Beantwoord

Heeft iemand ervaring met de Draytek Vigor 2135Fvac

  • 28 April 2023
  • 11 reacties
  • 387 keer bekeken

Hoi,

Ik wil graag weten of iemand hier ervaring heeft met de Draytek Vigor 2135FVac.

Aangezien ik op 4 mei aangesloten word op het glasvezel netwerk, heb ik even rondgekeken of er een router is, die een beetje aan mijn verwachtingen moet voldoen. Deze Draytek router is speciaal voor glasvezelverbindingen. Er kan VPN opgezet worden en zou geschikt moeten zijn voor iptv. Dus ik dacht, dit zou hem moeten zijn. Maar toch nog de vraag of er hier iemand is, die deze router heeft of weet hoe die is.

Dit vooral, omdat ik hier veel problemen tegenkom betreffende het wel of niet goed werken van de tv aansluitingen. dus ik wil echt te weten komen of ik deze router moet gaan aanschaffen.

Ik wacht op een berichtje, of er iemand is die mij wat wijzer wil maken.

Alvast mijn dank daarvoor.

icon

Beste antwoord door wjb 1 May 2023, 12:58

Bekijk origineel

11 reacties

Hallo @Harrie Huizer , @wjb  en @Babylonia hebben hier veel ervaring mee en willen je misschien wel helpen.

Ik heb ze even ingeseind.

Succes.

 

Reputatie 7

Persoonlijk zou ik nooit voor een router kiezen die specifiek voor glasvezel is.

Sinds enkele jaren legt KPN alleen nog maar XGS-PON glasvezel netwerken aan en dan moet je ook een daarvoor geschikte SFP module hebben. De enige XGS-PON SFP module die ik werkend heb gezien is die van de FRITZ!Box.

Ik zou altijd kiezen voor een router met een gewone RJ45 UTP WAN poort en deze gewoon aansluiten op de NTU/ONT (glasvezelkastje) die je van KPN in bruikleen krijgt.

Hallo @wjb , je bedoelt waarschijnlijk nooit i.p.v. ooit in je reactie😉

Reputatie 7
Badge +10

Persoonlijk zou ik nooit voor een router kiezen die specifiek voor glasvezel is.

Ik ook niet.

Kennis van mij enkele straten verder gebuikt sinds enkele jaren een  DrayTek  2865
Met gewone ethernet WAN.  Meer over set-up m.b.t. KPN  < HIER >

Persoonlijk zou ik nooit voor een router kiezen die specifiek voor glasvezel is.

Ik ook niet.

 

Hoi,

Ik had al een reactie geschreven, maar die kan ik nergens vinden, Ik wilde jullie bedanken voor het snelle antwoordt, maar waarom alle drie nee, buiten het feit dat wjb een uitleg geeft, lopen de beide andere netjes mee. Mijn vraag natuurlijk, waarom niet, dat terwijl deze router speciaal voor glasvezel is gefabriceerd. Ik heb er niet zoveel kijk op, maar ik probeer wel zoveel mogelijk info op te halen. Deze router en meerdere anderen zijn dus speciaal voor glasvezel gebruik gemaakt. Ik ben op zoek naar een router, waarin ik VPN kan installeren en die ook goed overweg kan met IPTV. Dit vanwege de vele reacties die ik hier lees, dat men veel moeite schijnt te hebben met het goed functionerend krijgen om op een goeie probleemloze manier TV te installeren en dan ook nog probleemloos TV te kunnen kijken. Daarom verbaasd het mij dat jullie alle drie negatief reageren op deze router. Jan D. die als eerste reageerde gaf geen mening, maar toen de andere twee nooit voor die router zouden kiezen, komt hij toch ook nog met de reactie, nee ik ook niet.

Ik blijf het toch vreemd vinden, dat een router die speciaal voor glasvezelgebruik is gemaakt, min of meer een negatieve beoordeling krijgt zonder een duidelijk antwoord, want wat wjb schrijft, dat begrijp ik niet.

Leg dan aub in gewoon nederlands uit, waarom niet.

Alvast bedankt voor een reactie hierover.

Reputatie 7
Badge +10

Ik wilde jullie bedanken voor het snelle antwoordt, maar waarom alle drie nee, buiten het feit dat wjb een uitleg geeft, lopen de beide andere netjes mee.

Drie keer dezelfde uitleg met wat @wjb al heeft geschreven lijkt me weinig zinvol.

Je haalt je onnodig veel gedoe op der hals, door voor een router te kiezen met SFP module.
(Overigens “onofficieel” wordt het door de support van DrayTek Nederland ook afgeraden).

Reputatie 7
Badge +24

Glasvezel is niet simpel ... glasvezel. Er bestaan verschillende soorten glasvezel. Tegenwoordig word er door KPN en ook door Delta eigenlijk alleen nog maar XGS-PON aangelegd. Dat is dus 1 van de verschillende soorten glasvezel. 

Dan moet dus in die poort die naast de 4 gele poorten zit een XGS-PON module geschoven worden. Het is maar de vraag of er een geschikte XGS-PON module is, wat die kost en of die werkt. U zult waarschijnlijk de eerste zijn die dat zou gaan proberen. 

Google eens op "xgs-pon sfp module". Dan ziet u heel veel verschillende modellen. Waarvan sommige nog duurder zijn dan de Draytek Vigor 2135FVac zelf. En waarschijnlijk niemand kan u vertellen welke werkt. U zult het dus zelf uit moeten proberen welke werkt. 

Lees ook dit topic maar eens door op tweakers.net:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2118206/last

Nick,

Bedankt voor je uitleg, ik zal het topic lezen.

Babylonia maakt het mij nog moeilijker dan het al was. (vanwege zijn raadsel uitleg, daar wordt geen mens wijzer van)

Reputatie 7

Ik blijf het toch vreemd vinden, dat een router die speciaal voor glasvezelgebruik is gemaakt, min of meer een negatieve beoordeling krijgt zonder een duidelijk antwoord, want wat wjb schrijft, dat begrijp ik niet.

@Harrie Huizer, Wat voor een glasvezel aansluiting is er in jouw woning?

Is dat een AON, G-PON of XGS-PON aansluiting?

Als dat een XGS-PON aansluiting is, dan is de kans dat je een betaalbare werkende XGS-PON SFP module vindt nagenoeg nihil.

Wat je wel altijd kunt doen is in dat SFP slot een SFP - RJ45 module plaatsen en die met een gewone netwerkkabel op de ONT van KPN aansluiten. Zo heb ik ook een SFP - RJ45 module in mijn EdgeRouter zitten die op de NTU van KPN is aangesloten.

 

Ik ben op zoek naar een router, waarin ik VPN kan installeren en die ook goed overweg kan met IPTV. 

Als je het over een uitgaande VPN verbinding hebt, vergewis jezelf er dan van dat je de TV ontvanger buiten die VPN verbinding kunt houden want anders zal TV niet functioneren.

Gijs.

Ik ben een gebruiker van Draytek. Zelf heb ik nu een Vigor2135Vac via een NTU aan de glasvezel gehangen. Internet verbinding maken, kun je het beste met de Quik Start Wizard.

In het eerste scherm klik je links op enable en daaronder tag valua een vul je 6.

Maar Qua provider zit er wel wat verschil in de installatie. Een gebruikersnaam is meestal niet nodig. Soms vragen ze een password. Ik geef gewoon het inlog paswoord van mijn provider in.

Als de internet verbinding gemaakt is. Dan beschik je over een IPv4 netwerk. als je ook IPv6 wilt hebben.  Dan ga je na dat de verbinding tot stand gekomen is naar Wan Internet acces, klik op details page, dan ga naar rechts IPv6 vul daar PPP in. RESTART,

Update firmware naar versie 4.4.3 STD, doen!

Dan bij je provider of op internet uitzoeken hoe je TV en Radio stations actief kunt maken, voordat je aan volgende ronde begint.

TV ga naar APLICATION > IGMP  dan zet je IGMP proxy aan, INTERFACE face op PVC/VLAN,   IGMP SNOPING in aan en tot slot IGMP Fast Leave aan.

Je moet verder nog even kijken bij je profider. Welke WAN .

Dit is klein gedeelte , van het instellen van deze router.

Manual = 858 BLz

 

Zoek op internet naar DRAYTEK Routed-IPTV-3.0-1

Reageer