Vraag

Hoe kan ik mijn DECO XE75 gebruiken in plaats van een KPN Box 12

  • 29 November 2022
  • 30 reacties
  • 2175 keer bekeken

Dag allemaal, 

 

Ik zit met de volgende situatie. Experia box 12 en 3x Deco xe75 in AP modus en alle nodes bedraad aangesloten. Experia wifi uit en dmz ingeschakeld.

Nu werkt wifi gewoon niet lekker. In principe alles geprobeerd met hulp van tp helpdesk.

Tv nog gewoon op de experia box aangesloten. 

Nu wil ik alleen nog proberen om de experia box er tussenuit te halen en de Deco gewoon als router te gebruiken. Ik krijg dit alleen niet aan de praat. Deco checks all the boxes: ipv6, igmp snooping etc. 

 

Heeft er iemand een stap voor stap uitleg hoe ik dit precies moet instellen?

 

Bij voorbaat dank! 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

30 reacties

@wjb al even zitten lezen en begrijp dat jij de decos ook gebruikt en werkend hebt gekregen zonder experia box? Zouvolgens mij toch gewoon moeten kunnen. 

Reputatie 7

@wjb al even zitten lezen en begrijp dat jij de decos ook gebruikt en werkend hebt gekregen zonder experia box? Zouvolgens mij toch gewoon moeten kunnen. 

Ik gebruik geen Deco's.

Als je ook televisie van KPN hebt dan komt er iets meer kijken bij het vervangen van de Experia/KPN Box. De eigen router zal dan ook een goed configureerbare IGMP proxy server moeten hebben en daar lijkt het bij de TP-Links stuk te lopen.

Er is één melding van een abonnee die een AX10 in gebruik heeft en beweert de Experia/KPN Box te hebben vervangen door die AX10.

@wjb Bedankt voor de snelle reactie! Ja, lastig zoeken hier. Geloof dat er iig niet veel mensen zijn die dit hebben gedaan... Zou in eerste instantie al blij zijn als ik wifi aan de praat kreeg. Alle tips welkom! 

Ik zit met de volgende situatie. Experia box 12 en 3x Deco xe75 in AP modus en alle nodes bedraad aangesloten. Experia wifi uit en dmz ingeschakeld.

Bedoel je dat je de Deco’s in AP modus aan een DMZ poort hebt gehangen? Dat lijkt me niet de juiste methode.

Snel DMZ uitschakelen en je Deco APs gewoon in het normale locale netwerk hangen.

Ben ondertussen alweer wat stappen verder. Experia is er tussenuit, internet werkt alleen tv nog niet. Blijft hangen op 85%  foutcode 563. We stoeien verder.... 

@wjb Vraagje, zou het werken als ik een managed switch tussen de pon modem en de deco zet en vanuit de switch direct de stb aansluit met correcte vlan waardes en igmp snooping? Wil eigenlijk niet de route van een nieuwe router gaan. Gaat me net even te ver boven m'n pet...

Reputatie 7

Vraagje, zou het werken als ik een managed switch tussen de pon modem en de deco zet en vanuit de switch direct de stb aansluit met correcte vlan waardes en igmp snooping?

Nee, dat gaat niet werken.

Bedankt voor de snelle reactie. Die vrije hardware keuze wordt zo wel een beetje een wassen neus dan.. Dan maar tv via chromecast. Niet ideaal maar ja, volgend jaar over naar ziggo dus kijken we dan wel weer verder.

Wel apart dat tp link en overige router fabrikanten (muv fritzbox) hier nog niet in zijn gesprongen. Zou toch redelijk goed zijn voor de zaken zou je zeggen.

@mrGanesha dat moest dus router modus zijn. Anders zit ik met dubbele port forwarding te klooien.

Reputatie 7

Kan jij hier eens een screenshot plaatsen van het scherm “Advanced”→”IPTV/VLAN”, als die tenminste op jouw XE75 voorhanden is?

 

 

Staat voor nu uit, rest van het huis niet zo blij zonder tv dus voor nu de experia box er weer tussen. De instellingen die ik heb geprobeerd zijn:

Internet vlan: id: 6, prioriteit 1 over pppoe. Dit werkt.

iptv vlan: id: 4, prioriteit 5. Zoals bij kpn zelf omschreven. Dit werkt dus niet, blijft steken op 85% met foutcode 563. IGMP snooping zowel in- als uitgeschakeld geprobeerd.

 

Specificaties xe 75 geeft aan dat hij volgende ondersteunt bij iptv:

IGMP Proxy
IGMP Snooping
Bridge
Tag VLAN

 

Ook multicasting zou hij moeten ondersteunen. Moet wel zeggen dat ik die functie nergens kan vinden. Via web interface wel een unicast functie die ik aan of uit kan zetten en dus de IGMP snooping. Verder zijn er echter niet echt veel opties op de web interface. Alles zit op de app.

@wjb Komt er dus op neer dat het theoretisch zou moeten werken. Contact gehad met tp link en die zeiden hetzelfde maar dat ze me er niet bij mochten helpen maar dat ik alleen de goede settings bij kpn voor hoefde op te vragen. Volgens mij dus vlan id: 4 en Vlan prioriteit: 5.

Ook las ik ergens dat een managed switch tussen de glasvezel en Deco zou moeten werken om het signaal te splitsen 1x naar tv kastje voor  iptv en 1x richting Deco. Nu wil ik best een managed switch aanschaffen maar wil ik zeker weten dat het werkt eerst.. 

Zoals gezegd; weinig zin in aanschaf nieuwe router en dag programmeren als dit theoretisch zou moeten werken.

Reputatie 7

Kan je ook eens een screenshot plaatsen van dat scherm op een PC?

 

Ook las ik ergens dat een managed switch tussen de glasvezel en Deco zou moeten werken om het signaal te splitsen 1x naar tv kastje voor  iptv en 1x richting Deco. Nu wil ik best een managed switch aanschaffen maar wil ik zeker weten dat het werkt eerst.. 

Dat is zeer oude informatie uit de tijd dat KPN nog bridged IPTV leverde echter KPN gebruikt ondertussen al jaren routed IPTV en daarbij is een lokale IGMP proxy server een vereiste.

Heb je wel opgegeven dat je “IPTV_RG” stuurt in option60 van je DHCP request?

Bij deze

 

Ook proxy zou er op moeten zitten

 

@wjb of is er nog een verschil tussen IGMP proxy en IGMP proxy server?

@mrGanesha Dat is een goeie, blijt alleen de vraag waar ik dat zou moeten instellen…

 

Reputatie 7

@wjb of is er nog een verschil tussen IGMP proxy en IGMP proxy server?

Nee.

Hmm, blijft het dus zo dat het zou moeten werken...... 

Hmm, blijft het dus zo dat het zou moeten werken...... 

Nee, zonder die “IPTV_RG” optie gaat het niet werken.

Reputatie 7
Bij deze

 

Daar mist de IPTV/VLAN optie.

 

Reputatie 7
Badge +24

Hier toch @wjb ?