Beantwoord

Kan ik eigen router gaan gebruiken met pair bonding?

  • 13 March 2022
  • 11 reacties
  • 339 keer bekeken

Hallo, ik wil graag een eigen router ipv de experiabox.

Ik heb alleen internet van kpn.(geen tv en telefoon)

kan ik dan makkelijk overstappen naar een eigen router of word dat nog lastig?

Vdsl bonding y-aansluiting.

icon

Beste antwoord door wjb 13 March 2022, 12:56

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7

Je zult dan dus een modem(router) moeten hebben die bonding ondersteunt.

De FRITZ!Box 7583 ondersteunt bonding maar ook de Zyxel VMG4005-B50A ondersteunt bonding. Die laatste is een puur modem waar je dan een router achter kunt plaatsen.

Oké, bedankt voor je reactie.

Reputatie 3
Badge +1

Hoi,

Heb je dan een rj11 isdn kabel (4 draads) nodig voor de aansluiting van een Fritz router/modem? Deze router/modem heeft maar 1 dsl aansluiting en kan dan deze kabel ‘gewoon’ in de aansluiting (in de woonkamer) worden gestoken waar nu de Y kabel in is ingeplugd voor het experia V10 modem/router (BVDSL)?

 

Hartelijke groet,

Erik

Reputatie 7
Badge +10

https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7583/635_FRITZ-Box-voor-gebruik-op-de-DSL-aansluiting-configureren/

 

Reputatie 3
Badge +1

Hoi Babylonia,

Gezien jouw antwoord wordt mij duidelijk dat ik de vraag beter moet formuleren. Het isra punt van kpn zit in de meterkast en daar is de Y kabel onlangs gemonteerd, is onlangs mijn tweede lijn klaargemaakt door een kpn monteur. Vanuit de meterkast loopt een bestaande vierdraads kabel naar een aansluiting in de woonkamer, waar het modem staat. Op deze aansluiting is momenteel ook een Y kabel gemonteerd die op de twee dsl poorten van de experiabox v10 is aangesloten. ik zit er aan te denken om een Fritz router/modem aan te schaffen. De vraag is of ik dan met een rj11 vierdraads kabel kan volstaan om het modem/router in de woonkamer aan te sluiten zodat ik dan wel mijn bonded vdsl heb. Ik vermoed van wel maar weet het niet zeker, vandaar mijn vraag hier.   

Reputatie 7
Badge +24

Het isra punt van kpn zit in de meterkast en daar is de Y kabel onlangs gemonteerd, is onlangs mijn tweede lijn klaargemaakt door een kpn monteur. Vanuit de meterkast loopt een bestaande vierdraads kabel naar een aansluiting in de woonkamer, waar het modem staat. Op deze aansluiting is momenteel ook een Y kabel gemonteerd die op de twee dsl poorten van de experiabox v10 is aangesloten

Dit klopt natuurlijk helemaal niet. Er kan maar 1 Y-kabel gebruikt worden. Nooit 2. En de Experiabox v10 heeft maar 1 DSL poort.

De linkse grijze. Bij correct werkende pairbonding horen die beide lampjes L1 en L2 te branden.

Reputatie 7

Op deze aansluiting is momenteel ook een Y kabel gemonteerd die op de twee dsl poorten van de experiabox v10 is aangesloten.

Dit kan ik niet helemaal volgen want de V10 heeft naar mijn weten ook maar één DSL poort.

Kan je eens foto's plaatsen van hoe jouw V10 aangesloten is?

Edit: Ik zie dat @Nick83 me voor is. 😉

Reputatie 7
Badge +10

Een V10 heeft weliswaar maar één DSL / RJ11 connector. Maar daarbij worden de 4 "lipjes” / contacten in die connectie gebruikt die voor pair bonding nodig zijn.

De twee buitenste lipjes / contacten van 4, voor de ene VDSL connectie.
De twee binnenste lipjes / contacten van 4, voor de andere VDSL connectie.

Afgezien dat KPN een kant en klaar Y-kabeltje gebruikt voor dit soort situaties.
(IMO een “slecht” samengestelde kabel zonder gebruik van de nodige “twisted” draadparen). Heb ik een “Y-connectie” in het verleden ook wel eens zelf samengesteld, en verder verbonden, met langere lengte goed afgeschermde kabel, met aan het eind weer een verloop naar een RJ11 stekkertje.
Die dan met de Experia Box V10 werd verbonden.

Reputatie 7

Een V10 heeft weliswaar maar één DSL / RJ11 connector. Maar daarbij worden de 4 "lipjes” / contacten in die connectie gebruikt die voor pair bonding nodig zijn.

En dat is op een FRITZ!Box 7583 en een Zyxel VMG4005-B50A precies hetzelfde.

Het is dus puur een kwestie van de DSL stekkertje uit de V10 trekken en in de eigen modem(router) plaatsen. Moet die modem(router) natuurlijk wel BVDSL ondersteunen.

Reputatie 3
Badge +1

Hoi,

Jullie zien dat ik een beginner ben, niet goed oplet en gekeken naar de hardware. Schaam mij 'diep' hiervoor 😱

Jullie hebben allemaal gelijk, er is natuurlijk maar 1 dsl aansluiting op de experiabox maar er branden twee lampjes van lijn 1 en 2, de bonding.👍🏻

Mijn vraag is dus hierbij beantwoord en misschien moeten mijn andere 'domme' vragen en opmerkingen maar door een moderator worden verwijderd. 🙂 En ik ga eens nadenken over een Fritz modem/router ipv de experia V10. 

 

Hartelijke groet,

 

Erik

Reputatie 7

Domme vragen bestaan niet.