Vraag

Geluid wisselt per zender met mijn Sonos ARC, en het duurt 5 seconden voor het geluid er is bij zenderwissel

  • 14 December 2021
  • 8 reacties
  • 512 keer bekeken

Reputatie 1

Sinds vorige week een Sonos ARC in het bezit - geluid van mijn KPN ontvanger (VIP 5202) stond op stereo. Dit heb ik gewijzigd naar Dolby (niet Auto, omdat mijn tv ARC heeft en niet EARC en daardoor geen Dolby Atmos door kan geven. Nu valt mij op dat het volume van het geluid per zender wisselt en het duurt zeker 5 seconden voordat ik geluid hoor als ik van zender wissel.

Bij stereo instelling heb ik gelijk geluid bij het wisselen van zender.

Doe ik iets fout?

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Rtoo87! Leuke vraag stel je. Wisselt het volume van de zenders ook zonder Sonos ARC, of puur en alleen nu de Sonos ARC is aangesloten? 
Hoe is de Sonos aangesloten op de tv(-ontvanger)? Aangesloten met een HDMI-kabel? Zo ja, welk type HDMI-kabel? 

Reputatie 1

Hoi @Lisa! Verschil in geluid is opgelost, mijn TV stond nog op stereo :-). Alleen bij het wisselen van zender duurt het 5 seconden voordat ik geluid hoor. 
 

De ARC is aangesloten op de tv met HDMI (Arc hdmi).  Originele hdmi kabel die bij de soundbar geleverd is. 
 

groet Robert

Reputatie 7
Badge +17

Nou top! Bedoel je dat het 5 seconden stil blijft en hupsa daar is het geluid. Of loopt het geluid 5 seconden achter (niet synchroon). 
Als je de Sonos aanzet samen met de tv, kan het inderdaad even duren voordat je geluid hebt. De Sonos heeft langer nodig om op te starten. Echter wanneer de Sonos volledig is opgestart, zou het niet 5sec. mogen duren. Ik weet niet zo goed hoe dit kan. Het enige wat ik kan bedenken is dat de doorgave van het geluid te lang duurt. Dan zou het aan de kabel moeten liggen. Heb je de mogelijkheid een andere kabel te testen? 

@PeterG Ben jij hier bekend mee? 

Reputatie 1

Geluid doet het 5 seconden niet bij het wisselen van zender. Beeld loopt dan al alleen zonder geluid. Dit is alleen het geval bij de geluidsinstelling auto of dolby. Bij stereo wel gelijk geluid. 
 

andere HDMI kabel heb ik nog niet geprobeerd, maar zal ik doen. 

Mijns inziens doe je niks fout. Het zal zijn zoals de decodering te werk gaat. Ik denk zo maar dat de filtering danwel decodering van het Dolby geluid even tijd nog heeft. Werkt het na 5 seconden gevonden verder zonder onderbreking? Dan lijkt het me geen onoverkomelijk probleem, toch? 

De DAC zal altijd kijken v.a. de hoogste naar de laagste norm. Zal mogelijk wel eerst checken of het PCM (stereo) is. Daarna van hoog naar laag. Hoogste zal mogelijk Atmos zijn, dan DTS (HD/of gewoon), dan DD true HD, dan DD Plus, Dan DD.. Zodra ie de norm herkend start het decoderen.

Het is niet ongebruikelijk dat het met andere normen dan PCM wat langer duurt voordat het geluid komt. De meerkanaalsnormen zijn ook iets complexer om te (gaan) decoderen.

Volumeverschillen zijn er helaas nou eenmaal met zoveel zenders. Daar doe je niks aan behalve dan de volumeknop hanteren.

Badge +12

Geluid doet het 5 seconden niet bij het wisselen van zender. Beeld loopt dan al alleen zonder geluid. Dit is alleen het geval bij de geluidsinstelling auto of dolby. Bij stereo wel gelijk geluid. 
 

andere HDMI kabel heb ik nog niet geprobeerd, maar zal ik doen. 

Bij het opstarten van de tv duurt het inderdaad even voordat het geluid (via HDMI-ARC) doorgegeven wordt. Bij een zenderwissel zou dat niet mogen gebeuren. Bij mij is dat ook niet het geval. Het lijkt er op dat de tv even tijd nodig heeft om het signaal te verwerken. Welk merk en type tv heb je? 

Reputatie 1

Bedankt beiden! Dan zal het vast aan mijn tv liggen. Het is een Philips 42PFL7008K/12 uit 2014. 

Badge +12

Bedankt beiden! Dan zal het vast aan mijn tv liggen. Het is een Philips 42PFL7008K/12 uit 2014. 

Dat zal het inderdaad zijn. Mijn Philips is uit 2018/2019 en dat was een van de eerste/weinige Philips tv die 5.1 kon doorgeven. Die van jou zal dan ook alleen stereo door kunnen geven, vandaar dat die instelling het geluid wel goed doorgeeft. Mijn tv geeft alles wel goed in surround door (op de Beam en de One’s). Let bij aanschaf in de toekomst dus ook op die doorgifte-mogelijkheid.Â