Beantwoord

IPv6 support in DMZ on box 12

  • 14 October 2021
  • 39 reacties
  • 2386 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

39 reacties

Om exact deze reden heb ik de Box 12 vervangen door een Fritzbox (de 9530AX). Werkt prima met de KPN optie: telefoon, TV, Wifi. Eigen router achter de Fritz met IPV6. Er zijn wel wat minpuntjes maar daar valt goed mee te leven.

Reputatie 5
Badge +5

@Bram_ : Wat is prefix delegation aan de WAN kant?

Als de Experia box wel een /64  IPV6 subnet beschikbaar stelt, dan kan dat /64 subnet ook aan de andere kant van de router gebruikt worden, adressen genoeg…. Maar er moet wel een speciaal programma draaien, ndppd, dat de Experia box voorschotelt dat alle adressen aan de LAN kant van de tweede router aan de WAN kant hangen. De vraag is of dat beschikbaar is en te installeren is op die tweede router. 

Jammer, zou een reden moeten zijn voor omruil naar V10, die doet het goed.

Ik weet niet precies wat je bedoelt: mijn Mikrotik router kan uitstekend /64 adressen uitdelen aan zijn LAN kant. Het probleem is dat de Box 12 niet begrijpt dat er een poort is (verbonden met de Mikrotik WAN kant) die meerdere /64 adressen kan opsturen naar het internet waar op moet worden geantwoord. De KPN box weigert meer dan 1 IPV6 adres per poort the erkennen en er komt dus nooit een antwoord bij de Mikrotik binnen. Dat is Prefix Delegation: het is niet de Box 12, maar mijn router die de adressen uitdeelt binnen het gegeven /64 IPV6 adres. Alle retour informatie moet van de Box 12 via dezelfde weg worden tergugevoerd naar mijn router: een IPV6 /64 is een adres range, niet een enkel adres. Het is dat begrip dat in de Box 12 ontbreekt.

Reputatie 7

De V12 heeft helaas geen IPv6 Prefix Delegation en daardoor kan een achterliggende router geen IPv6 Prefix opvragen op basis waarvan deze dan weer IPv6 adressen binnen die prefix kan uitgeven. Dan kan je wel handmatig een /64 prefix instellen op zo'n achterliggende router die binnen de /48 prefix ligt die aan jouw V12 toegewezen is maar daarmee heb je de routing nog niet op orde.

Is hier al een oplossing voor gekomen?

Ik probeer ipv6 op een Deco X60 werkend te krijgen in een DMZ, maar dat lukt niet.

 

De settings zouden dit moeten zijn, denk ik?

PPPoE (met internet/internet), auto krijgt ipv6 adres,  prefix delegation, DHCPv6.

 

Alleen met de setting bridge modus ipv PPoE lijkt het te werken, maar dat is erg onstabiel.

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Nee, hier is nog steeds geen oplossing voor.

Reputatie 7

Ik probeer ipv6 op een Deco X60 werkend te krijgen in een DMZ, maar dat lukt niet.

Dus je hebt de Deco als tweede router achter de Experia/KPN Box staan.

Dan heb je niet te maken met PPPoE. De IPv4 WAN verbinding is dan o.b.v. DHCP.

Als je een V10 hebt dan zou de een IPv6 prefix moeten kunnen krijgen op die Deco.

Heb je een andere Experia/KPN Box dan zal dat niet lukken.

 

Deco als 2e router inderdaad. En helaas een v12, dus dan gaat het ook met DHCP dus niet lukken bij IPv6 vanwege het niet verkrijgen van een prefix?

 

Even een check. ;)

Reputatie 7
Badge +8

Deco als 2e router inderdaad. En helaas een v12, dus dan gaat het ook met DHCP dus niet lukken bij IPv6 vanwege het niet verkrijgen van een prefix?

 

Even een check. ;)

v12 heeft die functie niet (prefix delegation ipv6) in de huidige vorm. In de software update waar KPN voorzichtig mee begonnen is op de v12 wordt hier een opmerking over gemaakt in de paragraaf Thuisnetwerk.

 

Reputatie 1
Badge

Is hier al een oplossing voor? Het voelt wel echt een beetje kneuterig dat we alleen maar ipv4 over een eigen mesh wifi systeem kunnen praten maar met het kpn wifi systeem er opeens wel ipv6 mogelijk is. 

Technisch snap ik het verschil wel, maar het is toch jammer dat hier niet wordt ingedoken. Ik kan mij niet voorstellen dat er meer mensen zijn die meer grip willen hebben op hun wifi/thuis netwerk en dus kiezen voor een eigen router/wifi systeem. In dat geval loop je dus meteen achter de feiten aan omdat je lekker met ipv4 mag klooien.

Is het mogelijk om een experia box 12 te vervangen voor een model die wel delegation ondersteund? En zo ja, welk model zou dan het beste passen?

Reputatie 7

De nieuwe firmware van de V12 heeft IPv6 Prefix Delegation.

 

Reputatie 1
Badge

Ohh, dat is mooi! Bedankt voor de update @wjb :)

Reputatie 7

Heb je overigens ooit wel eens het onderstaande topic gelezen?

 

Reputatie 1
Badge

Een tijd geleden ja (mooi topic!), alleen toen besloten dat ik de experia box in dmz ging zetten met een Google Wifi om het geheel niet te ingewikkeld te maken. Vandaar dat ik ook op zoek was naar ipv6 prefix delegation functie.