Beantwoord

Instellingen (van de router?) wijzigen om "Samba" in smbshare uit te schakelen

  • 11 April 2020
  • 21 reacties
  • 620 keer bekeken

Ik heb van de KPN een Experia Box V9. In de Finder op mijn mac staat bij Netwerk smbshare met een map “Samba”. Op dit forum las ik dat de router deze map zelf heeft geplaatst en dat dit kan worden uitgezet bij instellingen. Worden de instellingen van de router bedoeld? De router zou ik moeten kunnen bereiken door het adres in de adresbalk van Safari of een andere browser in te typen. Dan krijg ik echter de melding dat die pagina niet kan worden geopend omdat de server niet werkt. (Het is voor mij heel belangrijk smbshare te kunnen uitschakelen omdat ik per abuis de gebruikersnaam en het wachtwoord van mijn NAS heb ingevoerd bij smbshare. Die verbinding krijg ik niet meer verbroken en daardoor (?) kan ik geen verbinding meer tot stand brengen met mijn NAS). Ik hoop vurig op een oplossing!

icon

Beste antwoord door JRS54 17 April 2020, 14:37

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Hoi @JokeH . Welkom op het forum.

Om eerlijk te zijn duizelt het mij een beetje en vind ik het lastig om hier iets zinnigs over te roepen. ;-)

De v9 heeft wel een soort van media server aan boord. Eerlijk gezegd weet ik niet eens zeker of deze werkt maar ik zie de functionaliteit wel in de interface zitten. Deze zal niet uit zichzelf aangaan, daarvoor moet je eerst zelf succesvol zijn ingelogd en een aantal handelingen hebben verricht. Ben jij in het verleden wel ingelogd geweest?

Je kunt ook de v9 simpelweg resetten naar fabrieksinstellingen en terwijl je dat doet de mac loskoppelen. (resetgaat, 10seconden indrukken met paperclip).

De experiabox benader je door 192.168.2.254 te tiepen. bij voorkeur in chrome en dan bedraad aangesloten.

update: ik heb nog even verder gekeken en dit staat toch standaard aan, zie ik. Maar ik betwijfel of het een verband houd met jouw NAS. Als het goed is, heeft die een eigen ip adres?

Beste Erwin, resetten van de V9 heb ik nu gedaan (heb de instructies hier https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/servicetool-herstellen-fabrieksinstellingen-experiabox-modem.htm gevolgd). Nu is de verbinding met smbshare verbroken; daar ben ik blij mij dus hartelijk dank daarvoor. (Ik had overigens afgelopen weken in een wanhopige poging om contact te maken met mijn NAS per abuis bij smbshare de inloggegevens van mijn NAS ingevuld en kon zo contact maken met smbshare, wat mij zeer verbaasde.)

Probleem 1 is nu dus opgelost (smbshare ontkoppelen), nu probleem 2 nog: weer contact maken met de NAS (want bij klikken op “verbind als” gebeurt er niks), terwijl het IP-adres klopt.

Blij dat die samba link nu weg is.  

Even een disclaimer vooraf: Ik weet er wel een beetje van maar externe apparatuur is niet mijn vakgebied.

Die NAS zit met een kabel aangesloten? Heb je die al eens herstart? (hoe weet je dat het ip adres klopt, als ik vragen mag?)  Ik werk zelf met een windows pc maar kan me voorstellen dat dit ongeveer hetzelfde werkt op een mac.

Als jij de verbinding met de NAS even loskoppelt en opnieuw verbind, duikt er dan automatisch een ikoontje op de bureaublad? 

ik mention @Nick83  ook even. Wellicht heeft hij nog een ingeving. 

 

Reputatie 7
Badge +24

Als je de Experiabox gereset hebt, dan heeft je NAS nu misschien een ander ip gekregen…

Kunt u niet inloggen op http://192.168.2.254 ?

Dank voor jullie meedenken!

#Erwin:

  • De NAS is verbonden via de Wifi. Ik heb de NAS net uit- en weer aangezet; er is niets veranderd.
  • Ik weet niet wat je op de Mac het bureaublad noemt.
  • Het IP-adres kan ik (ook) zien via de app “Fing” op mijn telefoon. 

#Nick83:

  • Het IP-adres is hetzelfde gebleven na het resetten van de router.
  • Verbinden (via finder, ga, verbind met server) afp://192.168.2.254 werkt niet.
  • Als ik jouw link gebruik (http://192.168.2.254 ) kom ik uit bij: ZTE??? (Wat is dat?).
Reputatie 3
Badge +2

ZTE is de Experiabox V9, deze is via afp niet te benaderen.

Als je inlogt kun je onder Network (boven) en LAN (links) de ip-adressen zien die zijn uitgegeven.

Als je mazzel hebt kun je onder Host Name de naam van je NAS zien staan.

Als je pech hebt dan moet in Safari een Unknown ip-adres intypen en kijken of je verbinding krijgt.

Welke NAS heb je overigens?

Goeie vragen. Heeft de NAS ook een bekabelde optie? Misschien even bekabeld aansluiten en dan (hoop ik) dat er gelijk een icoontje van dat ding in jouw netwerk verschijnt. Inloggen en dan vermoed ik dat er opties zijn om alles netjes in te stellen ( ook via wifi). Ben ook wel benieuwd naar wat voor soort NAS het is.

Reputatie 7
Badge +24

Als ik jouw link gebruik (http://192.168.2.254 ) kom ik uit bij: ZTE??? (Wat is dat?).

Ja... Dat is de Experiabox dus :expressionless:

Je weet het ip adres van de NAS dus. Kun je dat ip adres ook in de adresbalk plaatsen met http:// ervoor? Krijg je dan de webinterface van de NAS te zien?

#JRS54:

  • Waarom moet in nog naar de Experiabox? Ik heb hem toch al gereset?!
  • Ik heb een Synology DS214.

#Erwin:

  • Geen idee of ik de NAS bekabeld kan aansluiten op mijn Mac.
  • Waarom is bekabeling nodig? Ik zie immers de NAS staan in de Finder; kan alleen geen verbinding maken omdat er niets gebeurt als ik klik op “verbind als” .

#Nick83:

  • Via http://ipadres krijg ik de melding dat hij niet bereikbaar is. 
  • Via de app op mijn telefoon: DS file heb ik toegang tot alles op de NAS.

Synchronisatie vindt evengoed prima plaats: alles wat ik recent heb aangemaakt zie ik in die app DS file staan. 

Ik kan dus alleen niet via mijn Mac naar bestanden op de NAS of handmatig bestanden verplaatsen van mijn Mac naar de NAS of vv.

Reputatie 7
Badge +24

Welk ip heeft de NAS dan wel? Begint dat ook met 192.168.2. ?

Reputatie 3
Badge +2

Je hoeft de Experiabox niet nog een keer te resetten. Het is echter best mogelijk dat de NAS een ander ip-adres heeft gekregen. Kijk daarom in de Experiabox even of je wel het juiste ip-adres hebt, gewoon even controleren.

Reputatie 3
Badge +2

U kan ook het volgende proberen:

  1. Open de finder
  2. Klik bovenin in de menubalk op Ga.
  3. Klik in het menu op Verbind met server… (helemaal onder in)
  4. Vul nu het volgende in: smb:/naam van uw NAS
  5. Klik op verbind

In plaats van smb mag u ook afp gebruiken.

Zet een vinkje bij Keychain

Overigens kunt u in het configuratiescherm Van de Synology onder Netwerk de Naam en het ip-adres van uw NAS vinden.

Mogelijk dat u dit allemaal al weet.

#Nick: ja IP-adres NAS begint met 192.168.2.

#JRS54: Als ik dit doe

(U kan ook het volgende proberen:

  1. Open de finder
  2. Klik bovenin in de menubalk op Ga.
  3. Klik in het menu op Verbind met server… (helemaal onder in)
  4. Vul nu het volgende in: smb:/naam van uw NAS
  5. Klik op verbind → Had ik zelf ook al geprobeerd; zie ook hieronder

Zet een vinkje bij Keychain→ zie ik niet

Overigens kunt u in het configuratiescherm Van de Synology onder Netwerk de Naam en het ip-adres van uw NAS vinden.) Dat eindigt op 254. Als ik dat probeer of de cijfers die ik vind in Fing krijg ik beiden de volgende melding: “Er heeft zich een probleem voorgedaan bij de verbinding met de server… Neem contact op met je systeembeheerder voor meer informatie.”

 

Reputatie 3
Badge +2

Het ip-adres van de Experiabox eindigt op 254.

Als de NAS ingesteld staat op DHCP kan deze geen ip-adres eindigende op 254 krijgen aangezien 254 buiten de DHCP range van de Experiabox valt.

Voor alle zekerheid de volgende vragen:

  1. Staat in de linker kolom van de Finder het onderdeel Locaties uitgeklapt:?
  2. Is in Finder-voorkeuren onder Navigatiekolom de optie Verbonden servers aangevinkt?

Neem mij niet kwalijk als ik hiermee uw kunde en kennis van de MAC onderschat, ik kan dat van hieruit niet beoordelen.

Reputatie 7
Badge +24

Overigens kunt u in het configuratiescherm Van de Synology onder Netwerk de Naam en het ip-adres van uw NAS vinden.) Dat eindigt op 254. Als ik dat probeer of de cijfers die ik vind in Fing krijg ik beiden de volgende melding: “Er heeft zich een probleem voorgedaan bij de verbinding met de server… Neem contact op met je systeembeheerder voor meer informatie.”

Alleen de Experiabox heeft 192.168.2.254. Geen enkel ander apparaat heeft dat ip, dus ook uw NAS niet.

#JRS54:

  • Hoe weet ik of de NAS staat ingesteld op DHCP? Ik heb zelf niet verzonnen dat mijn NAS eindigt op 254; dat staat gewoon onder Algemeen bij Netwerk bij configuratiescherm als ik ben ingelogd in Synology Disk Station NAS
  • In antwoord op uw vragen:
  1. Staat in de linker kolom van de Finder het onderdeel Locaties uitgeklapt:? → Ja
  2. Is in Finder-voorkeuren onder Navigatiekolom de optie Verbonden servers aangevinkt? → Ja
  • Neem mij niet kwalijk als ik hiermee uw kunde en kennis van de MAC onderschat, ik kan dat van hieruit niet beoordelen. → Ik ben autodidact door alles op te zoeken. Schroom niet om vragen te stellen/mij iets te leren!

#Nick 83: zie wat ik hierboven schrijf: ik verzin dat niet zelf.

Reputatie 6
Badge +8

Je kunt dus inloggen op DSM? Dan weet je toch welke naam / ip adres je NAS heeft? 
 

In Ieder geval kun je in DSM onder Control Panel → Info Center > tab Netwerk > IP adres het ip adres van je NAS vinden.

Reputatie 3
Badge +2

@JokeH Wat u bij Algemeen ziet staan is het ip-adres van de Standaardgateway en dat is in dit geval de Experiabox.

Na het inloggen op de Synology ziet u het ip-adres van de NAS  ook staan in de adresbalk van Safari (dat is in ieder geval bij mij het geval) en ook op de widget Systeemintegriteit.

Hoe dan ook, de NAS staat dus nog steeds niet in de linkerkolom van de Finder.

Heeft u al eens een SMC en/of PRAMreset gedaan? Even Googlen hoe dat bij uw specifieke Mac werkt.

Dit kan geen kwaad en wil nog wel eens wat probleempjes oplossen.

#JRS254:

  • Na het inloggen op de Synology ziet u het ip-adres van de NAS  ook staan in de adresbalk van Safari (dat is in ieder geval bij mij het geval) en ook op de widget Systeemintegriteit. ->Klopt: Dit is dezelfde als bij Finder-Ga-Verbind met Server, alleen als ik dat doe krijg ik deze melding, zoals eerder hier gemeld: “ “Er heeft zich een probleem voorgedaan bij de verbinding met de server… Neem contact op met je systeembeheerder voor meer informatie.”
  • Hoe dan ook, de NAS staat dus nog steeds niet in de linkerkolom van de Finder. → Jawel, daar staat hij wel (dacht dat ik dat al eerder had gemeld). Alleen als ik hem aanklik en klik op “Verbind als” gebeurt er niets.
  • Heeft u al eens een SMC en/of PRAMreset gedaan? → Nee, dat had ik nog nooit gedaan, nu wel en DAT BLEEK DE GOUDEN TIP: YES! HET VERBINDEN LUKT!!! IK BEN ENORM BLIJ!

IEDEREEN HARTELIJK DANK VOOR HET MEEDENKEN EN NIET DAARMEE OPHOUDEN! Wat kan een mens radeloos zijn als niets lukt en ogenschijnlijk niemand kan helpen!

Reputatie 3
Badge +2

@JokeH Pfff, blij dat het uiteindelijk toch nog gelukt is.

Super! Fijn dat jullie er uit zijn gekomen.