Vraag

Glasvezel rechtstreeks op mijn SFP port zetten met Mikro Tik RB4011iGS

  • 10 February 2024
  • 2 reacties
  • 91 keer bekeken

Goedemiddag,

 

Ik heb een mikrotik router RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN die ik rechtstreeks met deze sfp https://www.fs.com/de-en/products/37930.html aan het AON glasvezel netwerk heb gekoppeld. Echter ik krijg geen verbinding op het glas. Ik gebruik deze https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2438603/patchcover-pakket-ftu-ty01/ patchcover en als deze weer aan het nt kastje koppel en de oude ethernet sfp weer gebruik werkt alles weer. Dus heb ik het vermoeden dat fiber sfp niet werkt.

 

Echter de specs zijn volgens mij goed:

1000BASE-BX SFP Transceiver Module (SMF, 1310nm-TX/1490nm-RX, 20km, LC/SC)

Specifications
Part Number
SFP-GE-BX
Vendor Name
FS
Form Factor
SFP
Max Data Rate
1000Mbps
Wavelength
1310nm-TX/1490nm-RX
Max Cable Distance
20km
Connector
Simplex LC/SC
Optical Components
FP BiDi
Media
SMF
DOM Support
Yes
TX Power
-8~-3dBm
Receiver Sensitivity
< -20dBm
Commercial Temperature Range
0 to 70°C (32 to 158°F)
Extended Temperature Range
-5 to 85°C (23 to 185°F)
Industrial Temperature Range
-40 to 85°C (-40 to 185°F)
Protocols
Fast Ethernet, Gigabit Fibre Channel, MSA Compliant
 
Gezien de specs die KPN opgeeft:
Specificaties Uitleg
IEEE 802.3 1Gbps (1000Base-BX-10-U) (bidirectional Full duplex transmission,
no auto-negotiation, no pause frames)
SFP Specs - TX 1310 nm / RX 1490 nm
- 14 km range
- >15 dB power budget
- Class 1 laser product
Transmit power 3 ... -9 dBm
Receive power -3 ... -22 dBm
 
Zou het toch moeten werken….. Ik krijg echter helemaal geen link en de vraag van mij is waarom niet?
Ik heb KPN de vraag gesteld van TX1310 nm / RX1490 nm is dat waar zij op zenden en ontvangen? Dan zou ik op TX1490 nm en RX1310 nm moeten zitten of is TX1310 nm / RX1490 nm waar ik op moet zitten?
Daar konden ze mij geen antwoord op geven. Helaas kan in de specs van het ZTE NT kastje nergens vinden.
 
Heeft iemand van jullie dezelfde opstelling en heeft dit wel werkend gekregen? Dan hoor ik graag hoe… ;)
Maar ook andere tips van jullie die mij verder kunnen helpen hoor ik graag. Misschien gebruik je wel dezelfde sfp en werkt het bij jou wel. Dan hoor ik dat ook graag.
 
Groet,
Hans031

2 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Lichtgolflengtes lijken te kloppen. Wat mij wel opvalt is de afstand waar deze SFP voor gemaakt is, dat is 20km terwijl de specificaties van KPN een SFP van 10km vragen. De TX-waardes komen ook niet volledig overeen volgens de specs van KPN.

Ik heb hier zelf echter geen ervaring mee dus ik vrees dat ik niet kan zeggen van ‘deze werkt wel’ of ‘deze werkt niet’. Zijn alle glas-connectoren wel gepoetst? Wat ik wel kan zeggen is dat het wat performance betreft geen merkbaar verschil zal maken. Ik gebruik hier ook gewoon de NT die KPN geleverd heeft omdat ik geen reden zie om die te vervangen.

Reputatie 7
Badge +12

Goedemorgen @Hans031, welkom hier op ons forum!

Lichtgolflengtes lijken te kloppen. Wat mij wel opvalt is de afstand waar deze SFP voor gemaakt is, dat is 20km terwijl de specificaties van KPN een SFP van 10km vragen. De TX-waardes komen ook niet volledig overeen volgens de specs van KPN.

Ik heb hier zelf echter geen ervaring mee dus ik vrees dat ik niet kan zeggen van ‘deze werkt wel’ of ‘deze werkt niet’. Zijn alle glas-connectoren wel gepoetst? Wat ik wel kan zeggen is dat het wat performance betreft geen merkbaar verschil zal maken. Ik gebruik hier ook gewoon de NT die KPN geleverd heeft omdat ik geen reden zie om die te vervangen.

Zelf heb ik hier 0 ervaring mee dus ik kan hier ook niet meer over vertellen dan dat @NHendriks al heeft gedaan. Hopelijk is er iemand binnen onze community die hier ervaring mee heeft en je op weg kan helpen🙏🏻

Reageer