Hoe stel ik Unifi 6 pro achter KPN modem?

  • 7 January 2024
  • 6 reacties
  • 179 keer bekeken

hallo,

 

ik heb de modum van kpn in mijn woning hangen en wil hierop verschillende acces pionts gaan koppelen. Het systeem zal er als volgend uit gaan zien glasvezel-modum-switch- acces pionts. Hoe kan ik de modem instellen dat deze het zelfde wifi netwerk pakt?


6 reacties

Reputatie 7
Badge +7

een unifi 6 pro kan niet stand alone werken. Hij heeft een Gateway nodig om geconfigureerd te worden. Je kunt ‘m dan dezelfde ssid geven als het kpn modem. Maar dit zal semi optimaal werken. Als je in de Unifi richting gaat, zou ik all the way gaan. Dus de experia eruit, unifi gateway erin en AP’s waar nodig. Maar dat is dan wel een fikse investering. 

Maar een losse Unifi AP zal niet werken (volgens mij, beginner in Unifi)

heel erg bedankt voor de reactie, echter welke product bedoelt u dan?

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @JoeyTimmers 

 

Je kan ze wel standalone gebruiken, je kan ze o.a. via een app instellen en beheren.
Alleen als je er meer wilt gaan gebruiken dan is die methode niet aan te bevelen omdat je dan niet alle mogelijkheden kan gebruiken, o.a. roaming werkt dan niet.

Je kan een losse controller aanschaffen of op een Windows of Linux (Debian) PC de controller software zetten en ze zo configureren en beheren. Tegenwoordig noemen ze dat UniFi Network Server : https://www.ui.com/download/releases/network-server
Je kan het ook via een docker doen, dan kan je de controller bijvoorbeeld op sommige Synology NAS types draaien.

 

De UniFi AP's werken inderdaad niet samen met de KPN Wifi dus die kan je beter uitschakelen of i.i.g. een andere SSID daarvoor instellen.

Reputatie 5
Badge +1

Of ga hier eens vragen:

https://unifi-forum.nl

Reputatie 7
Badge +7

ik heb inderdaad weer wat geleerd, hier de uitleg hoe je zonder gateway toch een AP (beperkt) kunt gebruiken: Standalone Access Points (without UniFi) – Ubiquiti Support and Help Center

Reputatie 5
Badge +1

Waarom wil je graag Unifi Access Points, zonder een complete setup van Ubiquti?

Reageer