Beantwoord

Ik kan mijn Synology NAS niet extern benaderen via mijn Mac Finder.

  • 14 February 2024
  • 7 reacties
  • 85 keer bekeken

Ik heb onlangs een Synology NAS ds923+ gekocht. Super blij mee maar hem hem toch echt gekocht om ook extern bij mijn bestanden te kunnen. 
Dit gaat wel via Quickconnect in de browser maar niet via mijn Mac Finder.

Ik heb het idee dat de KPN modem de toegang hiertoe blokkeert. Maar geen idee hoe ik dit in moet stellen. 

Hopelijk is er iemand hier die mij hierbij kan helpen.

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Hsd 16 February 2024, 08:21

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hallo @MartinoP , wlkeom bij de KPN community, waar klanten elkaar helpen.

Om met je Mac Finder bij bestanden op andere machines zoals je NAS te kunnen komen, is het wel van belang dat je die ook deelt via SMB/CIFS.

Verder geef je aan dat het wel lukt met quickconnect. Dat houdt in dat je Mac dus wel erbinding kan maken met de NAS.

Het KPN modem blokkeert alleen maar richting internet. Onderling intern verkeer wordt gewoon toegestaan en KPN heeft er ook geen belang bij om dat actief via hun modem te blokkeren.

Hoe ziet je netwerk eruit, en wat heb je precies ingesteld op je NAS?

Hi Arjan,

Bedankt voor je reactie.

De quickconnect en SMB heb ik beide ingeschakeld op de NAS.
Als ik bijvoorbeeld met het ip adres of de smb link wil verbinden krijg ik een melding dat de server bestaat niet of is momenteel niet beschikbaar.

Wat wil je precies weten over het netwerk eruit ziet? De NAS is direct verbonden met de KPN modem. 

Groetjes

Reputatie 7
Badge +9

QuickConnect is een cloud verbinding, op die manier hoef je geen poorten open te zetten om je data te benaderen. Dit is dus geen interne connectie.

Wat vul je precies in als je wil verbinden @MartinoP ?

Bij Mac moet je verbinden via: smb://
Dus: smb://*Jou-NS-IP-Adrs*
Maar wat ook kan: smb://*Jou-server-naam*

Als voorbeeld op een mac:
Via een IP:
smb://192.168.1.33

Via de naam van je NAS:
smb://NASMARTINOP

Reputatie 6
Badge +8

Voor de duidelijkheid: Normaalgesproken kun je de NAS via het SMB protocol (via Finder) niet vanaf internet benaderen. Dat is ook goed want het SMB protocol is daarvoor ook helemaal niet bedoeld en het zal ook nooit betrouwbaar gaan werken, ook al zet je de juiste poorten ervoor open. Dat is daarnaast ook nog eens een enorm veiligheidsrisico.

De Synology NAS biedt verschillende opties om bestanden extern te benaderen.

Verdiep je bijvoorbeeld even in Synology Drive. Daarmee kun je bestanden op je NAS overal benaderen als een cloudoplossing en automatisch laten synchroniseren met je Mac. Om in Apple terminologie te blijven een “persoonlijke” versie van iCloud Drive.

 

Reputatie 7
Badge +9

Ik had over extern heen gelezen, excuses! 
Dan zou ik inderdaad voor de Synology Drive gaan, veel veiliger. 

Reputatie 7

@MartinoP , Klopt het dat je jouw NAS wel via Mac-Finder kunt vinden als je aangesloten bent op jouw thuisnetwerk.

Het is mijns inziens zeer onverstandig SMB via Internet toe te staan. Gebruik daarom altijd een VPN verbinding om jouw bestanden via Internet te benaderen.

Zie ook dit artikel van Synology.

Fixed!
Het is gelukt. Ik heb mijn Mac nu via Synology Drive gekoppeld en werkt helemaal prima extern.
Is op deze manier wel makkelijker zo om de bestanden te syncen.

Bedankt allemaal voor het meedenken!
 

Reageer