Graag poort 25 openen

  • 25 March 2021
  • 19 reacties
  • 2144 keer bekeken

Ik run een eigen bedrijf van uit huis.

Ik heb inmiddels een mail server draaien en heb daarom port 25 nodig om email te kunnen ontvangen.

Als je brieft zet port 25 open.

Alvast bedankt

Jan Meeling

email: ******

Admin: edit voor privacy


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +24

In principe staat poort 25 gewoon open. Maar als u daar een mailserver aan hangt, dan word u waarschijnlijk zeer snel geblokkeerd. Poort 25 gebruiken voor een mailserver vanaf een particuliere aansluiting ligt al jaren onder een vergrootglas in verband met spam.

Bedankt voor je reactie.

eerst had men altijd een relay server om dat soort dingen op te vangen

 

ik heb een mailserver met spam control.

ja heb inderdaat een comsumer connectie.

omdat ik een starter ben kan dit niet anders.

dus port 25 moet open voor dit.

Ik hoor het graag

Reputatie 7
Badge +24

Nogmaals: poort 25 is gewoon open. Maar zodra u zelf vanaf poort 25 mail gaat versturen word waarschijnlijk je hele verbinding geblokkeerd. Dat u een "spam control" doet niet er niet toe.

Waarom heeft u überhaupt een eigen mailserver? Waarom niet gewoon mail bij een webhoster? In combinatie met een website?

Reputatie 7

Zoals @Nick83 ook al aangeeft is er geen blokkade van poort 25 en kan deze gewoon gebruikt worden.

Ook het verzenden van mails via poort 25 is geen enkel probleem al zal je jouw IP adres wel even moeten verwijderen uit de SBL lijst van Spamhaus.

Op deze pagina kan je kijken of jouw IP adres daar nog in vermeld staat.

Ik heb een eigen mailserver omdat het domain ook bij mijn thuis wordt gehost. En een providor kist teveel en ik wil het ook in eigen beheer houden.

port 25 staat van buiten af gesloten dit heb ik getest

Reputatie 7

port 25 staat van buiten af gesloten dit heb ik getest

Heb je een port-forwarding naar jouw mailserver ingesteld, staat TCP poort 25 inkomend open op die mailserver en is de mailserver toepassing actief?

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb een eigen mailserver omdat het domain ook bij mijn thuis wordt gehost. En een providor kist teveel …

 

Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Webhosting met domeinnaam en mail heb je al voor een paar euro per maand. Daar kan je met een eigen server draaien 24/7 nooit tegen op.

 

 

Reputatie 7

Ik heb een eigen mailserver omdat het domain ook bij mijn thuis wordt gehost. En een providor kist teveel …

Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Webhosting met domeinnaam en mail heb je al voor een paar euro per maand. Daar kan je met een eigen server draaien 24/7 nooit tegen op.

Enkel een .nl domein heb je voor €4,80 per jaar en als je dan toch al bijvoorbeeld een Synology NAS hebt staan dan kost het inrichten en draaien van een mailserver natuurlijk ook niet veel. De enige echte uitdaging is de spamfilter.

Reputatie 7
Badge +24

Je kunt toch geen mailserver draaien op een NAS? Hoeveel jaar na aanschaf  krijg je daar (gratis) updates op? Bij lokaal gebruik niet zo spannend, maar bij een mailserver die aan het internet hangt lijkt me dat wel belangrijk. 

Reputatie 7

Je kunt toch geen mailserver draaien op een NAS? 

Waarom niet?

 

Hoeveel jaar na aanschaf  krijg je daar (gratis) updates op? Bij lokaal gebruik niet zo spannend, maar bij een mailserver die aan het internet hangt lijkt me dat wel belangrijk. 

Heel lang, de Synology Mail Server gaat in ieder geval al vele jaren mee.

Reputatie 7
Badge +24

En dan nog, alle gezeur zoals spam en dergelijke die je erbij krijgt. Hoe zit het met uptime? Waar blijft de mail als je ff een paar uur geen stroom hebt? Volgens mij moet je het helemaal niet willen. Als ondernemer heb je wel wat beters te doen dan steeds met je mailserver aan het stoeien te zijn.

Reputatie 7

En dan nog, alle gezeur zoals spam en dergelijke die je erbij krijgt. Hoe zit het met uptime? Waar blijft de mail als je ff een paar uur geen stroom hebt? Volgens mij moet je het helemaal niet willen. Als ondernemer heb je wel wat beters te doen dan steeds met je mailserver aan het stoeien te zijn.

Ook ik zie weinig in een eigen mailserver maar het is prima mogelijk om een eigen mailserver te draaien en ook een zeer hoge up-time te realiseren.

Lang geleden kon je buiten het KPN netwerk geen mails versturen en in die tijd had ik ook de Synology Mail Server actief. Deze haalde elke 5 minuten o.b.v. pop de mails vanuit de KPN mailserver naar de eigen mailserver en verstuurde mails met de smtp server van KPN als mail-relay server. De mailclient op laptop, telefoon en tablet verbond met de eigen mailserver. Zo konden wij als gezin toch overal onze mails lezen en versturen.

Gelukkig is dat sinds halverwege 2015 niet meer nodig. Zie dit topic.

Aan iedereen,

 

Bedankt voor julli sugesties.

Ik heb het inmiddels aan de gang gekregen, het bleek dat de mail server niet goed draaide in middels dit gefixed en nu ben ik wel onder po 25 bereikbaar.

Ik heb dit ook jaren met een nas server gedraaid en met een rasberry pi en dat goot ook prime.

In ieder geval iedereen bedankt.

Reputatie 1

Zoals @Nick83 ook al aangeeft is er geen blokkade van poort 25 en kan deze gewoon gebruikt worden.

Ook het verzenden van mails via poort 25 is geen enkel probleem al zal je jouw IP adres wel even moeten verwijderen uit de SBL lijst van Spamhaus.

Op deze pagina kan je kijken of jouw IP adres daar nog in vermeld staat.

Beste @wjb,

Even een checkvraag, als dat mag. Klopt het dat een SBL listing enkel gaat over uitgaande poort 25 en zo’n listing daarmee dus  geen beletsel vormt als uitgaande mail via een relay loopt?

 

Toelichting:

Ik heb Synology Mail Server draaiend met een testdomein. Ik heb inmiddels Ziggo en gebruik hun relay server (poort 587) voor uitgaande mail. Inkomende mail komt binnen direct op WAN IP (dynamisch IP met DDNS van Synology actief). Alles lijkt te werken, dwz alle mail die ik naar mezelf stuur komt aan.

Ik wil dezelfde setup op mijn nieuwe 720+ gaan inrichten met het MailPlus Server pakket.

 

Ik heb tutorials gezien van lieden die voor inkomend een (commerciële) store/forward server gebruiken (zoals Dynu.com) en ook een dito outbound relay. Ik zag je opmerking “De enige echte uitdaging is de spamfilter.” dus mijn vraag: zou je me zo’n store/forward dienst aanbevelen? Kost een tientje per jaar. MailPlus schijnt ook wel wat spam af te vangen, maar ik heb er nog geen ervaring mee.

 

Oh ja: reden om zelf Mail Server op Synology te willen draaien is:

  • 50% kostenbesparing (ik zit nu bij Mihosnet en die worden Savvii en ik ga daar ca €180 p/j betalen voor 3 domeinen en 10GB opslag)
  • 25% prettig idee dat onze mail op eigen server staat
  • 25% omdat het thuis kan en ik het wel leuk vind om het allemaal goed uit te zoeken en draaiend te krijgen.

Maar: Mail is belangrijk in ons gezin en het moet natuurlijk wel net zo goed blijven draaien als nu met mihosnet.

 

Groet,

Pieter

Reputatie 7

Even een checkvraag, als dat mag. Klopt het dat een SBL listing enkel gaat over uitgaande poort 25 en zo’n listing daarmee dus  geen beletsel vormt als uitgaande mail via een relay loopt?

Dat klopt, via een relay kan je altijd mailen, mits die relay wel "trusted" is.

Reputatie 1

Ah dank voor je snelle reactie!

En heb je deze vraag ook gezien?

Ik heb tutorials gezien van lieden die voor inkomend een (commerciële) store/forward server gebruiken (zoals Dynu.com) en ook een dito outbound relay. Ik zag je opmerking “De enige echte uitdaging is de spamfilter.” dus mijn vraag: zou je me zo’n store/forward dienst aanbevelen? Kost een tientje per jaar. MailPlus schijnt ook wel wat spam af te vangen, maar ik heb er nog geen ervaring mee.

Reputatie 7

Ik heb tutorials gezien van lieden die voor inkomend een (commerciële) store/forward server gebruiken (zoals Dynu.com) en ook een dito outbound relay. Ik zag je opmerking “De enige echte uitdaging is de spamfilter.” dus mijn vraag: zou je me zo’n store/forward dienst aanbevelen? Kost een tientje per jaar. MailPlus schijnt ook wel wat spam af te vangen, maar ik heb er nog geen ervaring mee.

Ik heb mijn zakelijke mail bij mijndomein.nl ondergebracht, dat kost me €46,- per jaar voor oneindig veel mailboxen maar wel maar 5GB opslagruimte.

Wat ik vroeger deed was de mailboxen vanuit de mailprovider synchroniseren met de mailserver op mijn Synology NAS o.b.v. pop3 waarbij ik een kopie achterliet op de mailserver van de provider. De mailcliënts konden dan gewoon met de eigen mailserver connecten en om mails te verzenden gebruikte ik de smtp server van de provider als relay server.

Reputatie 1

Dank voor je toelichting en de link. Ik heb 4 domeinen en ca 15GB aan mails. Ik zou wel onder de 10 kunnen komen door een keer de kam erdoor te halen, maar dat kost ook weer tijd. 5 zal het nooit worden.

Ik ga het gewoon een maandje proberen met één van de vier domeinen en zien of alles werkt en hoeveel spam er binnenkomt.

Reputatie 7

Je kunt op de Synology MailPlus Server ook een spamfilter activeren. Zie deze pagina.