Vraag

Kan ik live de bandbreedte van verschillende devices monitoren?

  • 4 January 2024
  • 4 reacties
  • 80 keer bekeken

Reputatie 1

We zijn thuis aan het werk, de een via VPN en de ander gewoon via internet. Ik wilde er een muziekje bij aan zetten. Flac bestanden via wifi vanaf een servertje. Maar geluid hapert. (ook als ik naar mp3 overstap). Bestaat er een manier, een app?, om live bandbreedte te zien die diverse devices in het netwerk gebruiken?

 

een 100gb up en down zou toch voldoende moeten zijn?


4 reacties

Badge

Een 100Mbit abonnement is veelal voldoende, maar zegt niets over de snelheid die je via WiFi haalt.

Waar staat de server (thuis of elders), en waar hapert het geluid precies op, en hapert het ook als je niet thuis aan het werk bent?
 

Mogelijk zou je, als de server in eigen beheer is, daarop kunnen controleren wat het dataverkeer is.
 

Reputatie 1

Klopt natuurlijk dat wifi in huis hier bepalend is. De server is een super oud klein laptopje (hp mini) wat eigenlijk nergens meer voor geschikt is maar nog net een klein serverprogramma kan draaien. (Daphile, een combi van linux en LMS) De server is via wifi verbonden. 

Het haperen is soms wel en soms niet. Ik kan er eigenlijk geen peil op trekken. Het lijkt vooral in de namiddag en begin van de avond voor te komen.

Hoe kan ik op de server dataverkeer checken?

Reputatie 7
Badge +24

Hi @manum, heb je hier wat aan?

Aan 100 Mbps heb je meer dan voldoende, ligt het niet aan de server? Het kan namelijk zijn dat de server het niet aankan. 

Reputatie 7
Badge +11

Ik begrijp dat de server in je eigen netwerk draait? Dan maakt het sowieso al niet uit wat je abonnementssnelheid is, dat betreft namelijk de snelheid naar buiten. Als ik een 100Mbps abonnement heb maar intern is alles op 1Gbps aangesloten dan gaat interne netwerkcommunicatie in principe met een maximumsnelheid van 1Gbps (natuurlijk zijn er nog een hoop andere factoren).

 

Aangezien de server op een laptop draait, draait deze dan met de klep open of gesloten? Wordt deze misschien erg warm? Ik heb in het verleden ook eens een oude laptop als fileserver ingezet en merkte aanzienlijk verschil in performance als deze de klep gesloten had, dan werd ie een stuk warmer waardoor er verschillende thermische beveiligingen aan sprongen om de apparatuur te beschermen.

Reageer