Beantwoord

Kan ik mijn experiabox vervangen voor een Deco B85 Mesh?

  • 19 February 2024
  • 6 reacties
  • 92 keer bekeken

Ik zou graag mijn netwerk thuis een grote upgrade willen geven om toekomstbestendig te worden. Ik heb een nieuwbouw woning en overal liggen CAT6 kabels door het huis. 

Op dit moment heb een goedkoop mesh systeem met een switch die allemaal 1gbit aankunnen, toch haal ik op dit moment niet de 1gbit (bedraad) die ik van KPN afneem. Ik zit sterk te overwegen om alles op te waarderen naar 10gbit (nog even aan 2.5gbit gedacht, maar de stap naar 10gbit tov 2.5 gbit is niet zo schrikbarend.). Juist voor de toekomst als >1gbit een vlucht gaat nemen. Graag wil ik alles zo clean mogelijk hebben dus zonder het KPN modem. 

Ik vroeg me af of onderstaand schema zou werken hoe ik het nu in m'n hoofd heb of dat ik nu zaken vergeet. Ik heb uiteraard het artikel gelezen over het vervangen van de KPN router voor eigen router, maar misschien mis ik iets.

vanuit de switch gaan er meer verbinding door de rest van het huis, maar dat zijn muuraansluitingen. Op de 2e verdieping zou een wired backhaul zijn met de router, waarop bijvoorbeeld m'n game consoles aangesloten zijn (ook bedraad).

Ik hoop van jullie expertise gebruik te kunnen maken! alvast bedankt!

 

 

icon

Beste antwoord door TDN 20 February 2024, 19:29

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Ik vrees dat da niet zal meevallen. Volgens mij kan de igmp proxy server op de TP-Link apparatuur niet zo ingesteld worden dat die de tv streams van vlan 4 haalt.

De stroom is nooit meer dan de smalste verbinding. Net alsof je een trechter op een fles zet om de fles sneller leeg te maken. Dus zolang de aanvoer geen 10Gb is levert het niets op. 

Reputatie 7
Badge +24

Welke snelheid haalt u nu bedraad? 

De stroom is nooit meer dan de smalste verbinding. Net alsof je een trechter op een fles zet om de fles sneller leeg te maken. Dus zolang de aanvoer geen 10Gb is levert het niets op. 

Dit is waarom ik zeg dat ik toekomstbestendig wil zijn. je hebt altijd overhead met 10gbit dus je haalt eventueel maar max 6.5 gbit. Als de 4gbit verbindingen er meer komen, dan wil ik dat mijn netwerk dat aankan.

Heb je wel een antwoord op mijn initiele vraag? Kan je met zo'n TPlink BE85 de hele experiabox vervangen?

 

Welke snelheid haalt u nu bedraad? 

700mbit ongeveer. Direct vanuit de experiabox.

Reputatie 7
Badge +9

@Yastus Zonder KPN iTV is de BE85 in staat de experia box te vervangen. Je moet alleen op WAN een PPPoE op VLAN6 opbouwen. Met KPN iTV is de BE85 niet mogelijk om de experia box te vervangen. Je  router moet op WAN 2 verbindingen kunnen opbouwen, met andere TP-Link router gaat dat wel maar niet met de BE85

Reageer