Vraag

Google Nest wifi met of zonder V12

  • 25 November 2023
  • 6 reacties
  • 107 keer bekeken

Ik heb veel zitten lezen op het forum over het aansluiten van een router achter of in plaats van een V12. Nu dacht ik zo dat is duidelijk dat ga ik wel even regelen in combinatie met KPN service plus moet mij dat toch wel lukken. Resultaat internet werkt voor geen meter, internet snelheid is alles behalve stabiel en na dagen kijken, veranderen en proberen met daarbij het op en neer rijden naar een winkel om spullen te kopen ben ik voor mijn gevoel niets opgeschoten... ja gefrustreerder.

Mijn situatie, oud huis en KPN glasvezel 1gb komt binnen in de woonkamer. Hier gaat het naar de v12 en daarna door naar een Google nest router, vanuit de google nest router naar een Netgear gs108 waar al mijn apparatuur op zit aangesloten en waar ook bedraad een tweede nest router op aan zit gesloten die in het kantoor komt van mijn schuur. Hierop zit een smart Netgear switch (die ik nog in huis had) waarop de zonnepanelen en in de toekomst een computer enz op aangesloten moeten worden. In de toekomst is het nog de bedoeling dat ik ook bedraad een tweede Google nest router boven op de eerste verdieping ga krijgen, omdat ik niet tevreden genoeg ben over de draadloze versterkers. Dit komt doordat ik mijn Android tv in mijn slaapkamer te vaak opnieuw moet opstarten, onze draadloze telefoons enz soms moeite hebben met signaal overschakelen en daardoor ook regelmatig vastlopen en ik sinds deze week in bezit ben van een Playstation portal die op de eerste verdieping niets anders dan vastloopt. Ik weet niet precies hoe dit komt maar ik lees overal dat vooral voor gamen twee routers achter elkaar niet het meest ideaal is. Daarnaast gaat er volgens het systeem van de zonnepanelen ook vaak wat mis in de communicatie (communicatie fout).

Geprobeerd tot nu toe:

V12 er tussenuit volgens KPN service plus goed mogelijk als ik geen tv wilde gebruiken is dat prima voor het signaal maakte dat niet uit. Tv opzeggen is nog al een dingetje daar ik een zoon heb met autisme en hij elke avond voor het slapen gaan Baby tv kijkt en je alleen maar toegang hebt tot KPN itv als ik ook tv afneem. Maar zoals verwacht en ik al meerdere keren had gelezen op dit forum, kreeg ik dit niet werkend met de Netgear switch gs105e. 

Nu is de situatie weer zoals boven beschreven. Ik haal bedraad en via de wifi tussen de 500 en 600 download en altijd iets meer upload. Nu kan ik dat niet helemaal zeggen want mijn werk laptop is wat aan de oude kant want daarbij haal ik altijd veel lagere snelheden met testen kom ik niet boven de 200 uit. Mijn PS5 maakt er ook een puinhoop van dus dat is ook geen stabiele tester (is lees ik overal een PS5 probleem). Mijn eigen laptop heeft geen internet aansluiting, hiervoor had ik iets voor gekocht van tp link usb connector maar steeds wanneer ik een test uitvoer loopt alles vast.. werkt dus ook niet.

Ik ben dus heel erg aan het twijfelen om de V12 er tussenuit te halen en mijn tv abonnement op te zeggen. Maar ik wil wel zeker weten dat ik er op vooruit ga en of dit voor mijn situatie de beste oplossing is. Waar ik wel een grote aanpassing ga verwachten van mijn zoon. Wanneer het advies is google eruit sta ik hier ook voor open maar ik heb ondertussen wel redelijk veel van google in mijn huis waarvoor ik ook de spraakbesturing gebruik.

Ideale situatie: 3 wifi punten stabiel en zo snel mogelijk het liefst. En een switch tot aansluiten van bedraad apparatuur bij de Router 1 en punt kantoor(schuur). Waarbij tv kijken fijn is als dat een optie blijft.

 

Alvast bedankt! Groeten, Robin


6 reacties

Reputatie 7

Gebruik jij de Speedlink app uit de Microsoft store om de snelheid te meten?

Nee gebruikte altijd de online varriant van ookla nu de app gedownload. Via wifi stijgt de snelheid van 100 naar 500 download, blijft ook regelmatig hangen op 200. Upload ligt altijd nu rond de 200/300. Nu ook op mijn werklaptop deze app gedownload. In de netgear 108: download tussen de 400/500 upload 930, in de v12 precies het zelfde. Heb net ook nog even de netgear getest in de schuur en ook deze haalt precies de zelfde snelheid.

Reputatie 7

Aangezien je bekabeld via de V12 nu ook 400/500 download en 930 upload haalt denk ik eerder aan een fout in het profiel van jouw aansluiting en niet aan een probleem op jouw LAN.

Hoe oud is jouw werklaptop?

Wat is het merk en type?

Een hp probook ik kan niet helemaal achterhalen van wanneer het type is. (gevonden de HP probook 640 G4)

Heb zelf een 3 jaar oude hp laptop, maar daar heb ik gisteren de TP-LINK UE306 op advies van de Mediamarkt voor gekocht, die blijft vastlopen. Had zelf ook al de vraagtekens over mijn werklaptop vandaar de aankoop/miskoop.

Op de Playstation geeft hij trouwens mbt download ook altijd rond de 500 aan, upload zit daar meestal tussen de 4 en 20 maar dat is zoals ik al eerder benoemde volgens mij een Playstation probleem. Je kan je dus sowieso afvragen hoe betrouwbaar die snelheids test is.

Wat mij nu opvalt is dat er een cat8 kabel loopt van de box waar het signaal binnenkomt naar de V12. Geen idee hoe ik aan die kabel kom, maar dit lijkt mij redelijk overkill, toch? Heb deze kabel als enigste kabel namelijk nog nooit veranderd.😅

Reputatie 7

Wat mij nu opvalt is dat er een cat8 kabel loopt van de box waar het signaal binnenkomt naar de V12. Geen idee hoe ik aan die kabel kom, maar dit lijkt mij redelijk overkill, toch? Heb deze kabel als enigste kabel namelijk nog nooit veranderd.😅

Een cat8 kabel zou zelfs averechts kunnen werken. Persoonlijk zou ook die kabel een keer vervangen maar aan de andere kant verwacht ik niet dat daar het issue in zit omdat je wel netjes een upload van 930Mbps haalt.

Het issue zit ofewl in de snelheid van het aangesloten apparaat ofwel in het profiel van jouw aansluiting.

Het zou mooi zijn als je eens een moderne computer met netwerkadapter aan jouw netwerk zou kunnen hangen om daarmee de snelheid te meten.

Oke wat voor cat kabels zou jij adviseren?

Is er een externe netwerk adapter die wel goed werkt op mijn eigen hp laptop of is dat het altijd net niet?

Ik zal eens rond gaan vragen in mijn netwerk naar een moderne systeem om te meten.

Mijn wifi snelheid is dat wel een beetje het maximaal haalbare? Als ik kijk via de app op mijn telefoon Samsung s22+ zit download vaak tussen de 450 en 550 en upload rond de 600. Maar kan ook zomaar zonder onduidelijke reden 200 max zijn.

Is het in mijn situatie niet nadelig dat de google aangesloten zit na mijn V12? Wifi van de V12 staat trouwens uit, voor de rest niets gedaan.

Reageer