Beantwoord

google gooit mail van mijn mailserver in spam

  • 9 March 2022
  • 23 reacties
  • 264 keer bekeken

Ik host sinds kort mijn eigen mailserver, echter gooit google mijn mail nog steeds in de spam. Ik hem SPF, DKIM & DMARC ingesteld, en gecontroleerd en deze zijn allemaal in orde. Daarnaast heb ik een CNAME record toegevoegd van xx-xx-xxx-xx.fixed.kpn.net naar mijn website, maar nog steeds belanden ze in de spam. Komt dit omdat ik geen DNS PTR record heb, en zo ja is de enige oplossing dat ik een KPN zakelijk abonnement afsluit? Want dan is het goedkoper om een VPS te huren

icon

Beste antwoord door wjb 9 March 2022, 19:01

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

Ik host sinds kort mijn eigen mailserver, echter gooit google mijn mail nog steeds in de spam. Ik hem SPF, DKIM & DMARC ingesteld, en gecontroleerd en deze zijn allemaal in orde. Daarnaast heb ik een CNAME record toegevoegd van xx-xx-xxx-xx.fixed.kpn.net naar mijn website, maar nog steeds belanden ze in de spam. Komt dit omdat ik geen DNS PTR record heb, en zo ja is de enige oplossing dat ik een KPN zakelijk abonnement afsluit? Want dan is het goedkoper om een VPS te huren

Hallo @bastiaanp1 , een zakelijk abo kan alleen als je ingeschreven bent bij een KvK.

@wjb  weet hier veel van, ik heb hem even ingeseind en wil je misschien wel helpen.

Succes.

 

Ik host sinds kort mijn eigen mailserver, echter gooit google mijn mail nog steeds in de spam. Ik hem SPF, DKIM & DMARC ingesteld, en gecontroleerd en deze zijn allemaal in orde. Daarnaast heb ik een CNAME record toegevoegd van xx-xx-xxx-xx.fixed.kpn.net naar mijn website, maar nog steeds belanden ze in de spam. Komt dit omdat ik geen DNS PTR record heb, en zo ja is de enige oplossing dat ik een KPN zakelijk abonnement afsluit? Want dan is het goedkoper om een VPS te huren

Hallo @bastiaanp1 , een zakelijk abo kan alleen als je ingeschreven bent bij een KvK.

@wjb  weet hier veel van, ik heb hem even ingeseind en wil je misschien wel helpen.

Succes.

 

Dat is geen probleem, er is namelijk ook echt een bedrijf aanwezig op het adres. In elk geval bedankt.

Reputatie 7

Welke smtp server gebruik je?

Wat is het domein (alles achter @) waarmee je mails verstuurt?

Bij welke provider is jouw domein ondergebracht?

Welke smtp server gebruik je?

Wat is het domein (alles achter @) waarmee je mails verstuurt?

Bij welke provider is jouw domein ondergebracht?

  • Ik host mijn eigen lokale server met cyberpanel, deze gebruikt rainloop.
  • Het domein is bastiaanprummel.com
  • Het domein ligt bij namecheap, echter gebruik ik cloudflare voor DNS.
Reputatie 7

Volgens het spf record van jouw domein mogen mails alleen vanaf 80.61.xxx.xx verzonden worden. Is dat het IP adres waar die mailserver staat?

Er is een dmarc record.

Is er ook een dkim record vastgelegd?

Het reverse PNR record zal altijd de waarde xxx.fixed.kpn.net bevatten.

Jouw mailserver zal dan onder dat subdomein de mails moeten versturen.

 

Kan je anders de DNS entries eens posten die je hiervoor vastgelegd hebt?

 

*Admin: op verzoek van klant IP-adres gewijzigd

Volgens het spf record van jouw domein mogen mails alleen vanaf 80.61.xxx.xx verzonden worden. Is dat het IP adres waar die mailserver staat?

Er is een dmarc record.

Is er ook een dkim record vastgelegd?

Het reverse PNR record zal altijd de waarde xxx.fixed.kpn.net bevatten.

Jouw mailserver zal dan onder dat subdomein de mails moeten versturen.

  • Ja, dat is het IP waar de mails van verstuurd worden.
  • Ja, er is ook een DKIM record vastgelegd (default._domainkey.bastiaanprummel.com)

Mij was vanmiddag verteld dat als je een zakelijk abonnement afsluit dat je dan hier je DNS PTR record kan wijzigen. Wat bedoel je precies met dat ik mail onder dat subdomein moet verzenden? Dat ik de mailservers van KPN moet gebruiken? Zo ja kan ik dan nog wel versturen vanaf xxxx@bastiaanprummel.com?

Reputatie 7

Voor zakelijke diensten kan je beter die vraag stellen op het zakelijk forum.

Zelf heb ik mijn zakelijke mail bij mijndomein.nl ondergebracht.

Voor zakelijke diensten kan je beter die vraag stellen op het zakelijk forum.

Zelf heb ik mijn zakelijke mail bij mijndomein.nl ondergebracht.

Ja, dat snap ik echter ben ik dus geen zakelijke klant (en wil ik dat liever ook niet gezien de kosten). Dus als ik het goed begrijp is het niet op te lossen, en kan ik dus beter een VPS huren (gezien dit goedkoper zou zijn dan zakelijke klant worden) .

Reputatie 7

Waarom breng je jouw domein niet onder bij een partij die je gewoon mail services kan bieden. Dan hoef je niet zelf een mailserver te draaien maar mail je gewoon via de smtp server van jouw provider. Voor een paar euro per maand ben je dan klaar.

Waarom breng je jouw domein niet onder bij een partij die je gewoon mail services kan bieden. Dan hoef je niet zelf een mailserver te draaien maar mail je gewoon via de smtp server van jouw provider. Voor een paar euro per maand ben je dan klaar.

Ik host het zelf, omdat ik het leuk vind als hobby. Daarnaast had ik de servers al dus waarom ook niet. Bedoel jij hiermee dat ik KPN zijn SMTP server kan gebruiken om mijn mails te versturen? En is de afzender dan nog steeds gewoon ...@bastiaanprummel.com? Een VPS kan je ook al krijgen voor €3,- per maand dus dat maakt niet uit.

Reputatie 7

Ik heb een privédomein van mij (wjb4all.nl) gekoppeld aan de kpn mailserver.

 

Ik heb een privédomein van mij (wjb4all.nl) gekoppeld aan de kpn mailserver.

 

Zoals het daar beschreven staat hoef je niet eens zelf een mailserver te hosten. Maar als ik die stappen volg kan ik dan mails versturen & ontvangen op mijn eigen domein?

Reputatie 7

Zoals het daar beschreven staat hoef je niet eens zelf een mailserver te hosten. Maar als ik die stappen volg kan ik dan mails versturen & ontvangen op mijn eigen domein?

Onderstaand een mail die ik vanaf Ă©Ă©n van mijn wjb4all.nl mailadressen naar mijn gmail.com emailadres heb gestuurd.

 

Onderstaand een mail die ik vanaf Ă©Ă©n van mijn wjb4all.nl mailadressen naar mijn gmail.com emailadres heb gestuurd.

 

Alleen een Ja was genoeg geweest, maar bedankt ik zal het uitproberen.

@wjb ik heb toch nog wat hulp nodig, ik heb nu de stappen gevolgd en kan nu via kpn webmail mails versturen en ontvangen vanaf mijn email adres. Ten eerste heb ik nu het probleem dat er bij staat “via kpnmail.nl”

Daarnaast vroeg ik mij af wat het nut is van een eigen mailserver gezien KPN nu alles regelt.

Reputatie 7

Waar zie jij staan "via kpnmail.nl"?

Jouw eigen mailserver kan dan gestopt worden, die wordt niet meer gebruikt immers het MX record verwijst nu, als het goed is, naar het MX record van kpnmail.nl.

Waar zie jij staan "via kpnmail.nl"?

Jouw eigen mailserver kan dan gestopt worden, die wordt niet meer gebruikt immers het MX record verwijst nu, als het goed is, naar het mx record van kpnmail.nl.

Zoals in de screenshot ook zichtbaar is hier:
 

 

Reputatie 7

Apart, ik krijg niet te zien dat de mail via kpnmail gestuurd is.

Kan jij de DNS records eens posten die je t.b.v. het koppelen van jouw domein aan de mailserver van KPN hebt vastgelegd.

Wel even de kpn-domain-verification key wegpoetsen.

Apart, ik krijg niet te zien dat de mail via kpnmail gestuurd is.

Kan jij de DNS records eens posten die je t.b.v. het koppelen van jouw domein aan de mailserver van KPN hebt vastgelegd.

Wel even de kpn-domain-verification key wegpoetsen.

Heeft dit misschien ermee te maken dat er nu geen SPF, DKIM & DMARC records zijn ingesteld op mijn domein?

Reputatie 7

Er missen inderdaad nog een paar records.

Zie dit bericht voor de DNS records die ik t.b.v. wjb4all.nl heb vastgelegd.

Er missen inderdaad nog een paar records.

Zie dit bericht voor de DNS records die ik t.b.v. wjb4all.nl heb vastgelegd.

Ja, bedankt het is nu inderdaad opgelost. Ik was alleen nog nieuwsgierig waarom jij dan nog een mailserver host? Heeft dit nog voordelen? Of had ik dit verkeerd begrepen.

Reputatie 7

Er missen inderdaad nog een paar records.

Zie dit bericht voor de DNS records die ik t.b.v. wjb4all.nl heb vastgelegd.

Ja, bedankt het is nu inderdaad opgelost. Ik was alleen nog nieuwsgierig waarom jij dan nog een mailserver host? Heeft dit nog voordelen? Of had ik dit verkeerd begrepen.

Ik weet niet op basis waarvan jij concludeert dat is zelf een mailserver host.

Ik wil juist geen mailserver hosten. Zakelijk maak ik gebruik van de mailserver van mijndomein.nl en privé heb ik het domein wjb4all.nl gekoppeld aan de mailserver van KPN.

 

Ik weet niet op basis waarvan jij concludeert dat is zelf een mailserver host.

Ik wil juist geen mailserver hosten. Zakelijk maak ik gebruik van de mailserver van mijndomein.nl en privé heb ik het domein wjb4all.nl gekoppeld aan de mailserver van KPN.

 

Nee is goed. In elk geval bedankt voor alle hulp en een fijne avond nog!