Vraag

Glasvezellijn zakt vaak in tussen 13:00 en 15:00 uur

  • 4 May 2024
  • 20 reacties
  • 178 keer bekeken

Reputatie 2

Wie heeft er ook last van dat de verbinding inzakt vaak tussen 13:00 en 15:00 uur?
 

De laatste tijd valt vaak de verbinding weg tussen 13:00 en 15:00 uur en ik was benieuwd wie er meer last van heeft voordat ik een monteur van KPN laat komen.
Ik heb KPN aan de telefoon gehad en ze schuiven de schuld op mij af, hier een paar domme antwoorden van KPN:

KPN: U heeft een server draaien en die moet elke dag een keer gereset worden.
IK: Dat hoeft niet, het is een Linux server en de uptime is al meer dan 1 jaar en voordien waren er nooit problemen.
KPN: Ja je moet hem echt elke dag resetten anders wordt je netwerk traag, dat moest ik ook altijd doen.

-

KPN: Ik heb een event log nodig.
IK: Wat heeft u nodig?
KPN: Een event log waarin de fout staat dat de verbinding in mekaar zakt.
IK: Er is geen fout, de lijn zakt in maar wordt niet verbroken dus er staat niets in de log’s
KPN: Ja dat moet, zonder event log kan ik niets.
 

Mijn Mikrotik modem 1100X4 Dude versie heeft monitor software en ik kan per poort zien wat de snelheid/data is, bij de laatste dip zakte de lijn in van 400Mb naar rond de 100Mb waarop KPN zegt dan doen je apperaten dat die op je mikrotik zijn aangesloten, ik zei nee meneer er is verder niets aangesloten.
KPN zegt dat moet wel want een apperaat trekt heel veel data weg.
Hierop heb ik hem uitgelegd dat de totale lijnsnelheid in mekaar donderd en dat ik dat kon zien.
Na de lijn meting zegt KPN er zijn geen fouten het ligt toch echt aan jou.
Het wordt anders als er iets is wat veel data trekt en dat zie ik dan ook meteen, het gaat dus over de verbinding zelf van de glasvezel die inzakt.
KPN wil wel een monteur sturen maar ze verlangen dan dat ik de fritzbox die ik van KPN heb er tussen zet, dus ik moet het hele netwerk inclusief de server waar dagelijks 10.000 tot 30.000 op af komen offline gooien anders kunnen ze niet meten.. dit is gewoon belachelijk.

Een heel verhaal alweer en zo kan ik nog wel doorgaan maar ik stop er mee.
Gr Herbert


20 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Als KPN een storing op moet lossen, stelt KPN dat de door KPN geleverde apparatuur op hun lijn is aangesloten om een goede diagnose te kunnen stellen en kunnen ze ook zeggen of het aan hun ligt of aan jou i.v.m. de te verhalen kosten. Fout bij KPN, voor jou geen kosten. Fout bij jou, jij krijgt de rekening.

@Herbert.M 

KPN staat eigen apparatuur op hun lijn toe maar geeft er geen ondersteuning op, dat blijft je eigen verantwoordelijkheid, maar dat wist je natuurlijk al.

 

Reputatie 7
Badge +24

KPN wil wel een monteur sturen maar ze verlangen dan dat ik de fritzbox die ik van KPN heb er tussen zet, dus ik moet het hele netwerk inclusief de server waar dagelijks 10.000 tot 30.000 op af komen offline gooien anders kunnen ze niet meten..

Dat kan ook gewoon met Fritzbox er tussen. 

Maar ik vermoed dat een monteur er niet veel aan kan zal zien. Want precies als die komt werkt het goed natuurlijk. 

Reputatie 2

Als KPN een storing op moet lossen, stelt KPN dat de door KPN geleverde apparatuur op hun lijn is aangesloten om een goede diagnose te kunnen stellen en kunnen ze ook zeggen of het aan hun ligt of aan jou i.v.m. de te verhalen kosten. Fout bij KPN, voor jou geen kosten. Fout bij jou, jij krijgt de rekening.

@Herbert.M

KPN staat eigen apparatuur op hun lijn toe maar geeft er geen ondersteuning op, dat blijft je eigen verantwoordelijkheid, maar dat wist je natuurlijk al.

 

Ik ben al meer dan 20 jaar klant bij KPN en ik gebruik al 15 jaar eigen apparatuur om de verbindingen tot stand te brengen, ook in de tijd toen het nog niet mocht.
De regels en voorwaarden die ken ik wel, ik zit me gewoon op te fokken door die domme antwoorden die ik krijg van KPN via de telefoon, ik kan zwart op wit laten zien dat de lijn zelf in mekaar zakt en dan nog zeggen ze het ligt aan jezelf.
Dat ze geen ondersteuning geven op eigen apparatuur is niet zo verwondelijk, er zit geen backdoor in waarmee ze niet alles kunnen zien op afstand.
Maar een monteur kan de lijn ook doormeten als je een eigen modem gebruikt, of hebben ze alleen geleerd voor de modems op het lijstje van KPN?

 

Reputatie 7
Badge +12

KPN monteurs meten de snelheid rechtstreeks op het ISRA of de ONT zodat we überhaupt apparatuur op een ONT na uitsluiten van het probleem. Vindt je laatste zin trouwens best flauw. 
 

Maar je probeert nu service van KPN te krijgen op apparatuur van jezelf wat KPN niet geeft. Dan stelt KPN voor om hun apparatuur aan te sluiten zodat we wel service kunnen leveren en dan weiger je het. Dat gaat gewoon niet. 

Reputatie 7
Badge +24

@Ik_Combineer uw eerste zin loopt niet lekker. U bedoelt "voordat" in plaats van "zodat"?

Reputatie 2

KPN monteurs meten de snelheid rechtstreeks op het ISRA of de ONT zodat we überhaupt apparatuur op een ONT na uitsluiten van het probleem. Vindt je laatste zin trouwens best flauw. 
 

Maar je probeert nu service van KPN te krijgen op apparatuur van jezelf wat KPN niet geeft. Dan stelt KPN voor om hun apparatuur aan te sluiten zodat we wel service kunnen leveren en dan weiger je het. Dat gaat gewoon niet. 

Wie zegt dat ik service wil hebben op mijn apparatuur?
Ik zie dat de glasvezel lijn inzakt voor een paar seconden tot een paar minuten zowel ingaand als uitgaand voordat het mijn apparatuur in komt en dat meestal op de vrijdag middag.
De netwerk kabels zijn ook allemaal vervangen voor de zekerheid.
Ik kan per poort de snelheid zien, als er een slechte kabel tussen zou zitten dan springt die wel van 1000Mb naar 500Mb of 10Mb of geeft een error in de log file (Ook bij packet loss).
Je zou misschien kunnen denken dan ligt het aan de Mikrotik maar deze is ook al vervangen.
Voorheen had ik de 1100AH X2 en ik dacht misschien trekt die het niet maar de problemen zijn hetzelfde gebleven.
Maar stel dat ik zeg het is goed, stuur maar een monteur en dan gaat die meten en zegt dan ik meet en zie geen bijzonderheden en dan vertrekt die weer en dan is de rekening voor mij en daar pas ik voor.
Nog even dit, een normale gebruiker zou die dip misschien niet eens merken maar in mijn geval heb ik een audio streamserver draaien met soms 1800/2000 luisteraars, en als er dan een dip is dan is meer dan de helft de verbinding kwijt.
Zeg nou niet dat het aan de server ligt, ook met de server offline heb ik die dip meestal op de vrijdag.

Reputatie 7
Badge +24

Wat u hier schrijft is allemaal volkomen nutteloos. Het heeft voor KPN geen enkele waarde. 

Als er een probleem is, dan moet dit probleem door KPN zelf met apparatuur van KPN gereproduceerd kunnen worden. Pas daarna komt er misschien een oplossing. 

Reputatie 7
Badge +12

Ik reken enkel kosten als ik kan bewijzen dat het probleem word veroorzaakt door de klant, als ik geen probleem kan vinden reken ik er ook niet voor. Maar dat zal niet elke monteur doen ben ik bang.

Wel kan een monteur een lijnmonitor opstarten zodat we voor een langere tijd de lijn in de gaten houden en zodat het niet enkel een momentopname is wanneer je de klantenservice belt. Maar ook dit kan enkel met eigen apparatuur.

Reputatie 2

Wat u hier schrijft is allemaal volkomen nutteloos. Het heeft voor KPN geen enkele waarde. 

Als er een probleem is, dan moet dit probleem door KPN zelf met apparatuur van KPN gereproduceerd kunnen worden. Pas daarna komt er misschien een oplossing. 

Als dat voor KPN geen enkele waarde heeft dan moeten ze daar zonder verder te kijken de schuld ook niet op gaan schuiven en dat is er gebeurd.
Voor de rest wil ik KPN niet zwart maken, ze namen alle tijd voor mij aan de telefoon.

Reputatie 2

Ik reken enkel kosten als ik kan bewijzen dat het probleem word veroorzaakt door de klant, als ik geen probleem kan vinden reken ik er ook niet voor. Maar dat zal niet elke monteur doen ben ik bang.

Wel kan een monteur een lijnmonitor opstarten zodat we voor een langere tijd de lijn in de gaten houden en zodat het niet enkel een momentopname is wanneer je de klantenservice belt. Maar ook dit kan enkel met eigen apparatuur.

Dat is het hem, het is enkel een moment opname.
Ook begrijp ik de kosten voor de klant zijn als het daar aan ligt.
Ik kan de modem van KPN er wel aan hangen en dan door laten meten maar dan is het goed omdat het een moment opname is.
Een lijnmonitor zou ook kunnen maar met de KPN modem daar kan ik geen server achter draaien en dus dan heb ik geen tot weinig dataverkeer en dan zal de lijn ook niet inzakken.
Voor huis tuin en keuken dingetjes werkt de lijn 100% en zodra je er meer van vraagt dan is het minder.
Ik bedenk me nog wel wat..

Reputatie 7
Badge +24

Een lijnmonitor zou ook kunnen maar met de KPN modem daar kan ik geen server achter draaien

Waarom niet?

Reputatie 7
Badge +24

U kunt u ook afvragen of hetgeen u doet nog wel geschikt is voor een normale particuliere aansluiting. Want u zit met vele andere adressen op 1 wijkcentrale. En daarbij is mogelijk sprake van overboeking. De capaciteit van de wijkcentrale is misschien niet genoeg om alle aangesloten adressen de maximale snelheid van hun abonnement te laten benutten. Dus als andere adressen even kortstondig maximaal downloaden/uploaden, dan kakt de snelheid in.

Reputatie 2

U kunt u ook afvragen of hetgeen u doet nog wel geschikt is voor een normale particuliere aansluiting. Want u zit met vele andere adressen op 1 wijkcentrale. En daarbij is mogelijk sprake van overboeking. De capaciteit van de wijkcentrale is misschien niet genoeg om alle aangesloten adressen de maximale snelheid van hun abonnement te laten benutten. Dus als andere adressen even kortstondig maximaal downloaden/uploaden, dan kakt de snelheid in.

Hier heb ik ook vaak aan gedacht, maar als ik te horen krijg “De verbinding is perfect en wij kunnen niets zien” dan houd het op.
Ik zal voor nood de modem van KPN er eens aan gooien en een lijnmonitoring gaan aanvragen anders kom ik niet verder denk ik..

Reputatie 2

Vandaag heb ik een goed gesprek gehad met een medewerker van KPN en die begreep het probleem.
Wij hebben het ook over de nieuwe Fritz!Box 5590 Fiber gehad die ze waarschijnlijk dit jaar in gebruik gaan nemen.
Op dit moment is de 5590 nog niet leverbaar door KPN en ik zit er aan te denken om hem zelf alvast te kopen en mijn lijn te upgraden naar 4GB
KPN zal (nu nog geen) ondersteuning geven hierop, maar ik ben dan al wel goed voorbereid op later.
De fritz!box 5590 fiber heeft 1x2.5GB WAN en 4x1GB LAN poorten waarvan ik de WAN poort op LAN kan zetten, die 2,5GB kan mooi gebruiken voor mijn eigen server en de rest voor het interne netwerk.
Hierbij kan de ONT ook er tussenuit, soms geven die ook problemen heb ik gelezen.

Welke dat ik moet hebben dat weet ik niet, je hebt de AON, XGS-PON en de Fiber edition international..
Misschien dat @Ik_Combineer ook nog wil reageren of dat een goed idee is?
Voor de rest wil ik iedereen alvast bedanken voor het mee denken...

Reputatie 7
Badge +12

Bij mij zijn ze ook glasvezel aan het leggen maar ben zeker niet van plan om de ONT er tussen uit te halen. Dan moet je een xgspon een SFP aanschaffen en mocht KPN met iets nieuws komen mag je opnieuw geld uitgeven. Dus die zou ik er lekker tussen laten, maar jij wilt natuurlijk die 2,5Gbit poort hebben voor je servers.

 

Persoonlijk zou ik lekker wachten tot KPN hem aanbiedt. Voor (groot-)zakelijk bieden we deze aan in combinatie met een custom made CAT-SFP waarbij de ONT van KPN blijft maar we dus wel gebruik maken van de Fiber-SFP ingang. Ik kan/mag niks zeggen over toekomstige producten dus hoe KPN dit zal doen voor consumenten weet ik niet. Maar als het net zoals zakelijk is zou dat wel fijn zijn. Zelf ervaar ik eigenlijk nooit problemen met ONT’s, ze hebben enkel een slechte naam door een batch welke aan het begin van xgspon werd uitgerold.

Reputatie 2

Persoonlijk zou ik lekker wachten tot KPN hem aanbiedt. Voor (groot-)zakelijk bieden we deze aan in combinatie met een custom made CAT-SFP waarbij de ONT van KPN blijft maar we dus wel gebruik maken van de Fiber-SFP ingang. Ik kan/mag niks zeggen over toekomstige producten…...

Bedankt voor uw antwoord, misschien is dat ook het beste.

Edit:
Ik kom er net achter dat 4GB niet leverbaar is op mijn adres, volgens een medewerker van KPN komt er dat ook niet.

Reputatie 7
Badge +24

Edit:
Ik kom er net achter dat 4GB niet leverbaar is op mijn adres, volgens een medewerker van KPN komt er dat ook niet.

Dan is er bij u nog geen XGS-PON. In de verre toekomst komt dat volgens mij wel bij iedereen. Maar KPN zal voorlopig eerst voorrang geven aan de uitrol van glasvezel in gebieden waar dat nog niet ligt denk ik.

Reputatie 7
Badge +12

Edit:
Ik kom er net achter dat 4GB niet leverbaar is op mijn adres, volgens een medewerker van KPN komt er dat ook niet.

Dan is er bij u nog geen XGS-PON. In de verre toekomst komt dat volgens mij wel bij iedereen. Maar KPN zal voorlopig eerst voorrang geven aan de uitrol van glasvezel in gebieden waar dat nog niet ligt denk ik.

Stiekem is KPN best hard bezig met het omzetten van GOF naar PON. Heb daar absoluut geen cijfers van maar in mijn gebied zijn ze op meerdere plekken bezig. 

Reputatie 7
Badge +20

Welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt, kom je er een beetje uit zo @Herbert.M?

Reputatie 2

Welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt, kom je er een beetje uit zo @Herbert.M?

Hallo Thomas,

Nee helaas kom ik er niet uit zo, 4GB is niet leverbaar op mijn adres en het kwam er ook niet volgens de helpdesk van KPN.

Over de Fritz!Box 5590 doet ook niemand een uitspraak over, ja misschien aan het eind van het jaar staat er overal.

Dit was een oplossing geweest voor mij, maar tot nu toe ben ik niets verder gekomen.

Reageer