Beantwoord

Hoe kan ik Asus AX XT8 met mesh gebruiken ZONDER experiabox12?

  • 4 February 2022
  • 13 reacties
  • 1648 keer bekeken

Reputatie 1

Goedemiddag,

Ik had de vraag aanvankelijk in een ander onderwerp (XT8 juist in combinatie met EB12] gepost. Toch nog even als nieuwe vraag.

ik overweeg van ziggo naar KPN glasvezel internet EN TV over te gaan. Ik heb mijn ziggo modem in bridge mode staan en 2 stuks Asus Zenwifi AX XT8 er achter staan.

De experiabox kan niet in bridge modus begrijp ik. Ik zoek dan ook een betere setup icm de XT8’s.

Bijkomend zou ik graag een apart netwerk (vlan) voor gasten en IOT op willen zetten.

Ik weet wel iets van netwerken, maar zie door de bomen het bos even niet meer.

Wat heb ik nodig om de 3 netwerken met WiFi op te zetten? De Asus XT8 ondersteunt geen vlan’s.

ik wil wel de IOT apparaten (audio en video apparatuur, keukenapparatuur, hue, thermostaat, etc. ) goed kunnen bedienen vanuit het prive VLAN (met ook printers, NAS, .). Mijn NAS is nu overigens ook via internet benaderbaar via een eigen domein. Gasten mogen uiteraard alleen op internet en verder niks.


Kan iemand me adviseren over wat ik aan aanvullende apparatuur nodig heb om bovenstaande te bereiken? Kom ik er met een fritzbox erbij? Of moet er een managed switch bij die VLAN’S ondersteunt?

Wellicht is een extra Asus router nog een optie? Al of niet te voorzien van Merlin firmware.

 Ik ben onervaren met het opzetten van VLAN’S, maar leer snel ;)

 

Hoop op jullie vele goede adviezen.

icon

Beste antwoord door Babylonia 5 February 2022, 10:28

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 1

Goedemiddag,

ik overweeg van ziggo naar KPN glasvezel internet EN TV over te gaan. Ik heb mijn ziggo modem in bridge mode staan en 2 stuks Asus Zenwifi AX XT8 er achter staan.

De experiabox kan niet in bridge modus begrijp ik. Ik zoek dan ook een betere setup icm de XT8’s.

Bijkomend zou ik graag een apart netwerk (vlan) voor gasten en IOT op willen zetten.

Ik weet wel iets van netwerken, maar zie door de bomen het bos even niet meer.

Wat heb ik nodig om de 3 netwerken met WiFi op te zetten? De Asus XT8 ondersteunt geen vlan’s.

ik wil wel de IOT apparaten (audio en video apparatuur, keukenapparatuur, hue, thermostaat, etc. ) goed kunnen bedienen vanuit het prive VLAN (met ook printers, NAS, .). Mijn NAS is nu overigens ook via internet benaderbaar via een eigen domein. Gasten mogen uiteraard alleen op internet en verder niks.


Kan iemand me adviseren over wat ik aan aanvullende apparatuur nodig heb om bovenstaande te bereiken? Kom ik er met een fritzbox erbij? Of moet er een managed switch bij die VLAN’S ondersteunt?

Wellicht is een extra Asus router nog een optie? Al of niet te voorzien van Merlin firmware.

 Ik ben onervaren met het opzetten van VLAN’S, maar leer snel ;)

 

Hoop op jullie vele goede adviezen.

 

*Admin: reactie naar eigen topic verplaatst

 

Hallo @wedeve als je klant wordt bij KPN krijg je hoogstwaarschijnlijk de KPN Box 12 als modem/router.

Met de nieuwste firmware heft deze 3 soorten wifi, de hoofdwifi, de gastenwifi en de extra-wifi.

de extra wifi heeft gescheiden 2.4- en 5.0-band en is dus uitermate geschikt voor IoT-toepassingen.

Hoe de hoofdwifi en de gastenwifi werken is uiteraard een vanzelfsprekend iets.

Succes.

 

Reputatie 5
Badge +6

sinds 28 Januari bestaat er vrije modem keuze waarbij je bij KPN glasvezel kan kiezen voor je eigen Glasvezel ONT en modem dus inprincipe heb je geen Experiabox meer nodig.

Reputatie 7
Badge +24

sinds 28 Januari bestaat er vrije modem keuze waarbij je bij KPN glasvezel kan kiezen voor je eigen Glasvezel ONT en modem dus inprincipe heb je geen Experiabox meer nodig.

Dat wil nog niet zeggen dat elk model zomaar werkt.

Reputatie 1

Dank voor de reacties, maar ik ben op zoek naar een setup waar ik in ieder geval mijn asus mesh xt8 set kan blijven gebruiken. 
ik kan natuurlijk eerst de EB proberen, maar betwijfel of ik daar alles naar eigen wens in kan regelen.

ik sta dus nog open voor de ideale setup met mijn xt8’s en een andere router. De vraag is wat ik eventueel nog meer nodig heb.

Ik weet niet of het met elke router kan, maar met mijn setup heb ik een mesh netwerk in router functie achter de experiabox. Alleen de tv ontvanger en telefoon zitten op de experiabox. De rest wordt geregeld door de externe router.

Reputatie 7
Badge +10

Kom ik er met een fritzbox erbij? Of moet er een managed switch bij die VLAN’S ondersteunt?

Ik ben onervaren met het opzetten van VLAN’S, maar leer snel ;)


Als aanvulling op een router die VLAN's ondersteunt zijn extra switches in het netwerk met VLAN ondersteuning wel aan te bevelen om de volle profijt te hebben van een netwerk met extra VLAN's.

Maar op zichzelf zijn switches geen vervanging van een router, ze verdelen alleen de VLAN's.
(Alleen erg professionele modellen hebben functies met router-achtige functies op layer 3 niveau).

Een Fritzbox ondersteunt op thuis netwerkniveau geen aparte VLAN's,
(afgezien van een WiFi gast netwerk). Er zijn relatief weinig routers met extra VLAN’s.
Die bovendien ook nog KPN "routed mode" IPTV ondersteunen om soepel TV te kunnen kijken.

Zelfs je  Asus AX XT8 mesh  set ondersteunt geen VLAN's op thuis netwerkniveau. En vraag me af of het mogelijk is zonder gebruik van een KPN router die in te regelen voor "KPN routed mode IPTV" ?


Als je in het begin van de overstap naar KPN nog even de kat uit de boom kijkt, door de Asus AX XT8 achter een KPN router aan te sluiten, kun je van daaruit eens omzien of een router van Synology iets voor je zou kunnen zijn?  Binnenkort nieuwe router + firmware update voor de bestaande modellen met gebruiksvriendelijk inregelen tot maximaal 5 VLAN's.
(Wat voor de meeste consumer thuisnetwerken wel toereikend is).
Voor IoT functies is er dan standaard al eentje ingeschakeld (en als zodanig benoemd).

Zie volgende reacties in onderwerpen met vergelijkbare vragen  < HIER >  en  < HIER >

Er zijn ook routers van DrayTek met VLAN ondersteuning. (bijv. Vigor 2865). Een stuk spartaanser in opzet en set-up. In de huidige firmware versies zitten er echter wat hiaten m.b.t. IPTV waarbij TV pas goed werkt als je "IGMP Snooping" instelling juist uitschakelt.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @wedeve, ik heb je topics even samengevoegd. Ik zie dat je al goed op weg geholpen bent! Had je de reactie van Babylonia al bekeken? Heeft dit je vraag beantwoord?

Reputatie 1

Dank voor de reacties. Ik ga inderdaad eerst even de kat uit de boom kijken met de standaard en me later verder verdiepen in bijv. De synology routers.

Reputatie 7

Dank voor de reacties. Ik ga inderdaad eerst even de kat uit de boom kijken met de standaard en me later verder verdiepen in bijv. De synology routers.

Je kunt natuirlijk altijd jouw Asus Zenwifi AX XT8's achter de Experia/KPN Box hangen.

 

Ik heb geen televisie van KPN alleen internet. Is het dan wel mogelijk om de XT8 te gebruiken in plaats van de experiabox?

Reputatie 7

Als je de pppoe verbinding op vlan 6 kunt opzetten dan is dat geen probleem.

Reputatie 5
Badge +4

Onder LAN > IPTV kan je als het goed is dit kunnen invullen. Ikzelf heb een AX88U.

 

en onder WAN PPoE en Gebruikersnaam/Wachtwoord: internet

 

Edit: Je kan nu ook Asusmerlin firmware erop zetten. Krijg je er een hoop coole funcites bij.

 

Link naar de Merlin build

 

En hier kan je zien, wat het verschil is met de stock Asus firmware.

 

 

Â