Beantwoord

Internet valt weg zodra een specifieke pc aan gaat

  • 1 March 2023
  • 5 reacties
  • 156 keer bekeken

Sinds kort valt mijn internet op mijn PC weg zodra één specifieke andere computer met het thuisnetwerk verbindt. Een IP conflict lijkt me sterk aangezien beide PC's een ander IP hebben. Na het instellen van een statisch IP op beide PC's verandert de situatie ook niet. Na een tijdje krijgt de PC in kwestie weer internet, echter valt dit om de haverklap weg. Mijn netwerk ziet er als volgt uit: Modem->unmanaged switch->3 verbindingen naar 3 PC's. Daarnaast is de modem ook verbonden met een wifiversterker. Graag hoop ik een oplossing te vinden of hoor ik graag van iemand die ook wel eens tegen dit probleem is gelopen. Als je meer informatie nodig hebt om me te kunnen helpen, ik deel het graag! 

icon

Beste antwoord door hmmsjan_2 6 March 2023, 08:40

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hi @NxKW en welkom op het forum! Goed dat je al hebt achterhaald dat het gebeurt als die PC aangaat. Nu nog de oplossing vinden. 

Ik ben benieuwd naar het volgende: 

  • Wat als je die PC rechtstreeks bekabeld aansluit op je modem, gebeurt dit dan ook?
  • Is de PC waar het om gaat niet toevallig veel aan het downloaden? 
  • Mocht rechtstreeks aansluiten niet helpen, heb je dan ook andere internetkabels die je kunt testen om uit te sluiten dat het daar niet aan ligt? 

Ik hoor het graag! 

Hey Sanne, bedankt voor je reactie! Helaas is het voor geen van beide PCs mogelijk om deze direct aan te sluiten op de modem i.v.m. kabellengte en de manier waarop de kabel modem->switch is aangelegd. Ik heb al eens geprobeerd kabels of ports te wisselen echter verhelpt dit het probleem ook niet. Ook download de PC niets. 

 

Reputatie 7
Badge +17

Hmm, is het dan een optie om de PC waar het om gaat via de wifi te laten verbinden? Hoe gaat het dan? Ook ben ik benieuwd welk type switch je gebruikt. 

Ook even voor de duidelijkheid: 

Zodra je de PC (laten we hem PC A noemen) aanzet, dan valt de verbinding door heel het huis weg, of alleen op één andere PC (PC B)? 

Reputatie 5
Badge +5

Een kleine zoektocht op internet leerde dat het niet onmogelijk is dat een defecte netwerkadapter in combinatie met een switch of router voor thuisgebruik een heel netwerk plat legt. Vraag is dan uiteraard of het hardware of software betreft. Ik neem aan dat op de PC geen rare services draaien of multimedia die als een razende staat te streamen. Is er buitensporige activiteit op de LEDs van de switch waar te nemen als de PC aan staat?  Ziet het MAC adres van de PC als weergegeven op de router er normaal uit?

Kan het boot proces van de PC onderbroken worden (F9 toets o.i.d.) en gekozen worden voor "Network boot?"  Als het netwerk dan al instort lijkt het me vrij zeker dat de adapter defect is. Mooiste zou zijn een Linux live-systeem op te starten op die PC met actieve internet verbinding. Als u of een kennis een live-USB/DVD kunnen maken en opstarten zou dat  hardware uit kunnen sluiten.

Reputatie 7
Badge +24

Wat is het merk en type van die switch?