (Firmware: v5.00.31 build420 / Boot code: 1.0.38-161.188 / Hardware: R01) en daar achter een Fritzbox 7490 met laatste Labor versie(07.19-75736) waarop een Synology DS916+ server aangesloten.

Op experiabox DHCP uitgeschakeld(ook al eens ingeschakeld zoals beschreven in “Gebruik een eigen router achter de Experia Box”), DMZ ingeschakeld, vereiste poorten bij port forwarding en NAT translation toegevoegd(en evenzo weggelaten om te testen)

Fritzbox als router ingesteld met verwijzing IP adres naar interne reeks van experiabox(verklaart volgens mij waarom VPN niet functioneert).

Wat werkt er wel:

Internet, vaste telefoons(ISDN via S0 bus), TV gebruik ik niet. In het verleden heb ik de Fritzbox direct aan de VDSL aansluiting gehad waarbij alles werkte behalve de vaste telefonie.

 

Onlangs heb ik van AVMFritz begrepen dat er voor de Fritzbox 7590 een officieel KPN profiel is opgenomen(of binnenkort beschikbaar is) in de provider tabel waarbij de SIP gegevens dus gedefinieerd zijn(á la XS4ALL)

 

Vragen:

  • Hoe kan ik mijn VPN probleem oplossen (Hoe doorsturen WAN adres naar Fritzbox …..)
  • Is er een work-around/handleiding die eea beschrijft (behalve “Gebruik een eigen router achter de Experia Box”)
  • Kan de Fritzbox 7590 inderdaad al “stand-alone(met KPN profiel” gebruikt worden
  • Is er voor de Fritzbox 7490 ook(binnenkort) een KPN profiel beschikbaar?

8 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Ha @JETVID Welkom op het KPN Forum en goed dat je je vraag hier stelt. Heb je dit algemene topic al eens doorgenomen? Daar staat veel handige informatie voor je in, vermoed ik. En anders denk ik dat expert @wjb je vast ook wel op weg kan helpen! 

Reputatie 7

Onlangs heb ik van AVMFritz begrepen dat er voor de Fritzbox 7590 een officieel KPN profiel is opgenomen(of binnenkort beschikbaar is) in de provider tabel waarbij de SIP gegevens dus gedefinieerd zijn(á la XS4ALL)

Dit staat er inderdaad aan te komen. Volgens mij is dit ook beschikbaar op de 7490 nadat je hem geupgrade hebt naar FRITZ!OS 7.12 of nieuwer.

De vraag is of het nu nog interessant is om de FRITZ!Box achter de Experia Box te plaatsen, wetende dat de "vrije routerkeuze" op zeer korte termijn beschikbaar zal komen.

Bedankt.

 

@Bart_ 

Ik kan helaas niet inloggen op de door jouw aangegeven link https://kpn-nl.insided.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983

Ik moet hier inloggen maar lukt niet met KPN ID etc., het gerefereerde document ken ik wel en heb hier ook al mee geëxperimenteerd

 

@wjb 

Het is inderdaad mijn intentie om alleen de Fritzbox te gebruiken.

Sinds gisteren heb ik de Experiabox weer verwijderd en heb dus ook weer VPN zonder problemen echter geen telefonie meer.

Ik gebruik de laatste Labor versie 07.19-75736 bèta dd. 13-02-2020 welke een KPN Profiel heeft echter met blanco Gebruikersnaam respectievelijk Wachtwoord.

Heb geprobeerd voor zowel Gebruikersnaam + Wachtwoord mijn Experiabox Gebruikersnaam in te geven, functioneert echter niet → IS HIER NOG IETS ANDERS MOGELIJK of is het een kwestie van wachten op de "vrije routerkeuze"?

Heb eveneens geprobeerd de logica van het XS4ALL Profiel te kopieren in het KPN profiel. Hier is voor gebruikersnaam FB7490@xs4all.nl ingevuld, wachtwoord is afgeschermd.

Volgende combinaties geprobeerd (voor Gebruikersnaam + Wachtwoord hetzelfde ingevuld):

- MAC_adres_Experiabox@internet
- MAC_adres_Experiabox@kpn.com
- MAC_adres_Experiabox@kpn.nl
- MAC_adres_Fritzbox@internet
- MAC_adres_Fritzbox@kpn.com
- MAC_adres_Fritzbox@kpn.nl

GEEN WERKENDE TELEFOON voor alle combinaties

 

 

Dus dan waarschijnlijk wachten tot KPN de vrije routerkeuze officieel vrijgeeft

Reputatie 7

De vrije (modem)routerkeuze is bijna een feit, nog heel even geduld.

En waarom gebruik je een XS4ALL profiel?

Met een KPN profiel zou elke login goed moeten zijn.

Morgen,

Goed om te horen dat het bijna zover is.

Heb het XS4ALL profiel alleen gebruikt als (format)voorbeeld voor het invullen van KPN Gebruikersnaam + Wachtwoord.

 

Reputatie 7

Gebruik het KPN profiel.

Elke willekeurige login zou geaccepteerd moeten worden zolang er maar iets ingevuld is.

Alles zou moeten werken uitgezonderd de vaste telefoon, maar ook dat zal heel binnenkort mogelijk zijn.

KPN profiel gebruik ik en heb hier ook Gebruikersnaam + Wachtwoord (willekeurig) ingevuld.

Alles werkt (ook zonder iets in te vullen onder Gebruikersnaam + Wachtwoord overigens), behalve de vaste telefonie, en dat is nu precies datgene dat ik nog nodig heb.

Reputatie 7

KPN profiel gebruik ik en heb hier ook Gebruikersnaam + Wachtwoord (willekeurig) ingevuld.

Alles werkt (ook zonder iets in te vullen onder Gebruikersnaam + Wachtwoord overigens), behalve de vaste telefonie, en dat is nu precies datgene dat ik nog nodig heb.

Nog heel even geduld nog, het duurt niet lang meer totdat ook dat mogelijk zal zijn.

Houd het forum goed in de gaten want er zal vast en zeker iets over gezegd gaan worden als het zover is.

Reageer