Vraag

Hoe kan ik een statisch ip-adres vervangen door een dynamisch adres voor mijn zonnepanelen?

  • 24 February 2024
  • 22 reacties
  • 263 keer bekeken

Ik heb mijn zonnepanelen op een statisch ip adres staan. Ik vermoed dat dat de oorzaak is van het niet krijgen van verbinding. Ik zie nergens hoe ik dit kan aanpassen in de experia box 12


22 reacties

Reputatie 7

Als dat een IP adres is dat op de omvormer van de zonnepanelen zelf is ingesteld dan zal je dus moeten inloggen op die omvormer zelf om het IP adres aan te passen. Zet deze dan sowieso op "automatisch verkrijgen via DHCP".

Kijk in de manuals van jouw omvormer hoe je in kunt loggen op de omvormer zelf.

Welk merk en type omvormer heb je?

Solaredge HD wave

Reputatie 7

Heb je hier (klik) wat aan?

Het blijkt niet mogelijk om als gebruiker het adres aan te passen. Vraag gaat naar de installateur. 

Reputatie 7

Het blijkt niet mogelijk om als gebruiker het adres aan te passen. Vraag gaat naar de installateur. 

Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Dat zou echt geldklopperij zijn want jouw installateur zal dat vast niet "gratis" doen.

Wat lukt er niet?

Plaats eens screenshots?

Reputatie 7

Je moet gewoon bovenstaande handleiding volgen en je kunt vanaf 0 gewoon een compleet nieuwe verbinding opzetten vanuit de app.

Inloggen  op het online monitoringsportaal via Edge of Chrome  op een laptop/pc geeft evt een 'Admin' knop weer, onder deze gegevens kun/vind je ook niets qua wijzigen van IP. Enige interessante is je API sleutel die je daar vindt, en nooit ergens voor nodig bent. 

@wjb na inloggen via qr code op de HD-wave, kom je ook niet ver qua info,…

Onder 'status omvormer' vind je gewoon een overzicht van alle actuele data en opbrengsten 

En onder 'omvormer communicatie' geeft die mij mij gewoon het volgende,..

 

Weet bijna zeker dat het opnieuw aanmelden gewoon de oplossing zal moeten zijn. Denk dat daar in een bepaalde stap iets niet goed wordt gedaan,...

 

Reputatie 7
Badge +9

@JB22_ Om de IP aan te passen moet je inloggen op configuratiemodus

Maar je moet toch het wachtwoord weten, die krijg je niet zomaar van de monteur.
Standaardwachtwoord is 12312312

 

Reputatie 7

Het zou het zeer verwerpelijk vinden als je dat wachtwoord niet zou krijgen van de monteur.

Ik denk ook dat die monteur verplicht is jou dat wachtwoord te geven. Het is het immers jouw omvormer en niet die van de monteur.

Reputatie 7

We moeten eerst maar weten welke HD-Wave hij heeft, er is een type met èn een type zonder Display. Ik heb er èèn zonder.

Reputatie 7
Badge +9

@JB22_ Heb je al de app geprobeerd? 

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.solaredge.apps.activator

Deze is voor de type zonder display, bij inloggen moet je de QR-Code van de omvormer scannen

Ik heb deze post geplaatst omdat ik benieuwd ben of deze klacht meer voor komt.

Hulde voor onze installateur die een nieuw Draytek modem heeft geplaatst, en al 4 keer thuis is komen nakijken, alles gratis. Alleen heeft dat modem andere nadelen voor ons netwerk. Dus terug naar KPN modem. Al tientallen keren opgestart, modem herstart etc. Verbinding komt dan op voor 1 dag. De volgende dag echter weer geen internetverbinding op de SolarEdge.(bekabelde verbinding naar de router). Het laadstation van SolarEdge dat aan de panelen is gekoppeld werkt wel perfect.

Ik ga verder niet zelf aan de slag, de installateur zal deze week ongetwijfeld gaan zoeken naar een andere oplossing.

 

Bedankt voor jullie commentaar.

Reputatie 7
Badge +24

Wat was het probleem met het Draytek modem? 

Draytek: haperende tv. Geen VPN mogelijk Surfshark. Ook andere vpn aanbieders getest, hetzelfde resultaat.

Reputatie 7
Badge +9

@Testcases Welk Draytek model heb je? Je moet in draytek beetje instellen om KPN iTV werkend te krijgen. Waroom is surfhark niet mogelijk, wat is de foutmelding?

Mijn installateur heeft vandaag een zwaarder Draytek modem besteld. Hij vermoedt dat dit model het net niet aankan in ons thuisnetwerk. 

Ik laat weten of dit idd de oplossing is.

Reputatie 7
Badge +9

Mijn installateur heeft vandaag een zwaarder Draytek modem besteld. Hij vermoedt dat dit model het net niet aankan in ons thuisnetwerk. 

Ik laat weten of dit idd de oplossing is.

Ik vind het eigenlijk een sterk verhaal. Draytec's zijn professionele merken die ook veel binnen bedrijven worden gebruikt. Dus voor een particulier moet het geen probleem zijn. 

Reputatie 7
Badge +24

Er ligt dus een kabel van omvormer naar modem? Er word niet met een WiFi verbinding gewerkt? 

Reputatie 7
Badge +24

En die bekabelde verbinding werkt niet? Al een andere kabel geprobeerd? Switch ertussen eventueel? 

Oplossing: Draytek Vigor 2865 modem geïnstalleerd als vervanger voor een Vigor 2135. Belasting voor de 2135 bleek te hoog, CPU gebruik boven de 90%. Alles werkt nu een week zonder problemen op het nieuwe modem.

Reputatie 7
Badge +24

Zo'n ding kost tegen de 300 euro aan. En ... ik heb niet heel goed gegoogled. Maar dat is volgens mij nog zonder WiFi? Met WiFi sprieten erop zag ik € 373,- voorbij komen. Wie gaat deze hobby betalen? 

De installateur, part of the service. Zonnepanelen + laadinstallatie voor de auto geleverd. Dan kan daar nog wel een modem vanaf...

Reputatie 7
Badge +24

Ok. Laat mooi zien hoeveel marge die gasten hebben. Maar goed... dat wist ik al wel. Ik heb zelf ook installateurs in de familie. Ze rekenen op elke offerte gewoon een paar 1000 extra. Ze verzuipen in het werk, dus waarom zouden ze het niet doen. Als de helft van de offertes niet doorgaat geven ze er niks om, want ze hebben toch niet voldoende personeel om het uit te voeren.

Reageer