Beantwoord

Growatt wifi stick krijgt geen verbinding met server

  • 21 March 2024
  • 6 reacties
  • 97 keer bekeken

Reputatie 2
Badge

Sinds KPN glasvezel met de V14 box krijgt mijn Growatt omvormer geen verbinding meer met de growatt server…
Nu lees ik online tips rond openzetten en forwarden van een poort. Is dit de weg?  Met mij vorige FRitzbox en solcon glasvezel had ik geen problemen…

 

Growatt Datalogger (wifi dongle) setup cannot be completed : r/Netherlands (reddit.com)

 

I had the same issue. To resolve this this is what i had to do.
1: Press Key to reset the dongle till light stays solid blue

2: Connect to the Wifi SSID is Devices Serial number, password 12345678
3: Browse to 192.168.10.100
username : admin password 12345678

Configure the wifi settings for the device to your home network, make sure your wifi is at 2.4Ghz.

Hit restart and check if connected to your wifi, if it has connected you will see a green blinking light, this means connected to wifi but not growatt servers.

In this case open ports 5279 in my case i even had to do port forwarding to the dongle on port 5279 only then it did connect and started sending data.

You should see your data and device on https://server.growatt.com/

The mobile app couldnt be worse, so i couldnt use it at first but after establishing the connection as described above the app also started working.

Another thing to watch out for is if you decide to adjust any settings of the inverter through the web app, it asks you for key to save teh settings. Key is the current date in this format 20230720.

Hope this helps and saves people a lot of frustration.

icon

Beste antwoord door vandermark1977 23 March 2024, 14:51

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7

Voor een Growatt omvormer heb je geen port-forwardings nodig.

Ik heb op 10 maart extra zonnepanelen op het dak van mijn uitbouw geplaatst met een Growatt omvormer.

Ik moet zeggen dat de Growatt ShineWifi X niet echt gebruiksvriendelijk is bij het configureren m.b.v. de ShinePhone app. Ook ik had de situatie dat de ShineWifi X regelmatig geen verbinding op kon zetten.

Ik heb daarop mijn dual channel IoT wifi netwerk gesplitst in aparte channels voor 2.4Ghz en 5GHz. Sindsdien heeft de ShineWifi X geen problemen meer met de wifi verbinding.

Zet op de V14 eens een apart 2.4GHz wifi op (Extra WiFi) en verbindt de ShineWifi X met dat wifi netwerk.

Krijgt deze dan wel netjes een verbinding met monitoring server van Growatt?

Reputatie 7
Badge +20

Hi @vandermark1977,

Ik zie dat WJB ervaringsdeskundig is op dit gebied, heel fijn! Heb je zijn tip al opgevolgd en zo ja, hoe gaat het nu?

Reputatie 2
Badge

Ik heb de firewall op laag gezet, dan werkt het wel... 

Niet ideaal maar ik ga nog verder kijken 👍🏻

Reputatie 7

Ik heb de firewall op laag gezet, dan werkt het wel... 

Dat kan eigenlijk geen enkele invloed hebben op de werking van de Growatt datalogger.

Wat is de kleur van het ledje op de wifi dongle als je het probleem ervaart?

Is deze kleur vanuit alle kijkrichtingen hetzelfde?

Brandt het ledje constant of knippert deze?

Overigens heb ik vanochtend een ticket geopend bij stralendgroen.nl omdat mijn ShineWifi-X dongle opnieuw geen verbinding maakte met mijn wifi.

Reputatie 2
Badge

Bedankt voor het meedenken. Ik ben nu rigoreus op andere tour gegaan door zelf een Grott server op te zetten op mijn Home Assistant server. De Shine Wifi S dongle heb ik ingesteld om direct naar het lokale IP adres van Home Assistant te loggen (blijft dus binnen net LAN). Home Assistant met Grott addon krijgt nu lokaal alles binnen en zet zelf alles door naar o.a. PVoutput.org en ook naar Growatt server zelf. Werkt vrij ideaal en ik kan nu zelf de data beheren en bekijken…

De Firewall staat weer op ‘middel’.

 

Reputatie 7
Badge +20

Top dat je hier zelf een oplossing voor gevonden hebt @vandermark1977, en die hier ook even deelt! 😃💪🏼

Reageer