Handleiding IPTV op Draytek 2865 met VDSL

  • 19 November 2021
  • 8 reacties
  • 1727 keer bekeken

Reputatie 1

Het is een poosje geleden dat ik eenzelfde handleiding gemaakt heb voor de Draytek Vigor 2860.

Omdat dit destijds al een ouder model was ben ik recent overgestapt naar een Draytek Vigor 2865. Ik had gehoopt gebruik te kunnen maken van de support voor profiel 35b, maar helaas komt mijn verbinding niet hoger dan 17a (33 Kbps up/111 Kbps down). Mijn woonplaats ligt tussen Arnhem en de Duitse grens in, helaas zijn glasvezelverbindingen hier zeldzaam.

 

Migratie van een Vigor 2860 naar een Vigor 2865 is volgens de documentatie gewoon mogelijk, en dit werkt ook. Echter bij mijn setup leidde dit tot een herstart van de 2865 elke keer wanneer de VDSL verbinding tot stand kwam. Waarom? In de 2860 werd IPTV via (virtual) WAN5 verspreid, bij de 2865 is WAN5 een USB poort. Ondanks dat ik alle instellingen omgezet had naar een ander virtual WAN, bleef het herstarten toch gebeuren, dus ben ik maar met een schone lei begonnen.

 

Zorg dat je IPTV decoders al werkend zijn, of sluit deze pas op het netwerk aan wanneer je alle stappen doorlopen hebt. Als deze apparaten besluiten hun firmware te gaan updaten terwijl je voor de 95ste keer de Draytek herstart, kunnen ze volledig van het padje raken. Er staat niet voor niets ‘onderbreek de update niet’ in het scherm.

 

Anyway, een kort voorwoord/disclaimer; Ik ben geen netwerk guru. Ik ben gewoon iemand die iets meer eisen stelt aan het thuisnetwerk dan dat de Experiabox kan voorzien, en ik ben handig met Google. Deze instructie is tot stand gekomen door het combineren van diverse handleidingen, tips en trucs van diverse websites tot één werkend geheel. Mocht je iets lezen dat niet correct is, veranderd is, of op een andere manier gewijzigd dient te worden in deze handleiding - laat een berichtje in de comments achter zodat een bezoeker van dit topic in de toekomst er ook iets aan heeft.

Ohja - zorg dat je voldoende koffie of thee klaar hebt staan, de Draytek apparatuur vereist een herstart na vrijwel elke wijziging (grom!).

Deze handleiding gaat er vanuit dat je enigszins weet wat je aan het doen bent. Firmware versie op het moment van schrijven: 4.3.2.1_STD met DSL versie 8B0F07_A/B/C HW: A.

 

Stap 1 - WAN » General Setup » WAN1

WAN1 (v)DSL poort - Deze instellingen kun je 1-op-1 overnemen
  • Displayname: eigen keus
  • DSL Mode: VDSL2 Only
  • DSL Modem Code: Default
  • VDSL Customer Tag Value: 6

 

Stap 2 - WAN » Multi-PVC/VLAN

 

Voordat we beginnen met verdere instellingen moeten we weten welk (virtual) WAN we kunnen toewijzen aan IPTV. Op het screenshot zie je dat WAN1 de (fysieke) VDSL verbinding is, en WAN2 een fysieke Ethernet connectie. We kiezen in mijn geval dus voor WAN7. Let Op! Dit is apparaat-afhankelijk! Als je de Vigor 2865 met LTE hebt, heb je een aantal extra fysieke WAN connecties. We hebben voor ons doeleinde een virtuele nodig.

Open WAN7 en neem onderstaande instellingen over.

 

  1. [V] Enable Channel
  2. WAN type: VDSL
  3. VLAN Tag: 4
  4. [V] Open WAN Interface for this Channel
    1. [V] IPTV
    2. WAN Setup: Static or Dynamic IP
  5. WAN IP Network Settings
    1. Obtain an IP address automatically
    2. Router Name: Eigen keus

Onthoud goed welk virtueel WAN je aangepast hebt, verderop komt dit meermaals terug.

 

Stap 3  - WAN » General Setup » Internet Access

We beginnen bij DHCP Client Options;

Hier wijkt de 2860 af van de 2865. Je kunt nu niet alleen (virtueel) WAN7 kiezen, je moet een fysiek WAN erbij opgeven, in dit geval dus de fysieke WAN1 DSL verbinding. 

  1. Zet vinkjes bij WAN1 en je virtuele WAN (in mijn geval dus WAN7)
  2. Option number: 60
  3. Data: IPTV_RG
  4. DataType: ASCII
  5. Add

Ga naar tab IPv6 en doe daar hetzelfde kunstje, ga daarna terug naar WAN>>Internet Access en open de details page van WAN 1.

WAN >> General Setup >> Internet Access

 

Verander de volgende instellingen:

  • ADSL Modem Settings > Protocol: PPPoE
  • MTU de MTU waarde verschilt van geval tot geval. Volg de stappen op deze site om jouw optimale MTU te bepalen: https://hide.me/en/knowledgebase/how-to-find-correct-mtu-values/ Door deze stappen te volgen kwam ik op een waarde van 1472, daar voeg ik de 28 bytes van de header en ICMP echo aan toe en kom ik voor mijn verbinding uit op een MTU van 1500.
  • ISP Access Setup >
    • Service Name > KPN (mag ook blanco blijven)
    • Username > Ik heb hier het MAC Adres van mijn Experiabox ingevuld, gevolgd door @internet. Is dit de enige juiste manier? Geen idee! maar het werkt wel met deze instelling! Bijvoorbeeld ‘00-ab-01-cd-03-ef@internet
    • Password: kpn (kleine letters) 

Als iemand een betere configuratie weet qua ADSL Modem Settings, laat het mij weten svp!

Tabblad IPv6

Stap 4 - LAN » General Setup » DHCP Server Option

Vink het LAN aan waarop je IPTV wil ontvangen

Ik gebruik zelf alleen LAN1, gebruik je een ander LAN, of meerdere, kies wat voor jou van toepassing is.

  1. Option number: 60
  2. Data: IPTV_RG
  3. DataType: ASCII
  4. Add

Ga naar tabblad IPv6 en volg daar ook stap 1 t/m 4.

 

Stap 5 - Routing >> Route Policy

  • Comment > IPTV
  • Criteria >
    • Source: IP Range
      • Start: 213.75.112.0
      • End: 213.75.119.225
    • Destination: Any
    • Destination Port: Any
  • Interface > WAN/LAN > WAN7 (de virtual WAN die we eerder aangemaakt hebben)
  • Priority > Als je een partner hebt die klaagt over een haperende TV wanneer je zit te gamen, streamen of downloaden, zet deze dan op 0 (hoogste prio), dat voorkomt veel geklaag.

 

Stap 6 - Hardware Acceleration

In de handleiding voor de 2860 heb ik beschreven dat deze ingeschakeld kan worden, en de prioriteit aan ‘heaviest UDP traffic’ gegeven dient te worden. Echter leidde dat bij mijn 2860 tot een berg aan problemen en reboots. Waarom? Samen met Draytek support en heel veel logfiles doorspitten kwamen we erachter dat de Hardware Acceleration optie een deel van zijn werklast overdroeg aan een co-processor. Echter bestaat die co-processor niet in de 2860 productlijn, en vielen de bitjes en bytjes in een zwart gat. Ik verwacht dat dit issue nu opgelost is, we zijn een aantal firmware versies verder, maar ik heb geen reden gehad om weer met deze instelling te spelen. 

Weet jij wat hier toepasselijk/optimaal in is? Laat het weten!

 

Stap 7 - Applications » IGMP

Neem alle instellingen over

Zelf heb ik IGMP Fast Leave niet aanstaan omdat mijn beide decoders achter powerline-adapters zitten. Het uitschakelen van deze optie zou wenselijk zijn voor Powerline Adapters, maar eerlijk gezegd merk ik geen verschil.


 

FIN!

 

Dat was het! Geef uit pure nostalgie je Draytek nog een laatste herstart, gooi de koude koffie door de gootsteen en geef jezelf een schouderklopje.

Wanneer de Draytek herstart is, en na een minuutje ofzo de verbinding weer tot stand gebracht is, kun je controleren of WAN7 (of wat je eigen virtual WAN dan ook mag zijn) werkt:

 

Klikkie!
‘ie dut ’t!

Je kunt nu de decoders/set-top boxen aansluiten en TV kijken! Heb je nieuwe, ongebruikte decoder? Denk eraan dat de eerste setup kan (en zal) een poosje duren. 

 

Ben ik wat vergeten of zie je een fout? 

Is er iets gewijzigd aan de kant van KPN?

Zijn instellingen niet langer correct door Draytek firmware updates?

Zie je een instelling waarvan je denkt, ‘dat kan slimmer’?

 

Laat het weten!


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Ohja - zorg dat je voldoende koffie of thee klaar hebt staan,
de Draytek apparatuur vereist een herstart na vrijwel elke wijziging (grom!).

Inderdaad als je een instelling hebt aangepast komt er erg vaak een menu met de mededeling
om de router te herstarten. Alsof je eigenlijk geen andere keus hebt. Maar die is er wel.  :relaxed:

Gewoon negeren en aan de linkerkant naar een ander menu gaan en andere opties aanpassen.

Aan het eind als je klaar bent dan alsnog wel de router een keer herstarten.
Hoop dat je tussendoor voldoende rust vindt om de koffie dan nog wel warm te kunnen drinken. :wink:

Voor de andere zaken kan ik nog eens vergelijken met de DrayTek 2865 bij een kennis.
Of daar nog wezenlijke verschillen zijn?  -  (Zelf heb ik geen DrayTek router).
Daarbij gaat het overigens om glasvezel.  Dus daarmee zijn er sowieso enkele kleine verschillen.

Maar heb al wel vanuit eerdere set-up een verschil opgemerkt m.b.t. je genoemde instellingen

Stap 5 - Routing >> Route Policy

Source: IP Range

  • Start: 213.75.112.0
  • End: 213.75.119.225

(  Policy Route:  IP reeks  213.75.112.0 /21  )

De DrayTek router zou vanuit basis reeds voldoen aan:
         optie 121 (Classless Static Route Option) [RFC3442]

Daarmee zullen de voor IPTV benodigde IP reeksen automatisch worden opgehaald.
(Dat hebben we voor de router bij die kennis in ieder geval niet separaat ingesteld,
maar zien we in diens routing tabellen achterliggend wel terug als gebruikte reeks).

Reputatie 1

 

 

Ohja - zorg dat je voldoende koffie of thee klaar hebt staan,
de Draytek apparatuur vereist een herstart na vrijwel elke wijziging (grom!).

Inderdaad als je een instelling hebt aangepast komt er erg vaak een menu met de mededeling
om de router te herstarten. Alsof je eigenlijk geen andere keus hebt. Maar die is er wel.  :relaxed:

Gewoon negeren en aan de linkerkant naar een ander menu gaan en andere opties aanpassen.

Aan het eind als je klaar bent dan alsnog wel de router een keer herstarten.
Hoop dat je tussendoor voldoende rust vindt om de koffie dan nog wel warm te kunnen drinken. :wink:

Bij de meeste menu's beaam ik dat dit inderdaad zo werkt, maar helaas zijn er uitzonderingen. Uit voorzorg kan men toch beter wel herstarten dan dat ze menen het ingesteld te hebben maar de wijziging toch niet doorgevoerd wordt. Het ‘Bind IP to Mac’ menu is er zo'n afwijkend menu qua opslaan. Je kunt alles invullen maar als je uiteindelijk niet op ‘ok’ onderaan klikt zal al je werk verloren gaan.

 

 

De DrayTek router zou vanuit basis reeds voldoen aan:
         optie 121 (Classless Static Route Option) [RFC3442]

Daarmee zullen de voor IPTV benodigde IP reeksen automatisch worden opgehaald.
(Dat hebben we voor de router bij die kennis in ieder geval niet separaat ingesteld,
maar zien we in diens routing tabellen achterliggend wel terug als gebruikte reeks).

Verrek! Ik heb dit zojuist getest en inderdaad, de decoders werken prima met deze route policy uitgeschakeld! Zodra ik erachter ben hoe ik de post kan aanpassen zal ik het wijzigen.

Reputatie 7
Badge +10

 

de Draytek apparatuur vereist een herstart na vrijwel elke wijziging (grom!).

Gewoon negeren en aan de linkerkant naar een ander menu gaan en andere opties aanpassen.

Aan het eind als je klaar bent dan alsnog wel de router een keer herstarten.


Bij de meeste menu's beaam ik dat dit inderdaad zo werkt, maar helaas zijn er uitzonderingen.
………...

Je kunt alles invullen maar als je uiteindelijk niet op ‘ok’ onderaan klikt zal al je werk verloren gaan.


Dat laatste is iets anders dan waar de feitelijke melding van een “herstart” mee te maken heeft.

Een vast te leggen instelling hoor je in de basis eigenlijk ALTIJD te bevestigen.
Maar misschien is er niet altijd een “OK” knopje aanwezig??
Dat is dan meer een inconsequentie van de interface.  Kwestie van controleren of er een OK knop is.
Je kunt altijd heen en terug in menu's om te zien of een instelling ook daadwerkelijk is vastgelegd.

 

 

De DrayTek router zou vanuit basis reeds voldoen aan:
         optie 121 (Classless Static Route Option) [RFC3442]

Daarmee zullen de voor IPTV benodigde IP reeksen automatisch worden opgehaald.
(Dat hebben we voor de router bij die kennis in ieder geval niet separaat ingesteld,
maar zien we in diens routing tabellen achterliggend wel terug als gebruikte reeks).

Verrek! Ik heb dit zojuist getest en inderdaad, de decoders werken prima met deze route policy uitgeschakeld! Zodra ik erachter ben hoe ik de post kan aanpassen zal ik het wijzigen.


Inmiddels ben ik bij die kennis geweest om verder nog wat instellingen te vergelijken. Daar zitten zeker nog wat meer verschillen. Waarbij “onze” meer beperkte instellingen dat toch echt wat soepeler loopt.
(De IPTV instelling voor LAN 1 met option 60 →  IPTV_RG   is in het geheel NIET ingesteld).
Wel met de opmerking dat het daar draait onder een glasvezel connectie.
Maar afgezien van het verschil in “WAN” aanlevering, hoeft datgene wat erachter zit niet anders te zijn.

Voor de aardigheid ook jou instellingen toegepast, (voor zover verschillend binnen het “LAN 1”).
Maar dat loopt hier helemaal niet.  Praktisch niet werkbaar voor IPTV.

Maar “ideaal” volgens de boekjes is ook “onze” set-up niet. We hebben daar toevallig afgelopen weken contact over gehad met DrayTek Support Nederland. We willen tot een betere workflow komen.

Het probleem spitst zich toe in een niet stabiele IPTV weergave, hoofdzakelijk van “terugkijken”.
Vreemd genoeg bij uitschakelen van IGMP Snooping, is het probleem opgelost, binnen onze set-up! Omdat praktisch daarmee te werken valt, hadden we er niet zoveel haast mee.
Maar het was sowieso de bedoeling wat dieper met DrayTek Support daarover te “sparren”.

Met tevens jou uitzoekerij van het een en ander, kunnen we mogelijk die expertise bundelen?
Optie om via een persoonlijk bericht wat zaken uit te wisselen???  (Telefoon voor een babbeltje).

In het eerdere contact met DrayTek Support Nederland kwam de optie naar voren om binnen die onderlinge communicatie een speciaal aan te passen “beta” firmware ter beschikking te stellen, om zodoende te kijken hoe de gevonden tekortkomingen daarin aan te passen.
(Vorig jaar vergelijkbaar contact met Synology Taiwan voor aanpassing OS van diens routers).

Hallo,

 

Ik heb bovenstaande gevolgd en het werkte per direct. Wat mij nog opvalt is dat bij het zappen tussen 2 zenders het geluid niet direct meegaat. Dat duurt een seconde of 3 voordat het nieuwe kanaal hoorbaar is, dat betekend ook dat op het moment door zappen naar andere zenders niet fijn werkt qua geluid.

Het enigste na het opnieuw lezen van deze handleiding is dat ik de routeringsregel uitgeschakeld heb.

(Ik zie in mijn handtekening een V10a staan, die bestaat niet meer, volgens mij heb ik nu de V12 vervangen voor de Draytek Vigor.)

Hallo,

Binnen het KPN modem zag ik dat er NAT translaties worden gemaakt vanuit 145.7.224.170 poorten 9000 en dan oplopend, deze worden genat naar internet adressen met poort 7547. 

Is dat voor automatische updates van de KPN onderdelen? (Wifi Experia en TV ontvangers)

 

Hallo,

mooi uitgewerkt deze uitleg hoe de Draytek 2865 in te stellen. echter ik kom er nog niet helemaal 100% uit omdat ik nog met een ‘klein’ probleempje blijf zitten op dit moment.
Zie daarvoor ook: 

Ik heb net wel een en ander ontdekt omtrent de DHCP optie 121 instellen. Echter ik kom er niet uit óf ik dit handmatig moet doen, en zo ja hoe: Welke data vul ik in?

Ik ben redelijk bekend geworden met de Draytek in de afgelopen 3 jaar. Echter het instellen van IPTV is voor mij ook nog redelijk onbekend terrein.

Voor nu heb ik onder routing deze ook maar eens uit gezet als test.
Eens kijken wat dat doet.

 

 

Ohja - zorg dat je voldoende koffie of thee klaar hebt staan,
de Draytek apparatuur vereist een herstart na vrijwel elke wijziging (grom!).

Stap 5 - Routing >> Route Policy

Source: IP Range

  • Start: 213.75.112.0
  • End: 213.75.119.225

(  Policy Route:  IP reeks  213.75.112.0 /21  )

De DrayTek router zou vanuit basis reeds voldoen aan:
         optie 121 (Classless Static Route Option) [RFC3442]

Daarmee zullen de voor IPTV benodigde IP reeksen automatisch worden opgehaald.
(Dat hebben we voor de router bij die kennis in ieder geval niet separaat ingesteld,
maar zien we in diens routing tabellen achterliggend wel terug als gebruikte reeks).

 

Mocht ik DHCP optie 121 ergens moeten invullen kunnen jullie mij dan een voorbeeld laten zien via een screenshot?

En bedankt voor het uitschrijven van deze handleiding. Heeft me prima geholpen tot nu toe !

André

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb net wel een en ander ontdekt omtrent de DHCP optie 121 instellen. Echter ik kom er niet uit óf ik dit handmatig moet doen, en zo ja hoe: Welke data vul ik in?
…….

Mocht ik DHCP optie 121 ergens moeten invullen kunnen jullie mij dan een voorbeeld laten zien via een screenshot?


Die DHCP optie 121 hoef je niet (meer) in te vullen.
Bij oudere Support PDF versies van DrayTek Nederland met beschrijvingen m.b.t. IPTV
werd nog wel melding gemaakt van die extra Bron IP bereik regels  (IP reeks  213.75.112.0 /21).
Die oudere Support versie PDF dateert van verscheidene jaren terug.
(Misschien dat ik nog wel ergens hier zo'n oudere versie beschrijving heb bewaard).
Met jongere firmware versies en beschrijvingen wordt dat niet meer vernoemd.

Bekijk een door mij beschreven onderwerp op het Synology forum m.b.t. de DrayTek 2865

https://www.synology-forum.nl/synology-router/synology-en-andere-routers/msg283202/#msg283202


In de verscheidene jaren dat die kennis van mij die DrayTek router gebruikt, komt deze toch nog wel eens ooit haperingen tegen. Meestal met opnieuw inladen van de KPN TV-box firmware (met behoud van persoonlijke instellingen), wordt het probleem weer opgelost. Maar het kan soms ook hardnekkiger zijn. Of nieuwere firmware updates van de DrayTek router zelf ook nog beter of slechter is geworden, kan ik niet goed beoordelen?

Overigens problemen met KPN IPTV is geen onbekend verschijnsel in zijn algemeenheid.
(Dus niet alleen DrayTek gerelateerd).

Het indertijd geopende "dossier" / onderwerp op het  forum van KPN
telt meer dan 355 pagina's / 8900 reacties / 454.000x gelezen.
Dat topic is na één jaar open te zijn geweest - gesloten, anders waren er nog veel meer reacties !!
Niet inbegrepen de “tig” andere onderwerpen met IPTV problemen.

Babylonia

dank je voor de reactie en uitleg. Ik heb je link op het Synology forum bekeken en een ander in me op genomen. Daarom het volgende nu uitgevoerd:
VLAN 6 op priority 1 gezet en  Voor IPTV VLAN 4 op  priority 5 gezet.

 Ik had natuurlijk handmatig de DNS-servers van "Google" ingevuld. Dus weer leeg gemaakt.

 

Na vanavond om de 5 minuten stilstaand beeld te hebben gehad, dit aangepast en hoop ik dat dit beter gaat werken. Ik zal hiervan nog een update geven!