Vraag

Geluid via mijn Sony soundbar HT-CT 290 is slecht

  • 1 December 2021
  • 15 reacties
  • 250 keer bekeken

wie kan ermee praten over de sony soundbar HT-CT 290 aangesloten op een sony bravia tv met de arris tv ontvanger 5202

de sb heb ik aangesloten op de HDMI ARC van de sony bravia tv en de optische geluidkabel naar de Arris 5202.ik heb wel geluid maar dit geluid is net of het uit een blik komt ! er is geen bas te regelen de subwofer staat draadloos ongeveer 2.5 meter van de sony tv vandaan ik krijg geen toon zowel laag uit de subwoofer als hoge toon uit de sb. geregeld. is er iemand met hetzelfde probleem of heeft iemand de oplossing hiervoor kwa aansluiten of instellen ik wacht jullie info af alvast bedankt voor het meedenken mvgr.RON


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Heb geen ervaring met een soundbar. (Wel met andere audio apparatuur). Maar het gebruik van twee aansluitingen zowel via HDMI ARC en optische geluidkabel lijkt me dubbelop.

Alleen als de audio niet werkt via HDMI ARC zou je een optische kabel daarvoor kunnen inzetten.
https://www.sony.nl/electronics/luidsprekerelementen/ht-ct290-ht-ct291#product_details_default

        Verbind met slechts één kabel via HMDI ARC met uw tv

        Optische ingang

        Geniet van geluid van hoge kwaliteit voor films en meer via de optische ingang
        (voor tv's die niet compatibel zijn met HDMI ARC).


Omdat zowel soundbar als TV van Sony zijn.
Lijkt me dat je de audio instellingen het beste helemaal via de Sony kunt afstemmen.

Zowel video als audio signaal gaat via HDMI.

Je zou in de TV-ontvanger bij menu → instellingen daarbij nog wel kunnen kijken of de doorgifte van audio goed is afgestemd, met bijv. Dolby.

Hoi bedankt voor uw reactie dat heb ik ook geprobeerd de instellingen van de Sony tv bij geluid ingesteld op meer lage tonen en minder hoge tonen maar dan als ik de sb. Aansluit dan schakelde de instellingen van het geluid van de tv uit. En neemt de sb. Deze instelling helaas niet over wat doe ik dan fout? Mvgr. Ron 

Reputatie 7
Badge +10

Vreemd dat geluid uitschakelt bij aansluiting van de SB naar de Sony.
Zelf heb ik geen Arris maar een Arcadyan TV-ontvanger die qua model nog iets ouder is.
Geluid wordt daarmee netjes via de HDMI doorgegeven. In mijn geval naar een AVR receiver.
Die de audio verder afwerkt.  Van daaruit regel ik alle instellingen van de audio.

In mijn geval vanuit de AVR dan weer een HDMI-kabel naar TV voor beeld.
In jou situatie zou je alles met de TV moeten afstemmen.

Een Settopbox / TV-ontvanger zelf heeft helemaal geen audio fijnregelingen.
Die geeft het audio signaal op één niveau digitaal door.

Dat is dan het basis "ingangssignaal" voor een TV (of receiver).

De TV heeft zijn eigen audio instellingen, en communiceert met de soundbar / subwoofer.
Van daaruit zou het dus allemaal afgestemd moeten worden.

De enige koppeling m.b.t. audio van een TV-ontvanger is dat de volumeregeling van de afstandbediening gekoppeld kan worden met die van een TV. (Plus aan/uit knop).

Alle fijnrelingen m.b.t. hoge / lage tonen zou je dan verder vanuit de Sony TV moeten regelen.

Is er in de gebruiksaanwijzing van de TV / soundbar daarover niet meer terug te vinden?

Weer bedankt voor uw info ik ga straks eens alles weer nalopen en instellen naar uw advies mocht het lukken of niet dan geef ik wel weer een bericht nogmaals dank vóór uw snelle reacties mvgr. Ron 

beste babylonia ik zal nog terug komen nadat ik alles weer opnieuw geprobeerd in te stellen in het sony bravia menu alle hoge tonen helemaal gedempt en de lage tonen voluit gezet toen weer terug gegaan naar de sb. maar dit maakt niets uit ik blijf een K.. geluid houden helaas jammer in iedergeval dank voor het meedenken mvgr.RON

Reputatie 7
Badge +10

Welk model Sony Bravia TV gaat het om?
(Kan ik me ook eens verdiepen in de handleiding naar de verschillende opties).

Hallo @Troop , als je geluid van de radio wilt afspelen zonder tv of het geluid van de tv via de soundbar wilt afspelen heb je alléén een digitale verbinding nodig tussen de tv decoder van KPN en de soundbar.

 

Reputatie 7
Badge +10

Maar daar gaat het niet om.
Het gaat er om de audio te kunnen afspelen in hoge kwaliteit, met goed af te stemmen geluidsregelingen. En niet een vervormd geluid. Wat is dan de juiste aansluitmethode,
maar bovenal hoe regel je de audio dan zelf af naar eigen keus en inzicht?

(Vandaar mijn interesse in een handleiding. Daar zal dat beslist in besproken worden).

Reputatie 7

Het kan ook zijn dat de aangesloten apparatuur een hdcp conflict heeft in combi met de Bravia Sync functie, die even uitzetten denk ik dan. Waardoor beeld en geluid vervormt kan zijn. Staat in de handleiding,... Ook is aansluiting via HDMI Arc/eArc voldoende. Een high speed hdmi kabel is ook wel gewenst denk ik. 

Tevens kan je ook als het goed is,..  je hdmi kanaal op een specifiek signaal instellen op je aangesloten geluidsbron.

Denk ook dat er gekeken moet worden naar de geluidsinstelling. De speaker ondersteunt alleen dolby digital en dolby dual mono. Dat moet ook kunnen samenwerken met de tv. 

Maar daar gaat het niet om.
Het gaat er om de audio te kunnen afspelen in hoge kwaliteit, met goed af te stemmen geluidsregelingen. En niet een vervormd geluid. Wat is dan de juiste aansluitmethode,
maar bovenal hoe regel je de audio dan zelf af naar eigen keus en inzicht?

(Vandaar mijn interesse in een handleiding. Daar zal dat beslist in besproken worden).

Hallo @Babylonia , je haalde onderstaande anders zelf aan:

Heb geen ervaring met een soundbar. (Wel met andere audio apparatuur). Maar het gebruik van twee aansluitingen zowel via HDMI ARC en optische geluidkabel lijkt me dubbelop.

Reputatie 7
Badge +10

Dat wil niet zeggen dat ik het onderscheid niet zou kunnen maken in het door jou voorgestelde idee m.b.t  “radio” in relatie tot TV, en de vraagstelling van de topic starter.

Je reactie is eerder een bevestiging dat je het zelf niet eens begrijpt. (Nog steeds niet).

Reputatie 7
Badge +24

Hi @Troop, welkom hier. 

Volgens mij heb je dit nog niet gedaan, of ik heb het gemist. Wat gebeurt er als je de SB alleen aansluit op de tv met een optische kabel, verder niets. En de KPN ontvanger uiteraard met HDMI aangesloten op de tv. Krijg je dan wel goed geluid? 

Dat wil niet zeggen dat ik het onderscheid niet zou kunnen maken in het door jou voorgestelde idee m.b.t  “radio” in relatie tot TV, en de vraagstelling van de topic starter.

Je reactie is eerder een bevestiging dat je het zelf niet eens begrijpt. (Nog steeds niet).

Hallo @Babylonia , ik weet heel goed waar het over gaat, zelf heb ik ook een eenvoudige soundbar aangesloten nadat mijn radio-installatie het begaf. Ik wil radio kunnen luisteren via de KPN-decoder zonder de tv aan te hoeven hebben en soms het tv-geluid over de soundbar laten lopen.

Ik heb een S/PDIF-kabel tussen KPN-decoder en soundbar lopen.

Wil ik naar de radio luisteren, stem ik af op de radio en laat de TV uit.

Wil ik geluid van de TV via de soundbar, schakel ik het geluid op de TV uit en zet de soundbar aan voor het TV-geluid.

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik denk dat Babylonia bedoelt dat dat niet het probleem en vraag van de topic starter is. Het aansluiten is wel gelukt, het geluid is alleen niet goed. 

Reputatie 7
Badge +10

Precies.
Het is niet de vraag van de topic starter.  Die heeft alleen problemen dat het geluid niet goed is.