Beantwoord

Juiste switch

  • 26 February 2020
  • 3 reacties
  • 132 keer bekeken

In onze nieuwe woning zal er in de diverse ruimtes (woonkamer, keuken, slaapkamers etc.) een (glasvezel) internetaansluiting aangelegd worden.

Al de kabels die getrokken worden, zullen in de meterkast uitkomen.

Binnen het KPN abonnement hebben wij gekozen voor de 500 Mbit snelheid. Als wij de internet kabels van de diverse vertrekken willen koppelen met de KPN experiabox dan wil ik deze graag aansluiten op een switch met zoveel mogelijk poorten. Is de 26 poorts smart gigabit switch van bv. Linksys een goed product hier voor zie https://next.ibood.com/nl/nl/product-specs/00000/267113/linksys-smart-gigabit-switch-26-poorts

Met een switch als deze blijf ik in elk vertrek dezelfde snelheid houden?

icon

Beste antwoord door PeterG 26 February 2020, 20:53

Bekijk origineel

3 reacties

NOU. Het internet komt via glasvezel op één punt in je huis binnen. Vanaf dat punt dienen UTP kabels getrokken te worden. Dat kan zijn

één utp naar de plek waar je het modem wilt en van daaraf de overige utp door het huis.

of direct op de plek waar glas binnenkomt ook alle utp het huis in. Dan moet ook het modem op die plek.

Al de kabels die getrokken worden, zullen in de meterkast uitkomen.

Dan is dan dus de tweede optie die ik hier noem.

Héél belangrijk voor een switch bij KPN is dat deze IGMP Snooping ondersteunt voor de verdeling van de IP-multicasts. Geen idee of de genoemde switch dat heeft. Zo nee, dan is ie niet geschikt.

Zie ook dit topic: De juiste switch?! Toverwoord: IGMP Snooping.

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @HHendriks en welkom op het forum! Als ik de omschrijving van deze switch mag geloven wordt IGMP Snooping ondersteund, dus dan zou deze goed met je diensten samen moeten werken. Echter heeft @wjb het topic geschreven waar PeterG naar verwijst, dus wellicht kan hij het eindoordeel beter vellen. :slight_smile:

Reputatie 7

Die switch ondersteunt IGMP snooping dus wat dat betreft gaat dat wel werken.

De vraag is echter of het slim is centraal zo'n grote switch neer te zetten of dat het makkelijker is om centraal een kleinere switch te plaatsen met decentraal 5 poorts switches.

Met zo'n centrale switch moet je wel vanaf dat éne punt al die kabels trekken naar al die ruimtes.

Reageer